Gå til innhold
Arkivverket

[#44578] Hjelp med oppslag i landskommisjonen 1661 Romsdal


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har mulight til å sjekke hva som står under gården Korse i 1661. Det er eierfoholdene jeg er interessert i. Jeg har selv tidligere notert brukere Ole og Knut. Eiere Vedø prestebol, Anders Strande, Otte Møkkelbostad, kongen. Hvor mye eier hver av dem? Hvis mulig er jeg også interessert i hvem som eide og brukte i 1647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Har ikke jordeboka for 1661. I 1647 finner jeg Korszse i Reffuen ottingh på 1 våg; Knud 1/2 våg, Erich 1/2 våg, presten hadde bygselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Korse Ole och KnudTil Wedøe prestebol 1 pdAnders Strande 1 pd.Otte Møchelboestad 1/2 pd.Til Kongen 1/2 pdWedøe prestbol bøkselrådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

O. Olafsen: Veøy i fortid og nutid s 296 gir deg svaret:Og for å ta med fra starten: Gaarden opføres i skattemandtallet for 1610, da Knut var skattebonde paa Korsaa. I 1615 var Knut likeledes bruker. Tienden var 3 tveitar, svarende til 2 tønder i avling. I 1623 opføres Erik som bruker og likesaa i 1633 og 1645. I 1650 opføres Knut som bruker. I kvegtiendetallet 1657 oppføres: Erik Korsan, 1 hest, 9 kjør, 4 geiter og 5 smaler. Olav sammesteds, 1 hest, 8 kjør, 4 geiter og 3 smaler. Marit sammest., 1 hest, 2 kjør, 4 geiter og 3 sm.I jordeboken 1661 opføres Olav og Knut som brukere hver 1/2 vog. Gaarden eiedes av sognepresten paa Veøy 1/2 pund med bygselretten til det hele. Anders Strand 1 pund, Olav Myklebostad 1/2 pd., kongen 1/2 pund. Landskylden utgjorde tils. 1 vog.I prestens mandtal 1664 opføres Korsan som ødegaard. Brukere var Ola Knutsen 41 aar, 3 sønner: Knut 5 aar, Bjerte 3 og Olav 1. Knut Ingebrigtsen 49 aar, søn Olav 8 aar. Hver brukte 1/2 vog.I matrikulen av 1669 opføres som brukere Ola Knutsen og Knut Ingebrigtsen. Eierne var Veøy sogneprestembede (prestebordet) 1 pund og 8 m., hr. Henrik paa Veøy 1 pund og 8 m., Ola Myklebostad 16 m. og Knut selv 16 m. Dette stemmer ikke med de foranstaaende opgaver og giver 4 pund.I mattrikulen 1695 opføres Knut og Isak som brukere, hver 1/2 vog. Eierne var sognepresten i Veøy 1 pund og 3 privatmend 2 pund. Tils. 1 vog.Hvem privatmennene i 1695 står ikke i boken.I forbindelse med Korsan tar jeg med en liten historie jeg ble fortalt som guttunge for ca 60 år siden: Gamlekirka i Rødven skulle få ny klokke. Da den var ferdig støpt og kom til Rødven, ble den sikkert tatt på land litt lenger ute i fjorden enn der hvor kirken ligger, for så å bli fraktet over land til kirken. På Korsan skulle de høre på klangen på klokka og heiste den opp i en gammel ask. Dessverre var greina råtten og klokka falt ned og ble ødelagt. Bitene ble fraktet tilbake til støperiet, og under restøpingen var det noen som skulle se på støpeprosesen. De kastet noen sølvmynter i støpemassen og da klokka omsider kom på plass i kirka, hadde den en helt spesiell klang. At klangen er spesiell vet jeg, og jeg kom til å tenke på dette nå like innunder jul, for det var fast rutine på julekvelden å gå ut på stuetrappa og lytte tvers over fjorden til kirkeklokkene i gamle Rødven kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående forholdene i 1647, som er referert i innlegg 2: Når Knut og Erik er oppført med 1/2 våg hver, må det etter sammenhengen være størrelsen på brukene deres. Eierne til gården ser faktisk ikke ut til å være oppgitt, utover at presten var bygselrådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg var en liten tur på Statsarkivet idag (den siste dette året) og fann følgende.1662 Odelsmantall amtregnskapene Anders Strande eier 1pd i Korse, Otte Møkkelbostad eier 1/2pd i Korse,1665 Odelsmantall amtregnskapene Anders Strande eier uti Korse 1pd, Otte Møkkelbostad eier uti Korse 1/2pd, Knut Rødven eier uti Korse 1/2pdSkattematrikkel 1665 Brukere Ole Knudsen og Knut Ingebritsen, som skatter til Vedø pestebol 1pd 8mrk, til Hr Henrik 1pd 8mrk, til Otte Møkkelbostad 16mrk, Brukeren Knut eier selv 16mrk. Disse er det satt en klammer rundt hvor det står 2øre. Altså total landskyld skulle bli 2 øre, men de ser jo ikke ut til å være riktig. Hvis en regner sammen får en vel 4pd. Alså mangler 2pd.1666 Fra rentekammerets amtregnskaper odelsskattemanntall over Romsdal Len, Rødven Otting Otte Møkkelbostad uti Korse 1/2pd, Knut Reffuen uti Korse 1/2pd, Anders Strande uti Korse 1pd. Dette var visstnok odelsgods de eide, men selv ikke besatt.1668 Odelsmantall amtregnskaper Anders Strande 1pd, Otte Møkkelbostad 1/2pd1668 odelsmanntall Hr Henrik i Vedøen eier uti Korse 1pd, Otte Møkkelbostad eier uti Korse 1/2pdEr ikke sikker på hvilket av manntallene 1668 som kom først.Jeg sjekket også skiftet etter Otte Møkkelbostad 1681 og fann at hans barn var umyndig og altså ikke mor til Rødven-barna.Jeg hadde ikke mye tid på meg, men fikk bekreftet at Knut Rødven for en stund var eier av 1/2pd i Korse. Jeg greier ikke utifra dette å se noen slektsmessig forbindelse mellom de forskjellige eierne.Det kan jo allikevel tenkes at for eksempel 1pd er en brorlott og 1/2pd er en søsterlott slik at Knut Rødven og Otte Møkkelbostad er gm hver sin søster av Anders Strande.Finnes det noen info om hvem Anders Stande og familien hans var?Når odelsgods blir oppgitt på denne måten må det vel være arvegods eller ha vært i eierens hender en god stund eller kan odelsgods også være kjøpegods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hevdstida for å få odelsrett var på denne tida (1604-1687) 30 år. Odelsmanntall er imidlertid et misvisende navn på disse skattelistene, for det spilte ingen rolle om det var odels-, kjøpe-, pantegods eller noe annet for den sakens skyld (se feks Norsk Historisk Leksikon - NHL - under opplagsordet 'odelsskatt').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.