Gå til innhold
Arkivverket

[#44569] Når var et barn ikke 'ægte'? Eller gjenoppstod Oluf Andersen etter forliset?


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Jeg har 'alltid' trodd jeg visste at min tippoldefar, Oluf Andersen (av svensk opprinnelse, innvandret til Drammen) døde da båten han arbeidet på gikk ned i Nordsjøen på en tur mellom Drammen og Hull (eller omvendt vei) i 1866. [Jeg ville være veldig takknemmelig hvis noen kunne skaffe mer opplysninger om dette forliset.] Han etterlot bl.a. sin kone Andrine Nielsdatter, som var gravid med deres fjerde barn.Jeg ble derfor svært overrasket da jeg fant inntegnelsen av dødsfallet til Andrine Nielsdatter i Strømsø Ministerialbok, Døde og gravlagde, 29. juli 1869 -- hvor det i anmerkningene sto at hun døde av 'blodstrytning efter barselsengen, 2 timer forløsningen' -- 3 år etter at hennes ektemann skulle ha forlist, jf. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1139&idx_id=1139&uid=ny&idx_side=-248>Lenke.Og når jeg så fant denne fødselen i samme ministerialbok,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Det er selvsagt mulig at forliset fant sted et senere år (selv om jeg har hørt året 1866 fra flere ulike kilder) -- men, hvis det faktisk fant sted i 1866, men man ikke fant noen lik, hvor raskt ville man da ha blitt klassifisert som død, slik at konen ble regnet som enke? De som førte kirkebøkene måtte vel ta hensyn til muligheten for at han hadde blitt plukket opp av (f.eks.) en nederlandsk båt som var på vei til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arkivene etter lensmennene, oppbevares i Statsarkivene.Jeg mener du abonnerer på Gjallarhorn? Se i så fall Are S. Gustavsen: Mari Hansdatter fra Eiker og dødsfallsmeldingene, Gjallarhorn nr. 38 (2006), s. 367-369.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha, Kristian!Da få jeg bare håpe at disse kan bli scannet en dag i fremtiden også.Og jo da, jeg abonnerer på Gjallarhorn -- takk for et meget nyttig blad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Nei, jeg kjenner ikke navnet på båten -- jeg vet bare at det skal ha vært på vei mellom Drammen og Hull (til eller fra, jeg er ikke sikker), at den skulle ha sunket, angivelig vinteren 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hei Nils Axel,Jeg lurer litt på om du hvet hvor barna voks opp henne?Når mor Andrine dør i 1869 er elsdte barnet, Karen Marie, iflg FS 10 år gammel.Altså for liten til å ta seg av søsknene.Om det var så at Oluf dør i 1866 mens hun går gravid med barn nr 4 som du sier,Theodor f 26/8/1866 burde det ha ståtd en anmerkning om dette ved sønnens dåp. Noe det ikke gjør Lenkemvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for tipset om anmerkningen som burde vært der, Marita!Jeg vet ikke hvor barna vokste opp, men jeg vet at morfaren, Niel Olaus Olsen døde -- som enkemann -- i 1867, jfr Lenke, så hos ham var det ikke. Siden Oluf hadde innvandret fra (Laxarby i) Sverige, var det neppe heller hos hans foreldre. Det må trolig ha vært hos noen andre slektninger av Andrine Nielsdatter, men dem har jeg hittil ikke funnet frem til.La meg benytte anledningen til å si tusen takk til dem som gjør arbeidet med å legge ut de skannede kirkeboksidene -- som gjør det mulig for en 'utlending' som meg å dyrke min hobby 'i fred og ro' i Frankrike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg er redd jeg ikke kan bistå med annet enn et godt kontakt-tips: Drammen Sjømannsforening (landets eldste, fra 1843!), hvis du fortsatt er på jakt etter opplysninger om et evt. forlis. En kjapp titt i kirkebøkene viser at det var mange forlis i 1860- og 70-årene. Hjemmeside: www.drammen-sjomannsforening.no. E-post: drasjoe@online.no.Lykke til - litt av et mysterium.....vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen, og takk for nyttige tips!Oluf's og Andrine Nielsdatter's datter Karen Marie greide seg bra, til tross for en vanskelig barndom, og levde til 1941. Hun flyttet tydeligvis raskt til Christiania, og var ved folketellingen i 1875 tjenestepige hos arkitekt Paul Due, Storthingsgade 2, jfr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70301&gardpostnr=1444&personpostnr=43107&merk=43107#ovre>Lenke.I 1900 hadde hun etablert en egen cigar-forretning, og var gift med Johan Halvorsen Myhre, hvis familie stammet fra Hurdal, jfr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Aud!Det var ikke småtteri med barnedødlighet i den familien!Jeg noterer ellers at Oluf Andersson nok en gang oppgis å være hennes far. Ville man ha gjort det hvis han ikke hadde vært sett siden 1866?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis man var klar over at Oluf Andersson hadde omkommet i 1866, ville vel ikke presten ha oppført ham som far ved dåpen heller? Når presten først har gjort det, er det jo bare naturlig at han står som far ved begravelsen.Jeg tror 1866 må være feil årstall for forliset. Oluf ser jo også ut til å ha vært fadder for Andrine i 1869...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg er enig i at det er mye som tyder på at forliset må ha skjedd senere enn jeg hittil har trodd, dvs. en gang etter 1869.Det eneste tvilen som gjenstår hos meg er at de som førte kirkebøkene vel måtte ta hensyn til muligheten for at han (om forliset faktisk hadde skjedd i 1866) kunne ha blitt plukket opp av (f.eks.) en nederlandsk båt som var på vei til Amerika? Hvis hans lik ikke var blitt funnet, hvor raskt ble en person erklært død hvis et forlis hadde funnet sted?Ellers er det synd at Buskerud mangler fullstendig i web-utgaven av folketellingen fra 1875. Er det noen som arbeider med å kompletere det materialet som Registreringssentralen for historiske data la ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når 'Faderen' er ført opp som fadder, må vi nesten tro at han var til stede, og at han ikke hadde vært savnet i tre år.Så vidt jeg vet er det ingen som arbeider med FT1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

1. februar 1870 ble det i Strømsø begravet en skipsfører Jahn Jahnsen som ”Forulykket paa Havet” i oktober 1869: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1139&idx_id=1139&uid=ny&idx_side=-256>Lenkeog i oktober 1870 er det en styrmann Hans Peter Hansen, Fører av Skonnerten ”Enigheden”, som ”Forulykkedes paa den engelske Kyst”:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

i tillegg til de Laila K viser til, finner du en Nicolay Frantz G (?) Frost som 'drunknede ved Forlis paa Lister Natten mellom 6. og 7. november 1872'. Jeg er håpløs med lenke, men du finner det på side 326 (jfr. lenkene over - samme kirkebok). Jeg må ellers si meg enig i at alt tyder på at Oluf levde i 1869,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.