Gå til innhold
Arkivverket

[#44571] Slekten Gade


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Er det noen her som forsker i slekten Gade?Har noen venner som tilhører denne slekten, og en av dem har lyst til å begynne med slektforskning! Han har aldri drevet med dette før, så jeg tenkte å hjelpe ham litt på vei! ;-) Tror ikke han vet stort om slekten før hans oldefar! Han het Gade, men farfaren tok visst etternavnet Erlandsen etter oldefaren som het Erland Gade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg forsker ikke på denne slekten, men kan prøve å hjelpe likevel. Nå var det jo lite med årstall i innlegget ditt, men jeg finner en Erland Adolf Gade, 9 år gammel i Christiania i 1865. Han bor sammen med sin mor, som er enke og fem søsken. Han var født i Aas prestegj. Kan det være riktig mann? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk for svar Rune og Kristian! :-)Hadde desverre ikke noen fødseltall osv... Har tittet litt i folketellingene, men tydeligvis ikke grundig nok! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

7: Om en har spredte og mangelfulle opplysninger, kan det lønne seg å starte med å kontrollerere de opplysningene man allerede har om de nærmeste slektsleddene - da vil det som regel dukke opp spor som gjør det lettere å lete etter de eldre leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det er vel da ikke usannsynlig at Paul Gade er sønn til underfogden i Moss (som muligens var gift to ganger, etter aldersspredningen i barneflokken å dømme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I debatten 21996: 'Slekten Bartz' (Lenke) framgår det av innlegg 267 at Carl Voigt (f. 1779 i Råde) giftet seg i Moss 26/12 1801 (FS-IGI) med Maren Karine Gade, datter til underfogd Erland Gade (ft. 1801, Moss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her gifter Paul Gade seg 11.04.1799 med Abigael Samuelsen.LenkeEt medlem av kirken har sendt inn opplysninger om at Paul var født 12.05.1774 og døde 29.12.1851. Men som alltid, opplysninger hentet fra FamiliSearch må sjekkes mot kirkebøkene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk til dere alle! Skal nå kontakte vedkommende og gi ham disse opplysningene!Har gitt ham adressen til Digitalarkivet, så nå er det opp til han og følge opp videre! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om alderen til Abigael i 1801 stemmer, er det kanskje henne som ble døpt i Aas 15.10.1769.LenkeDer er imidlertid flere med samme navn døpt både i 1758 og i 1774.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne P.Nerby

Jeg har forsket mye på Gade-slekten.Og skriver også for nåværende på en liten bok om en del av denen grenen.Men vær oppmerkspm på følgende: i) Gade i Norge er bl a etterkommere etter landchirurg Georg Friedrich Gade som kom fra Tyskland,og havnet i Vadsø og Alta.Senere var det denne slekten som i Bergen opprettet Gades Institutt,opprettet det som nå er Kysthospitalet etc,etc. ii) Gade slekter finens det forøvrig faktisk minst en til av ,muligens flere.Dette kommer etter det jeg vet fra det danske 'Gade' (gate) og det er disse som bl a finens i Oslo på det tidspunkt du nevner.Jeg har ikke greid å påvise en forbindelse mellom disse to slekter.Forøvrig var den tyske Gade adelig med eget våpenskjold og det er skrvet noen bøker om og av Gadene.Den litt beskjedne boka jeg nå skriver går på etterkommerne av en av sidegrenene via et uekte barn,som havnet i min familie.Den får tittelen 'Gade-slekten via den uægte Fredrik Fredriksen Gade'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Gade-familien med navnene Erland, Christopher og Poul stammer fra gården Gate i Rygge.Navnet er en avledning av gårdsnavnet.Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Slekten Gade/Gate i Moss.De eldste som jeg har av Gade/Gate er: Christopher Jonsen Helgerød (litt usikkert her). Sønnen Erland Christophersen, strandsitter i Moss i 1651. Sønnen Christopher Erlandsen f.16... 1683 Moss, borger i Moss. Gift med Kirsen Olsdt. Gade/Gate, f. Gade/Gate i Rygge. Datter av Ole Pedersen Gade/Gate. Så det er med henne slektsnavnet kommer inn i bildet. De fikk sønnen Erland Christophersen Gate/Gade. Han var blant annet møller, sagbrukseier og trelasthandler, og gift 2 ganger. Han var også svoger av overformynder og fattigforstander Povl Povlsen Grobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den sist nevnte Erland Christophersen G. (mølleren) ble første gang gift med NN (da muligens NN Povlsdt.?) De fikk 3 barn: Marie, død 1758 Moss, gift 1725 med enkem. Ole Christensen Morstuen 1694 Stange - 1762 Moss, 7 barn(dette er den grenen som jeg har holdt på med). Paul død 1769 og Anne Margrethe (Grethe) død 1796 Fredrikshald.2. gift 1734 med Helvig Christophersdt. De fikk datteren Margrete f. 1737 Moss og gift 1781 med Hans Hansen Grav.Det er det jeg har om disse barna. Mulig det står mere om dem i boka.Om det ikke fantes flere guttebarn så må det vel bli Paul som førte slektsnavnet videre.Nr. 1) Christopher Jonsen Helgerød var gift med Ingrid Olsdt. Refsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Nå må jeg takke for all hjelp igjen! :-)Jeg har gitt tråden videre til 2 stk. som er interessert i samme slekten!Så jeg regner med at i hvertfall en av dem logger seg inn her med det første! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Slekten fra Helgerød. De eldste ledd. Sigrid Refsnes d. ca 1591 g. 1. med Ole Refsnes d. ca 1585. g.2.m. Jon Erlandsen Torderød. Kun kjente barn i 1. ekteskap: Inger Olsdtr. Halvor Olsen Refsnes Børge Olsen KallumInger Olsdtr. g. m. Christopher Jonsen Helgerød. Barn. Erland Christophersen Helgerød Lauritz Christophersen Helgerød g. m. ukjent, sønn møller Christopher Larsen gift m. Johanne Mauritzdtr.Erland Christophersen lagrettemann og strandsitter i 1651. Helgerøds eiendom gikk helt ned til der hvor kanalen mellom Moss-Jeløy er. Han kone er ukjent. De hadde 3 kjente barn. Christopher Erlandsen Helgerød Ole Erlandsen Helgerød g. m. Jøran Jonsdtr. Kari Erlandsdtr. HelgerødChristopher Erlandsen Helgerød d. 1681 overtok Helgerød ca 1670, gift med Kirsten Olsdtr. Gate som sønnen Erland tok Slektsnavn fra. 3 barn. Anne Christopherdtr. Helgerød Ole Christophersen Helgerød Erland Christophersen GadeErland Christophersen Gade f. 1682 d. 1737 g. 1. g. m. Margrethe Poulsdtr. Grobbe (datter av kjøpmann Poul Poulsen Grobbe. 2.g. g. m. Helvig Christophersdtr. Coch (trolig datter av Christopher Halvorsen Coch og Inger Hansdtr. Barn med Margrethe Grobbe. Aslaug Erlandsdtr. g.m. skomaker Antoni Clausen Creds. Marie Erlandsdtr. g.m. Ole Christensen Morstuen. Poul Erlandsen Gade g. m. Magdalene Olsdtr. Gadeslekten er etter dem. Anne Magrete Gate d. 1796 på Fredrikshald ugift. Marlene Erlandsdtr. Gate d. f. 1794 Barn med Helvig Christophersdtr. Christopher Erlandsen Gate f. 1735 g.m.Lisbet Rosenvold. Margrethe Erlandsdtr. Gate g.m. Hans Hansen GravBerit referer til Svend Moestue bok men han har også laget et hefte senere om slektene på noen av gårdene på Jeløy.Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Hvor har du den nevnte informasjonen om aldersspredningen i barneflokken til underfogd Erland Gade i Moss (f.ca.1740? fra ? Kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra ft. 1801 for Moss: Lenke. Eldstebarnet er 24 år, det yngste 6 år - og det ser ut til å gå et 'skille' mellom nr. 1 (24 år) og nr. 2 (15 år).Det er imidlertid flere ting ved presentasjonen av denne familien i folketellingen som virker litt underlig. 1. Det yngste barnet er nevnt først - og man skulle derfor tro at det der er snakk om et fellesbarn, og at særkullsbarna følger etter. Imidlertid kalles alle sammen 'deres barn' - og alle har fått etternavnet Gade. En av foreldrene har vært gift tidligere. I første omgang feilleste jeg det som ektemannen, men jeg ser nå at det ser ut til å være hustruen. Kan det være feilskrift i tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.