Gå til innhold
Arkivverket

[#44579] Daniel Danielsson f. 1829-04-06 Grue


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her du flere opplysninger om Daniel ? Jeg har lett etter en som passer i navn og alder i 1865-tellingen. Den eneste jeg fant som passer ca alder var denne karen, men han står oppført f.i Sverige? LenkeVet du hvor han oppholdt seg i 1865?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHvis du er sikker på at Daniel er født og døpt i Grue, kan jeg gjøre et oppslag i kirkeboken enten i morgen eller onsdag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Hej Gunn och Lars Ove, först så får jag tacka för att ni har svarat på mitt inlägg. Vidare så står det i Husförhörslängden i södra finnskoga, värmland att daniel ska vara född 1829-04-26 Grue, Norge så har prästen skrivit fel där så har jag fel uppgifter också. Så jag är jätte tacksam Lars Ove om du har tid och möjlighet att titta i kyrkböckerna i Grue. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det kan være muligheter for at Daniel var av finneslekt. De hadde slekt på begge sider av grensen. Det kan isåfall være nyttig å låne Grueboka om Finnskogen på ditt lokale bibliotek og boken til Gottlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ingen Daniel Danielsen døpt i Grue 1814 - 1830. (Kirkebok avskrift) Kan du se etter om det er konfirmert noen Daniel Danielsen i Grue når du skal på arkivet Lars Ove ? Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDaniel Danielsen Løvhaugen ble konfirmert i Grue kirke 18/10-1844. Hans foreldre er Daniel Danielson og Gertrud Henriksdatter Løvhaugen. Han oppgis å være født 26/4-1829, men da tydeligvis ikke i Grue kirke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei MariHar for tiden noen Gruebøker på fjernlån.I Grueboka: Finnskogen av Hans Marius Trøseid under gården Løvhaugen/Pekkola på side 306 står det følgende (med forbehold om rett avskrift):DANIEL DANIELSEN f. 1806 gav faren føderåd i 1839. Valborg Eriksdatter var da trolig død. Daniel Danielsen ble g. 1828 i Östmark m. GJERTRUD HENRIKSDATTER f. 1809 fra Östra Multtjärn i Östmark. Foerldrene hennes var Henrik Andersson og Marit Olsdotter.BARN: Ole f. 1832, ugift i 1875, til Nilstorpet, Henrik f. 1833, Anne f. 1836 g. 1860 m Erik Eriksen Løvhaugen fra Bråten, se Herra, Valborg 1839-1840, Marte f. 1841, Karen f. 1844 g. 1866 m Johannes Olsen Tysken i Løvberget (barn August f her 1868), til Amerika i 1869, Andreas 1846-1883 død som inderst i Nilstorpet, Valborg f. 1848 g m Daniel Andersen Kirkesjøberget, til Heggelund og Nilstorpet, Johannes 1851-1854, Johannes 1854.Her er jo ikke Daniel f. 1829 nevnt, så det kan vel være mulig at han kan være født i Östmark i Sverige kanskje?Her kommer også noe om foreldrene til Daniel f. 1806.Samme bok og samme gård som over, side 305:DANIEL OLSEN 1779-1852 ble g 1801 m VALBORG ERIKSDATTER f. ca 1779 som tjente her ifølge folketellingen 1801. Hun var kanskje den Valborg som ble født i østre Valberget i 1780.BARN: Ole f. 1802 trolig død tidlig, Daniel f. 1806 se senere, Kari f. 1808 g 1838 m Anders Knutsen Løvberget, til Oksebråten, Ole f. og d 1810, Anne f. 1814 g 1833 m Tomas Olsen Østgården Rotneberget, Valborg 1817-1818, Ole 1819-1867, ugift bodde her, tømmerfløter i 1865, tvillinger Erik og Valborg f og d 1821, Erik f og d 1822.(Daniel Olsen var sønn av Ole Danielsen og andre kone Anne Pålsdatter, bodde på samme gård) Det står også mer om anene bakover på denne gården, så du burde fjernlåne denne boken. Jeg har den bare noen få dager til før jeg må levere, men kan kanskje senere skrive inn mer om du ønsker det.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lars Ove fant Daniels konfirmasjon i k.boka for Grue. Antar Daniel er født i hjemmet til mora som da bodde i Östmark. Hadde de samme foreldrene i mine tanker som er nevnt i Grue boka Finnskogen. Her er det stint med finske slektsnavn. Hvis du er intressert i de Mari kan du kontake meg på fisollie()online.no Med vennlig hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.