Gå til innhold
Arkivverket

[#44562] 1600-tallet: Trondheim: Jens i Krogen


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Birgithe Sophie Svendsdatter Blix f. ca.1675? sin sønn Michel Pedersen trenger selvsagt ikke være fra ekteskap nr. 4, men da må B. har vært gift tidligere med en annen Peder og så med en Jacob (før Peder Jacobsen), siden vi kanskje må forutsette at sønnene er nevnt i skiftet (1710) med yngstemann til slutt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg burde ikke blande meg inn, men..Familien til Svend Hansen Blix, skipper og gårdbruker er nevnt i et skifte på Foer Øvre i 1723.Hans Lauritzen Blix, prest Bodø, far.Birgitte Sophie Michelsdatter, fødested Vega, hans første kone - død i 1683.Michel J Snog, prest Vega, svigerfar.Magdalene Nielsdatter Høstmark død 1742, hans andre kone.Niels Joensen Høstmark, hans svigerfar.Bereth Sophie Svendsdatter Blix, Støtt, datter av første ekteskap gift med Peder Jacobsen.Birgitte Sophie Svendsdatter Blix, Skaug i Bodø - født 1685 på Foer Øvre, gift med Albert Altweg, av andre ekteskap.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg ser at jeg burde ha skrevet av hele skiftet:Michel Svendsen Blix, født 1678, gift, Foer, av første ekteskap.Hans Svendsen Blix, Trondhjem, fødested Foer, sønn av første ekteskap.Ingeborg Sophie Svendsdatter Bilx, Hedemark, født på Foer, gift, av første ekteskap.Christen Svendsen Blix, sjømann født på Foer i 1681, sønn av første ekteskap.Niels Svendsen Blix, Sandvik, født på Foer 1683, gift, av første ekteskap.Birgithe Sophie Svendsdatter Blix gift med Altweg osv.- av andre ekteskapKaren Svendsdatter Blix, Foer, født på Foer, gift med Christen Jacobsen, gift 2 ganger, av andre ekteskap, gift andre gang med Johan Johansen, Foer.Inger Marie Svendsdatter Blix, Høgsetdal - gift med Svend Arntsen, av andre ekteskap.Ole Svendsen Blix, Foer Nedre, født 1699, gift.Trine/Katrine Svendsdatter Blix, Karlsøy, født 1701, gift med Fredrik Heggelund.Det var det.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i skiftet i 1723 (inlegg 52) at Bereth Sophie Svendsdatter Blix er gift med Peder Jacobsen ? Var det ikke skifte etter ham 20 Aug 1710 ?Og var det altså ikke denne Bereth som i 1715 giftet seg med Mikkel Paulsen, død i Meløy ca. 1721 ?Det er forøvrig 2 stk. Bereth/Birgitte i (52), men bare 1 i (53) !Albert Rasmussen Schaug (g. ca.1703?, død ca. 1736) bar altså familienavnet 'Altweg' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke Michel, Christen og Karen allerede døde ved skiftet etter faren Niels den 14 Mai 1723 ? For det er vel hans skifte du omtaler i 52 og 53 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Innlegg 55 Jo, det er et skifte etter en Maren Svendsdatter, Brunes i Engeløy. Men dette skiftet er fra 12/9 1824. Mannens navn er ikke anført, men barna har Johannesen som navn. Dette er jo 100 år etter. Noen av barna har Blix med i navnet - fra CDen med skifter i Salten.Hos Støver finner jeg ingen Maren som passer.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hos Støver.Familien til Peder Jacobsen, Novik. Peder død 1710, ektefelle Berith Sophie Svendsdatter Blix, Novik.Skiftet fant sted 20/8 1710 på Støtt, men enken og barna flyttet til hans far i Novik etter hans, dødsfall. Barna var Christen og Michel.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hos Støver.Niels Svendsen Blix, Sandvik.Skiftet etter Holger Pedersen, bonde, Sandvik, i 1731 nevner en Niels Svendsen Blix gift med datteren Elisabeth Holgersdatter.Margrethe Abelsdatter var Holger Pedersens kone og hun døde i 1732De samme opplysninger finnes på CDen med skifter fra fra Salten, men med en del gjenstander med initialer.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hos Støver.Familien til Michel Svendsen Blix, Foer, født før 1678 på Foer død før 1723. Hans far er Svend Hansen Blix.Datter Bereth Sophie Michelsdatter BlixDatter Inger Michelsdatter Blix født 1718, gift med Mons Pedersen i Horsdal.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 54.Det som er referert i innlegg 52 og 53 er hentet fra Støvers nedtegnelser på CD.Der står det, avskrift:Familien til Svend Hansen Blix, skipper, gårdbruker, Foer Øvre. Født 1640. Fødested: Bodø. Død: 1723. Familienr: 410.Ektefelle: Birgitte Michelsdatter. Eiendommer i Mårnes, Våg og Nord-Arnøy i 1672. Hans Lauritzen Blix, prest Bodø, far.Birgitte Sophie Michelsdatter, fødested Vega, hans første kone - død i 1683.Michel J Snog, prest Vega, svigerfar.Magdalene Nielsdatter Høstmark død 1742, hans andre kone.Niels Joensen Høstmark, hans svigerfar.Bereth Sophie Svendsdatter Blix, Støtt, datter av første ekteskap gift med Peder Jacobsen, hennes 4. ektemann.Michel Svendsen Blix, født 1678, gift, Foer, av første ekteskap.Hans Svendsen Blix, Trondhjem, fødested Foer, sønn av første ekteskap.Ingeborg Sophie Svendsdatter Bilx, Hedemark, født på Foer, gift, av første ekteskap.Christen Svendsen Blix, sjømann født på Foer i 1681, sønn av første ekteskap.Niels Svendsen Blix, Sandvik, født på Foer 1683, gift, av første ekteskap.Birgithe Sophie Svendsdatter Blix gift med Altweg osv.- av andre ekteskapKaren Svendsdatter Blix, Foer, født på Foer, gift med Christen Jacobsen, gift 2 ganger, av andre ekteskap, gift andre gang med Johan Johansen, Foer.Inger Marie Svendsdatter Blix, Høgsetdal - gift med Svend Arntsen, av andre ekteskap.Ole Svendsen Blix, Foer Nedre, født 1699, gift.Trine/Katrine Svendsdatter Blix, Karlsøy, født 1701, gift med FredrikJeg prøvde først bare å ta med navn som var nevnt i innleggene over for å slippe å skrive så mye.Derfor har jeg nå kontrollert at alt er med i den rekkefølgen som er angitt hos Støver.Legg merke til Bereth Sophie med de 4 ektemennene.Nattlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste linje over: Denne 4. ektemannen (Peder Jacobsen) skal altså i 1723 ha ligget i sin grav i 13 år, men skal likevel (iflg. Støver) være omtalt i skiftet på denne måten (som gift med Bereth Sophie Svendsdatter Blix, Støtt,..., hennes 4. ektemann). Hvis Støver begår denne feilen kan han kanskje også ha gått glipp av at Bereth ev. (innen 1723) er blitt gift for 5. gang (1715) ?(58:) Er sønnene Christen og Michel nevnt med alder og/eller patronymikon i skiftet i 1710 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Karen Svendsdatter Blix - det var kanskje det det skulle være i innlegg 55.Støver:Karen Svendsdatter Blix gift med Christen Jacobsen - det er skifte etter ham i 1723 og ekteparet har bare sønnen Svend Christensen.Skifter i Salten:Det finnes en Karen Svendsdatter, Brunæset, Engeløy - 21 år nevnt i 1793 i skiftet etter Svend Enochsen Blix, gift med Lisbeth Maria Sørensdatter. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg tror at Støver bare har samlet familiene og det er ikke alltid nevnt årstall hos ham. Noe har han fra skiftene og andre ganger ser det ut til at han har bare navnene. Derfor opererer han med familienummer.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 58.Christen og Michel er Pederssønner. Tror ikke CDen med skifter i Salten har eldre skifter enn 1716 - mulig jeg husker feil så sent på natt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 49:Tja… nå var det vel Svend Blix som var gift med Birgithe Sophie Michelsdatter. Jeg undres på hva som har dukket opp i Norums synsfelt når han føyer til VISSTNOK datter av Michel Jensen Snog. Dette er den eneste gangen Norum kommenterer opphav på denne måten (så langt jeg husker).Jeg er ikke videre godt kjent med slekta Snog, men jeg finner det noe ”foruroligende” at Snog og Storm bruker noen av de samme navnene noenlunde samtidig. Er det en slektskapsforbindelse mellom Snog og Storm som kan være opphavet til dette?---Til innlegg 50:Ja vi står ganske fritt til å bruke alle mulige varianter, men jeg henviste til Norum, og han skiller på navnene, så det var det jeg korrigerte.---Til innlegg 52:Kjære vene Inger, du må hjertens gjerne blande deg inn når som helst. Jeg tror ikke noen av deltakerne i denne tråden har noe mot det.Når du i tillegg har tilleggsopplysninger er det vel nesten påkrevd med din innblanding?---Til innlegg 56:Mener du ikke faren Svend?---For øvrig ser det ut til at Støver SITERER Norum ordrett når han omtaler Birgithe Sophie Svendsdtr Blix, noe som tyder på at han ikke har sett etter opplysninger selv utover det som Norum gir i ”Blixboka”.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ad innleggene 58 og 65.Jeg tror Støver er på bærtur om han har både Christen og Michel som Pedersønner, all den tid det ser ut til at han siterer Norum tror jeg ikke han har sett skiftet på Støtt selv. Norum har neppe funnet på farsnavnene på barna. Som det kommer frem i innlegg 44 fører Norum opp Michel Pedersen og Christen Jacobsen.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Er det noen som vet hvor Støver henter fødselsårene 1683 og 1701 til Nils Svendsen Blix og Trine (Catrine) Svendsdatter Blix? (oppgitt i innlegg 53)Inntil det skulle foreligge andre kildehenvisninger antar jeg at Støver tuller mye her, og at fødselsårene jeg oppga i innlegg 44 som svar til innlegg 39 er det nærmeste det går å komme fødselsår på disse personene. Fødselsårene baserer seg på alder i manntallet av 1701 på Nils og alder ved død på Trine.---Ved å se på skifteavskrifta som er gjengitt hos Simon Ellefsen og sammenstille den med Støvers oppstilling av skiftet er det rimelig klart at Støver leser mellom (gudene vet hvilke) linjer når han oppgir alder og til hvilken av Svend Blix sine ekteskap barna tilhørte.Med unntak av Trine, så stemmer skifteavskrifta hos Simon Ellefsen med familieoppsettet til Norum, og for så vidt også kommentarene vedrørende oppholdssted oa.---Som en oppfølging til innlegg 50 andre avsnitt.Om Birgitte Sophie var født mellom 1670 og 1675 ville hun være 40+ i 1715, hun kunne dermed også få barn i dette ekteskapet.Videre vil jeg gjøre oppmerksom på at Norum ikke sier at det var oppgitt barn i skiftet på Støtt i 1710 etter Peder Jacobsen.Norum fører opp 2 sønner på Birgitte Sophie, men sier ikke noe om alderen til disse, eller i hvilket ekteskap de så dagslys, de kan for alt jeg vet være født etter Peder Jacobsens død.En liten forvikling til slutt, Birgitte Sophie og søstera Karen var gift med 2 brødre Peder og Christen Jacobsen, i tillegg hadde altså Birgitte Sophie en sønn Christen Jacobsen. Om husken var stokket rett på denne tiden av døgnet. :-) – han kan dermed være oppkaldt etter søsteras mann. Karen kan ikke ha vært lenge gift med Christen, for hun har bare eldstesønnen med ham.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Om Karen Olsdtr var født ca 1630-35 ville hun være fruktbar til langt ut på 1670 tallet, er hun registrert noen steder etter 1660 tallet?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.