Gå til innhold
Arkivverket

[#44567] Paulus Møller f 3/4/1885 (Lyngør/Risør)


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Paulus Møller er sønn til handelslærer Niels Møller og Therese Pauline Alvilde Thorstensen. I familien er det sagt og notert at han er født på Lyngør, men ved vielsen i Arendal 1912 og konfirmasjon sst 1899 er fødested oppgitt til Risør. Men jeg finner ham ikke i kirkebøkene for Risør eller Dypvåg.Det kan komplisere bildet at familien i ulike perioder var medlemmer av DNK, uavhengige mht kirkesamfunn og medlemmer i metodistkirken (i Arendal).Hvordan kan jeg finne fødselsdata i passende protokoll? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kanskje, men jeg tror vi bygger på samme dokumentasjon. PM var min oldefar, så jeg har notater m.v. Men problemet er å finne ham i protokoll/kirkebok! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ikke ut til at han er døpt i Tvedestrand. Dersom han var f. på Lyngør, burde han ha vært døpt i Dypvåg. En mulighet kan også være Søndeled (der det i den aktuelle perioden også skal finnes en oversikt over døpte dissentere). Ytre Søndeled grenset til Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. folketellingen 1900 skal Paulus altså være f. på Lyngør. Eldstebroren Ansgar skal være f. i Risør, og yngstebroren Thorleif i Arendal. Jeg finner ingen av de aktuelle dåpshandlingene i de kirkebøkene som nå er skannet - og alle burde vært der. Det styrker vel den hypotesen at de er døpt som dissentere. Enkelte dissenterlister finnes i statskirkens kirkebøker - men slett ikke alle.Eller kan det tenkes at familien, da de kom til Risør, var knyttet til den lammerske frimenighet? Jeg ser nemlig at Paulus' foreldre giftet seg i Gjerpen - altså i kjerneområdet for denne vekkelsesbevegelsen. I så fall er det en viss mulighet for at barna ikke ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var da urtolig flott at du Iver greide å finne den dåpen bekreftet i Arendal så lege etter. Prøver å legge inn lenke til siden her for den virket ikke den du la inn: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Også eldstebroren Ansgar ble hjemmedøpt (14/5 1883 i Risør), og dåpen ble stadfestet i kirken (Arendal) 1/11 1895 (opplyst ved konf. i Arendal 1897).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Da har dere hjulpet meg med å finne flere punkt i denne familiens bevegelige liv.Geografisk:1850/Brevik: Niels Møller ble født1865/Brevik: Handelsbetjent NM1875/Kristiania (fra..): NM handelsborger1879/Brevik (fra..): NM handelsborger1880/Bamble kirke: NM gift1883/Risør: Sønn Ansgar født1885/Lyngør: Sønn Paulus født1886/Arendal: NM skriver ”om skolen” i Vestlandske tidende1886/Arendal: ”Møllers og Thorsens privatskole” (Annonse i Vetlandske tidende)1888/Arendal: Thorleif født1889/Arendal/Barbu: Bosted Barbu1892/Grimstad: Annonsert som privatlærer bosatt på hotell i byen1893/Arendal: Niels Møller død Kirkelig:1876: Frimurer (relevant??)1882: Ut av statskirken1883: Ansgar hjemmedøpt (Notat i kb Risør f 234: ”Forældrene tilhørte ikke nogen (?) Bekjændelse, - Daaben forv… hjæmme”)1885: Paulus hjemmedøpt1888: Thorleif døpt i Arendal krk, med notis om at (kun?) Niels er dissenter1889: Innmeldt i metodistmenigheten i Arendal1890: ”Udflyttet” notert i metodistmenighetens protokoll1893: Foreløpig ikke funnet DNK-notat om Niels’ død1895: Hjemmedåp (2x) stadfestet i Arendal kirke (DNK)1899: Paulus konfirmert i Arendal kirke (DNK) Jeg får sjekke igjen Oddbjørns tanke om Lammerske frimenighet. Det er gjennom Niels Møllers mor – Anne Olsdatter (med foreldre fra Marker/Gjøsdal) at vi finner linken til Gjerpen.Dette er spennende! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvordan skal jeg forstå at Paulus og Ansgar (klart bibelsk/misjonsorienterte navn!) ble hjemmedøpt - og at familien ventet i 10-12 år før dåpen ble stadfestet?Så fortalte min bestemor, Paulus' datter, noe om at det også var ei jente som ble født/døde omkring 1890. Henne har jeg ikke funnet noe sted!? Noen tips?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil jo se disse hjemmedåpene som et mulig uttrykk for opposisjon mot kirken. Dette var jo en tidsepoke der det var en del vekkelser som skapte en rekke dissentergrupperinger. Flere av disse ble ikke organisert som egne kirkesamfunn - i hvert fall ikke i første omgang. Derfor kan de være nokså problematiske å oppspore. Kanskje noen av de lokale historielagene sitter på informasjon her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har tenkt på det samme. Men ser også tegn til litt uenighet i familien. Det var Niels som var utmeldt, og etter at han døde i '93 foregikk resten i kirken den norske...Fant forresten den forsvunne lillesøstera i Barbu - dødfødt 13/3/1891 (folio 4).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Inngikk virkelig Niels Møller og Therese Torstensen ekteskap i Bamble kirke i 1880 (innlegg 18)?Jeg finner dem ikke på de scannede kirkeboksidene (Jeg kan jo ta feil).På ovenn. slektoversikt (innlegg 6) står det at ekteskapet ble inngått i Gjerpen kirke 29/10.1880 ! Dessverre er ikke disse scannet her på Digitalarkivet.Jeg tenkte det kunne stå noen merknader her vedr. tilhørighet til disentersamfunn eller DNK.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til 22: Jeg mener at kilden til denne opplysningen er en vielsesattest jeg har liggende, tatt vare på av Ansgar f 1883. Men jeg har også sett i de skannede kb uten å finne dem. Niels M. hadde tilhørighet til Langesund/Brevik - og morsslekt i Gjerpen. Therese Alvilde Pauline Thorstensen var vokst opp i Christiania og Risør. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.