Gå til innhold
Arkivverket

[#44562] 1600-tallet: Trondheim: Jens i Krogen


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jens i Krogen både bodde og døde i Trondheim. Jeg vet at en av hans sønner, Niels Jensen Høstmarch (f. 1630) kom som handelsborger til Gildeskål.På nettet er Jens funnet igjen i Trøndersk personalhistorie (Brodahl). Bak han står årstallet 1654.Ser også at danske websider etterlyser Jens i Krogen, noe som igjen kan tyde på at han, som mange andre på denne tida, har dansk bakgrunn.Er det noen som vet noe om denne mannen?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Har lyst å legge til at jeg har undersøkt denne 'Trøndersk personalhistorie' - som er et verk i to bind. Bind 1 omhandler døde/begravede ved Vår Frues kirke i Trondheim (1651-1732) og døde/begravede ved Domkirken 1679-1729. Og siden det bak Jens i Krogen står side 4, kan det tyde på at han ble begravet ved Vår Frues kirke i 1654 - da det er tett opp til 1651 da de startet registreringen der.Er det noen som har tilgang på 'Trøndersk personalhistorie'? Hva står der?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Innførselen står under Døde i Vor Frue Sogn 1651-1703 s 4.Den 20/6 1654 ble det betalt for Jens i Krogens sønnebarn, jord og små klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Da var det vel et barnebarn til Jens som var død. Og det var på en måte synd, for jeg trodde at jeg hadde plassert han konkret tidsmessig.Sitter andre med andre opplysninger om Jens?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvilke andre av sønnene til Jens i Krogen enn Niels Jensen Høstmarch (f. 1630) kan ha vært far til barnet som ble jordfestet i Vor Frue kirke i 1654 ? (Skjønt Niels kan det vel ikke ha vært, det bør vel helst være en eldre bror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Hermod: Niels er sannsynligvis født noe før 1630, for hans eldste sønn var 12 år i 1661. Da ble det skiftet etter Niels' kone. Men det er kanskje Jens du er mest interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Randi. Jeg er selvfølgelig interessert i alt som 'omkranser' Jens' liv. Det høres nesten slik ut som om du vet mer?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Da tar jeg det som står i Bugges skifteutdrag for Trondheim i NST.9/5 1661 var det skifte etter Niels Jensen i Krokens avdøde kone Maritte Andersdt, hans 2 sønner Anders ved 12 år og Jens 8 år, hver 150 Rd.Der var det henvist til skifte 9/10 1660 som er etter Niels Lucassen. Enke Karine Olsdt, deres datter Thrine, 408-209, stedfar Niels Jensøn gav farsarv 100 Rd.Jeg tar for sikkerhets skyld med det meste av omtalen av gården i 'Trondheim før Cicignon' av Henry Berg:'385. Niels Joensen i Krogens gaard. Han kalles dels Niels Joensen og dels Niels Jensen, så jeg formoder Jens i Krogen, som 1627-28 betalte tiendesild og hvis sønnebarn ble begravd 20. juni 1654, er hans far, og at Niels har arvet gården etter ham. Rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62 viser at Niels Jensen i Krogen dengang bodde her. 9. mai 1661 holdt han skifte etter sin hustru Mariette Andersdatter, sønnen Anders var da 12 år gammel, og samme år inngikk han nytt ekteskap med Karine Olsdatter, enke etter Niels Lucasen. Niels Jensen var nordlandshandler med handelsleiet Foresberget i Gildeskål pgd.'9/10 1656 ble det betalt for klokkekiming i Niels Lucasens bryllup.I juli? 1660/61 ble det gitt til bøssen ved Niels Jensen i Krogens bryllup. Her har Brodahl vært usikker på både måned og år.Håper dette var til nytte. Det var det jeg kunne finne i min litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da er altså barna Anders, (og NN (begr 20 Jun 1654)?), Jens (far til Rasmus ?) og (antakelig) Magdalene (g. Svend H. Blix) fra Niels Jensen Høstmarchs 1. ekteskap med Maritte Andersdatter, mens datteren Marit f. 1633 (g. Jacob P. Winther) er datter av kone nr. 2 Karen Olufsdatter (Humble) fra Trondheim, som fra før hadde datteren (Ca)Thrine med sin forrige mann Niels Lucassen (død 1660). Stemmer dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Randi og Per. Da fikk jeg mange flere opplysninger enn jeg hadde før etterlysningen. Kan jo slenge på noen tilleggsspørsmål: * Hvor kom navnet Høstmarch fra? * Går det an å finne ut når Niels og Karen døde? Enn gamle Jens i Krogen?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

HeiTil innlegg 11, Per hvorfor var Magdalene fra første ekteskap?---Nils Lucasen må ha dødd på 1650 tallet, og enken oppattgift ved skiftet etter mannen, ellers er det ingen grunn for Nils Jensen å betale farsarv til stedattera i oktober 1660.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

11+12: Når det gjelder Marit f ca 1663, omtaler Simon Ellefsen henne som Mariette. I skiftet etter Jacob Winter står at enken var 'dend agtbare Matrone Marte Nielsdtr'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Erik Berntsen kaller henne Marithe, så da har vi vel alle variasjonene samlet. Han har ellers Magdalene som født ca 1665 dvs 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg får takke for min del - men forstår at flere har interesse av disse opplysningene.Randi: * Kan skiftet 9/10 1660 der Niels betaler såkalt farsarv på 100 rdl, være et år senere - i 1661? * Har du denne rekkefølgen i manntallet for ledingen 1660-62?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Hermod (17): Skiftet etter Niels Lucasen skal stå i Overformynderprotokoll nr 1 for Trondhjem. Utdragene til Bugge er trykt i NST XVI:112 ff. Datoen er 9/10 1660 som jeg skrev. Man kan vel ikke utelukke at opplysningen om stefar Niels Jensøn osv er tilføyd i protokollen etterpå, men i slike tilfeller bruker Bugge å skrive: Senere:...., og det har han ikke gjort her.Skattemanntallet for ledingen var noe av det Berg benyttet seg av, bl a for å bestemme gårdenes beliggenhet. Jeg siterte fra boken hans. Denne Krogengården lå i Vår Frue sogns 4. kvarter som var byens nordligste bebyggelse utover mot fjorden. Gården lå i Bredgata og gikk vissnok bort ved anlegget av Søndre gt. Noen av de nærmeste naboene er Mads Christensen, Søfren Bundsen, Peder Jempt, Mathias Krenchel og Ole Homble bager. Kartet over dette kvarteret med navn på gårdeierne står på side 315. Jeg har ikke skanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16+14:) Jeg skrev 'antakelig' (fra 1. ekteskap) på datteren Magdalene, og dette var utelukkende basert på (min?) antakelse om 'ca.1660' som hennes f.år. Dersom hun nå er født fem år senere er hun selvsagt fra 2. ekteskap. Har vi noe å bygge hennes 'sanne plassering' på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg legger inn en lenke (Lenke) til en debatt i Mars 2002 i news-gruppen dk.videnskab.historie.genealogi.Det skulle ikke forundre meg om det er herfra jeg har ''tipset'' om stedsnavnet Høstemark i Mou, søsrøst for Aalborg muligens kunne være opphavet etternavnet Høstmarch !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.