Gå til innhold
Arkivverket

[#44559] Hjelp til å tyde kirkebok Ingedal 1907


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Hei, kan noen hjelpe meg å tolke alt som står på siste pikebarnet Ragna Kaspara.LenkeHennes far Herman er min oldefar, har aldri hørt om denne datteren så ble litt paff her!Hvor bor moren til barnet? Og hva står i ekstrafeltet?MVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

mor er Helene Olava Eriksdatter, ug(ift) gbrdtr, Bastholmen f 1886.faddere pike Josefine E. Bastholmen gbr Erik M. Bastholmen. Do Hans p. Gaulin kone Anna O. Gaulin1 leirmål for begge. Anmeldt av Josefine Eriksdtr Bastholmen. Barnefader tilskrevet 17/7/07.Dette er Helene i FT 1900 Lenkemvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hei, takk for svar!Da er du enig med meg, at det er Bastholmen det står, og at det er denne Helene i FT1900.Dette føler jeg at jeg må finne mer ut av, da denne Ragna faktisk er tanta til pappa!Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

'Tilhører ikke ordnet Dissentersamfund' - hvilket må bety at hun verken tilhørte Statskirken eller noe annen kirkesamfunn. (Dette står både i kolonne 5 og 13).I kolonne 13 står det i tillegg noe om hvor(?) hun er begravd, men her må jeg melde pass.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

I kolonne 5 står det: 'Tilhører ikke ordnet dissenter samfund'. Det vil si ikke medlem av Statskirken, men utmeldt. vær klar over at det er flere trossamfunn, noen var registrert hos myndighetene, andre valgte å ikke la seg registere.Skjeberg/Ingedal MINI III 2 1898-1915, side 80, nr. 2 27/10-1914 Udmeldt af Statskirken ug. syerske Helene Olava Eriksen Bastholmen, f. 1886 bor hos c/0 Jens Gundersen Grimsøen. Skriftlig utmelding. Ikke anført til hvilket samfunn. I kolonne 13 i rubrikken for Helenes begravelse i 1924 står det: 'Dissenter. Tilh. ik. ordnet samfund - Begr. av forstander Brandt, Fr.hald'.I boken: ... og Herren virket med. Pinsebevegelsen gjennom 75 år av Oddvar Nilsen, utg. på Filadelfiaforlaget A/S 1981 står August Brandt oppgitt som forstander i pinsemenigheten Salen i Halden (Fredrikshald)fra 1915-1930'Pinsemenigheten i Halden er i dag en av de største pinsemenigheter i Norge.Mvh Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen takk for innputt der Henry! Har sagt det før, og sier det igjen, du er en meget flink mann!Har ikke klart å finne ut mer om Ragna, ingen som visste om henne... Nå er farfar død, så det er ikke lett å spørre han om han hadde en søster.. Men, må vel være mulig å finne ut noe om henne også :o)MVH Carola K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.