Gå til innhold
Arkivverket

[#44581] Forlis av skipet (skuten) Odin fra Tønsberg 1890-årene?


Gjest Hege Schei
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Schei

Jeg er blitt fortalt at Hans Gustav Jansen eide skipet/skuta/båten Odin som forliste. Jeg har ingen grunn til å tvile på kilden, men det hadde vært spennende å få vite noe mer.Det jeg har av opplysninger er følgende: Hans Gustav Jahnsen, født 1857, er benevnt styrmand i 1881, -82, -86, og - 88. I 1891 og 1894 er han benevnt skipsfører. Vet ikke om dette i praksis er det samme. I 1900 er han tobaksfabrikant. Han startet med produksjon av skråtobakk ca 1895, antagelig etter forliset.Fra 1882 - 1894 bodde han i Tønsberg. I 1900 bodde han i Sandefjord.Jeg antar at han begynte tidlig sjøs, og så gikk gradene til styrmand og skipseier.Om noen kan hjelpe meg med å finne flere opplysninger om båten, hadde det vært spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese en del historie om skuter fra området i Vestfold. Her er også nevnt et par skuter Odin , men jeg vet ikke om det er en av disse båtene som forliste? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Takk for henvisning til interessant lesestoff.Det er nevnt to Odin.Skonnerten Odin bygd i 1854 og barken Odin bygget i Svelvik, og ombygget 1885.Men jeg vet ikke om det kan være noen av dem.Finnes det ingen fortegnelse over skip og eiere, eller forlis, eventuelt skipsforsikringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Hvilken sikker kilde er brukt som forteller om Jahnsens forlis med ODIN? Den eneste ODIN jeg har funnet med relasjon til Tønsberg i 1890-årene, tilhørte rederiselskapet ODIN med J. H. Christoffersen i Nordbyen som bestyrer. Han kjøpte den i 1894 fra Drammen og solgte den i 1903 til Fredrikshald. Skippere var M. Hansen fra 1895 og han selv fra 1897. Jeg har ikke funnet noen opplysninger om forlis av denne skute. Forøvrig finnes mønstringsprotokoller som med stor sikkerhet kan fortelle hvilke skuter Jahnsen mønstret på. For Tønsbergs vedkommende befinner disse seg på SA Kongsberg. Veritas vrakrapporter finnes i Norsk Sjøfartsmuseum som forteller om forlis. Jeg har og gjennomgått Veritasregister fra 1886-1902 uten å finne noen ODIN med Jahnsen som skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Først til Hanne. Ja, Hans Gustav er storebror til Adolf Hjalmar. Ønsker du fortsatt opplysninger om deres felles aner ?Så til Rolf. Tusen takk for mye godt og informativt arbeid.Kilden er mine foreldre. Mor drev med slektsgranskning for en god del år siden, og pratet i den anledning med Hans Gustavs barnebarn i Sandefjord. Hun har notert 'båten het Odin'. Har sjekket mange av opplysningene hennes, og har hittil ikke klart å finne feil. Så navnet Odin mener jeg må være rett. Opplysningene om forlis og eierskap er slik jeg oppfattet situasjonen, etter samtaler med far. Men konfrontert med dine harde fata, må jeg antagelig revurdere om jeg kan ha oppfattet tingene litt galt.De opplysningene du gir er veldig interessante. J.H.Christoffersen kan teoretisk sett være nevø (inngiftet) til Hans Gustav, men dette må selvsagt sjekkes.M. Hansen kan være far til Martha Hansen, som store deler av oppveksten bodde hos familien Jansen, fordi faren var til sjøs og moren var død. Hans Gustav og Marthas far var venner. Jeg var bare 11 år da Martha døde, så her bør jeg vel ta forbehold om detaljene i historien. Jeg arvet en flaskebåt etter Martha. Det jeg mener Martha fortalte meg, var at flaskebåten var laget av en av mannskapet og gitt til skipperen (Marthas far). Dette skulle visstnok være en modell av båten.Hovedskipet i flasken er kalt 'Rolf'. Den har 3 master, første med 4 tversover, andre likedan og aktermasten har i tillegg en skråmast som peker akter. Skuten bærer flagg som var vanlig for Norge 1844- 1898. Ved siden av er det plassert en bitteliten dampbåt med nederlandsk flagg og navn 'Maud'. Til slutt en bitteliten hjuldamper med navnet 'Tug'.Dette er selvsagt spekulsjoner, men er skipper M. Hansen identisk med Marthas far, kan min flaskebåt være en modll (mer eller minere lik) av Odin. Skal undersøke litt mer om herrene Hansen og Christoffersen.Til slutt, jeg forstår det slik at mønstringsprotokollene bare finnes på SA Kongsberg og ikke digetalt. Er det håp om at de noen gang kan bli gjort tilgjengelig digitalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

John Henry Jahnsen Shanghai Captain Dec. 8-1941 Shanghai died Febr. 3-1944 Shanghai His wife, Elisabeth Jahnsen was arresten in Shanghai on the same date (from Leningrad, 8 years younger). She survived the imprisonment. Dette er Adolf sin sønn. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Etter nærmere undersøkelser kan det være at ODIN er din skute allikevel. I Veritasregisterne står det J.H. Christoffersen, men det er en mulighet for at det skal være J.H. Christiansen. Han var bl.a. reder og tobakksfabrikant i Tønsberg, du finner han her i f.tell 1900 for Tønsberg. Lenke Men det er lite sansynlig han er skipper fordi han er født i 1823. Skuta du har i flasken høres ut som en bark, hvilket og ODIN var. Men dette krever nærmere undersøkelser i skipsmatrikkelpapirene for Tønsberg på SA-Kongsberg. Mønstringsprotokoller finnes som mikrofilm på Kongsberg, hvorvidt de lånes ut vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Takk igjen for videre undersøkelser.Mine spekulasjoner om M. Hansen ser ut til å stemme. I 1900 Sandefjord er bare en M.Hansen, Hans Martin Hansen, som er styrmand. Det er også bare en Martha Hansen født omkring 1880 som var betingelsen. Attpåtil er disse far og datter!, og jeg finner ikke mor. I Tønsberg er det ingen.Vi vet alså at Hans Gustav Jansen starter virksomhet på land ca 1895, samme år starter Hans Martin Hansen som styrmand på Odin. Disse er venner, om de er det på forhand eller blir det pga felles interesser i Odin er ikke godt å vite.Når det gjelder J.H.Christoffersen/Christiansen skal jeg undersøke mer.Oppdaget at en svoger av Hans Gustav omkom i et annet forlis tidligere. Dermed spekulerer jeg på om far har hørt besteforeldrene sine prate om et forlis, og så feilaktig koblet det mot Odin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hege Schei

Etter en lang tenkpause, tar jeg opp igjen tråden.En sannsynlig kandidat til reder i 1890 årene er Henrik Kristofersen med søn i Sem: LenkeI Sem finnes også far og sønn, Jacob og Johannes Kristofersen som er redere sammen, men disse er også gårdbrukere, og ingen skipsfører nevnes.Ingen av dem er i nær slekt med Hans Gustav Jansen.Jeg har også fått opplyst at Hans Gustav Jansen var fadder i 1898. Han var da benevnt kaptein og bodde i Tønsberg.I 1900 er han tobaksfabrikant i Tønsberg. Han går på land og flytter til Sandefjord i 1898, 1899 eller 1900. Men dette behøver jo ikke ha noe med Odins påståtte forlis å gjøre. Så når jeg i inlegg 1 antar at forliset kan ha skjedd rundt 1895, må dette være feil.Det betyr at Hans Gustav kan ha investert i Odin på et langt senere tidspunkt. Han behøver ikke å ha seilt skuten.Så hvis vi går ut i fra samme skute som er beskrevet ovenfor, kan den ha forlist langt senere enn 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Bark ODIN av Tønsberg tilhørte som sagt et rederiselskap med J H Christoffersen som korrensponderende reder fra 1894-1902. Det er nok han du henviser til i Sem. I 1902 selges skuta til Fredrikshald (Halden) for så i 1916 å bli kjøpt av Fredrikstad Seil i Fredrikstad. Den døpes om til ELBJØRG og selges senere på året til Kristiania. På reise fra Fredrikstad til West Hartlepool med props ble den stoppet av en tysk ubåt 28.juni 1918 utenfor Torungen fyr. Tyskerne skjøt så skuta i brann, ble tauet inn til fyret og endte sine dager som lekter i Fredrikstad. Men det kan jo tenkes at H G Jahnsen hadde interesser i rederiselskapet ODIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Tove,takk for nyttige lenker. Kan nok bli nyttig for mer enn Odin.Takk igjen Rolf for flere opplysninger. Ja, det kan jo godt hennde at at H G Jahnsen hadde interesser i rederiselskapet Odin. Men hvordan kan jeg eventuelt forfølge et slik spor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Som sagt i mitt innlegg (11) er stedet å lete i SA på Kongsberg under skipsmatrikkel/register over nasjonalitetsbevis osv for Tønsberg. Her vil det muligens være oppgitt alle eierne i rederiselskape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Hege,For en tid tilbake var jeg på leit etter mye av samme informasjon fra samme tidsperiode som du søker og da fant jeg utrolig mye nyttig om familiens skipseierskap/rederivirksomhet i arkivene etter Drammen byfogd/Tinglysing/Skipsregisteret som befant seg på SA Kongsberg. Kanskje du kan finne tilsvarende info i arkivene etter Tønsberg byfogd Lenke ? Disse befinner seg også på Kongsberg.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.