Gå til innhold
Arkivverket

[#44551] Er Nicolaj Agersøe i Trondheim samme som Nicolai/y Agersøe i Halden?


Gjest Marianne Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Johnsen

Hei!Har funnet frem til en forfar med et litt sjeldent navn: 'Nicolai Agersøe'. Har funnet 2 døtre av en Nikolai/y som som gifter seg i Halden og Berg i Østfold. Johanne Christine Agersøe og Grethe Sophie Agersøe. Johanne er født i ca 1809.I FT: 1801 finner jeg en Nicolay Agersøe, som 'Coffardie styrmand. for nærværende tid bortreist.' i Trondheim. Er det noen som vet om dette er samme mann?Nicolajen i 1801 'bor' sammen med sin mor Barbroe Jonsdatter Berg som er enke. Står at hun nyder af det angelske legater aarlig: 9 rd. Dette gjorde meg ennå litt mer nysgjerrig.Håper noen vet noe mer!Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Takk for svar og mer info om (i hvertfall den Nicolajen) fra Trondheim. Har en følelse for at dette er min Nicolay, er det noen som kjenner en sikker kobling?Nå løper jeg på jobb!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Har fått et tips på mail om at faren til Nicolay(Hans Agersøe) kom fra Agersø ved Drammen, men 'tipsern' var ikke sikker. Noen som kjenner til dette? Ellers så ser jeg det er mange Agersøer i Danmark, så en eller annen gang har det kanksje kommet en over til Norge.Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Har funnet ennå en Nikolai og jeg lurer på om dette også kan være samme mann. Prøvde å søke opp dattra Johanne Christine Agersøe, med Nikolajsen i stedet. Foreldrene jeg fikk da var en Nikolai Aggesen (syntes dette lignet på Agersøe)og Petro Anne Bassoe.Dette fant jeg på Familysearch : [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp?PAGE=ancestorsearchresults.asp>LenkeLette dem etterpå opp i kirkeboka fra Halden og da kom det på nytt mye jeg ikke klarte å lese... Er det noen gode tydere som vil hjelpe? Kanskje er det skrevet av feil til familysearch siden, eller det kan være en helt annen. Prøver å legge inn link fra nederst på s. 304 i minesteralbok fra Halden : 1792-1812

bilete1753.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marianne Johnsen

Prøver igjen...Har ennå ikke funnet ut av om Nikolajene er de samme. Ser at den siste lenken til kirkeboken hvor Johanne Christine er døpt ikke fungerer, så prøver å legge den inn på nytt.LenkeMvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Foreldrene til Johanne Christine født 26. juni, døpt 24. august 1809 i Halden var Nicolaj Aggersöe og Petra Anne Bassöe ifølge kirkeboka.Nicolaj og Petra fikk ihvertfall ett barn til i Halden, Margrethe Sophia (sikkert Grethe Sophia du har med i første innlegg) døpt 23.3.1804.Nicolaj var styrmann ved begge kirkeinnførslene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Takk. Trondheim Nikolaien er jo også styrmann (Coffardie styrmand), så da var det enda mer som stemmer. Er det noen som vet hva Coffardie er? Er det navn på båten? eller er det en 'type' styrmann?Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei, om jeg ikke tar feil menes med coffardi at man er på et handelsskip. Ellers har jeg i forskning på familien Sahling/Ravn fra Langesund dumpet bort i flg.: HEDEVIG KIRSTINE RAVN, f. 16.nov.1804 i Langesund. Konfirmert i Skien 30.sep.1821. Gift 15.juni 1827 i Gjerdrum med skomaker HANS PETTER AGERSØE, f.7.mai 1806 på Fredrikshald;sønn av skipskaptein Nicolaj Aggersøe og hustru Petro Anne Bassøe. Utflyttet fra Halden til Moss 2.april 1826: Hans Petter Aggersøe 20, skomagerdreng. Innflyttet DK foråret 1831: Hans Peter Agersøe 26 aar, Borger og skomagermester her i Staden og hustru Hedevig Kirstine Ravn 29 aar, .. med Børn: Hedevig Florentine og Oda Theresia fra Ager, men han er født i Frederikshald, hun i Skien og Børnene I Ager Logerer hos Engelstad i Møllergaden Agersøe var i 1837 borger og skomakermester i Christiania. I 1865 finner vi ektefellene bosatt i Kristiania, Hospitalsgt.2 med 3 hjemmeværende døtre. I 1875 er Agersøe enkemann med hjemmeværende døtre Hulda og Idde. I ekteskapet 10 barn:1.JULIUS PETER AGERSØE , f.27.feb.1828 i Gjerdrum. Døpt i Aker 15.mai 1828. 2.HULDA THERESIA AGERSØE, f.24.aug. 1830 i Aker.3.HEDEVIG FLORENTINE AGERSØE, tvilling , f.24.aug.1830 i Aker, -død 7.mai 1841 av brystsvakhet, 10 1/2 år gl. (Møllergt.DK).4.GRETHE SOPHIE AGERSØE, dpt. 14.juli 1833 i Domkirken.5.HULDA TERESIA AGERSØE, f. 25.okt.1834 i Christiania. Hjemmeværende i 1865 og bedrev skreddersøm, likeså i 1875. Ved folketellingen 1900 bosatt i Ullevoldsvn.9 ; huseier og intet erhverv. Ugift.6.THORA SYLVIA AGERSØE, f.11.feb.1837 i Christiania. I 1865 husjomfru hos enkemadame Karen Olsen i Bakkegt.,Moss. Gift i Moss 10.okt.1869 med enkemann og 1.ste maskinist JOHAN FREDRIK RUSTAD, f.1822 i Christiania; sønn av Fredrich Johansen Rustad og hustru Berthe Larsdatter. I 1865 var han med sin første hustru Julie Augusta Olsdatter bosatt i Son med 6 barn og 1 tjenestepike. Som enke flyttet Thora til Moss, hvor hun i 1900 var bosatt i Vogts gt.3 med 3 barn. Barna var: A.BERTRAND JULIUS RUSTAD, f.1871 i Son. I 1900 bosatt sammen med moren i Moss; urmakermester. B.MAGNHILD RUSTAD, f.14.jan.1878 i Son. I 1900 hjemme hos moren; kåpesømmerske. C.ASTRID RUSTAD, f.24.feb.1879 i Son. I 1900 hjemme; forretningsdame i kolonial. 7.GRETHE SOPHIE AGERSØE, f.28.aug.1839 i Christiania (DK), -død 21.apr.1924 i Oslo, 84 år gl. Gift i Domkirken Christiania 3.nov.1863 med frisørmester GUNERIUS ARNESEN, f.1835 i Solør; sønn av Arne Christiansen. Ektefellene var 1875 bosatt i Youngsgt.9 med 2 sønner og 1 tjenestepike, i 1900 Theresesgt.49 med en datter og to tjenestepiker. Barn: A.GUNNAR ARNESEN, f.1864 i Kristiania. Lege i Hovedstaden. Gift ca.1891 med SOPHIE ANTOINETTE BUGGE, f. 28.jan.1864 i Fredrikstad; datter av lærer Peter Christopher Bugge og hustru Christine Birgitte Steen. I 1900 er lege Gunnar Arnesen og hustru bosatt Dalsbergstien 21 med 3 barn og tjenestepike. Barna er: Gudrun f.1892 i Næsna, Liv f.1894 i Kristiania og Gunnar f.1896 i Søndre Land. B.SIGURD HALVARD AGERSØE ARNESEN, f.16.nov.1865 i Kristiania. Konf.1882 i V.Aker. Sigrid Haldis Arnesen, f.1898, som i 1900 var i huset hos Gunerius og Grethe Sophie Arnesen , må være oppkalt etter sin avdøde (?) far Sigurd. 8.JENS PETER JULIUS AGERSØE, handelsagent i Kristiania. f.14.mars 1843 i Christiania (DK, -død 3.mai 1880 av lungeemboli i Theatergt.1 (Tref.), 37 år gl. og ugift. Konfirmert i Domkirken 30.mai 1858. I 1865 handelsbetjent, leieboer i Hospitalgt.2.9.IDDE (IDA)JULIE AGERSØE, f.15.juli 1845 i Christiania. Konf.27.apr.1862 i Trefoldighet. Likesom søsteren drev hun med skreddersøm, hjemmeværende og i 1900 bosatt i Ullevoldsvn. som huseier. Ugift. 10.GUNDA THERESE AGERSØE, f.6.aug.1848 i Christiania ( Hospitalsgaden nr.2). Gift 1.-i Kristiania 22.feb.1870 (Trefoldighet) med styrmann FREDRIK FERDINAND HENRIKSEN, f.25.mars 1842 i Moss, sønn av tollrorskarl Markus Henriksen og hustru Albertine Brynildsdatter. Gift 2.-dampskipsfører MARTINIUS AUGUST HENRIKSEN, f.27.april 1846 i Moss; bror av Fredrik. Ved folketellingen 1875 finner vi styrmann Fredrik Henrichsen, f.1842 i Moss, bosatt i Kristiania (Møllergt.34,36) med hustru Gunda, f.1848 i Kra. og datter Hedevig f.1870. Ektefellene var 1900 bosatt i Ullevoldsvn., hvor Gunda Henriksen er oppført som huseier sammen med sine to ugifte søstre. Datter: A.HEDVIG PETREA HENRIKSEN , f.6.des.1870 i Kristiania. Gift 11.juni 1891 i Berg, Troms med lege HJALMAR PETRO ELLEFSEN, f.18.mars 1866 i Bergen; sønn av skomakermester Johannes Ellefsen og hustru Barbara Petersen. I 1900 finner vi ekteparet Ellefsen bosatt i Gressvik pr. Fredrikstad; han er sykekasselege; datter Gunvor f.1897 i Kvæfjord samt kokke- og barnepike.Håper du kan bruk for dette. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Coffadiestyrmann var en styrmann på et lasteskip. Altså ikke noe militært.Petra Marie Bassøe var helt sikkert en slektning (eller barnebarn) til sorenskriver og kanselliråd Hieronymus Bassøe i Rakkestad. Han fikk 14 barn i ekteskapet med Else Hjort fra Lekum i Eidsberg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.