Gå til innhold
Arkivverket

[#44584] S&F: Ole Olsen Hegrenes, f. ca 1744


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han ble gift 1769 Lenke med Britha Gundersdtr f. ca 1746.Jeg har ingenting verken om Ole eller Brithas forfedre.De hadde forbindelse med Gjelsvik for Oles etterkommere skriver seg til Gjelsvik.Jeg har de fölgende barn til dette paret:Christen 1711Ole 1780 gift med Lydia Karlsdtr Selvik 1784 (gift 22 nov, 1807)Anna 1781Salomon 1788Mads 1791Dette paret er mine barnebarns forfedre.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Flere barn (kilde FS IGI):GRETE MARIE OLSEN Christening: 16 NOV 1783 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayANDERS OLSEN Christening: 05 DEC 1784 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

FS stemmer ikke med du har oppgitt:CHRISTIAN OLSEN Christening: 01 NOV 1770 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayOLE OLSEN Christening: 25 JUL 1779 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig barn fra FS IGI: GUNDER OLSEN Christening: 07 MAY 1786 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayNavn til mor ikke oppgitt- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Hanne Line, jeg har fått dette enten via folketellinger, eller 'arvet' det. Slekta hadde nemlig satt opp et tre. Det er da mye mulig at noe ikke er riktig. I folketellinger er det ikke alltid det er riktige årstall, det kan variere.Nå håper jeg at noen kan si meg hvem foreldra til dette paret var.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har fremdeles ikke kommet lenger med forfedrene til dette paret fra Förde. Her er de i ft 1801, det er mye mulig at den Guri Gundersdtr som er tjenestepike hos familien er en söster av Britha: LenkeDet er et 'hull' i de skanna kirkebökene fra 1764 til 1780, så jeg kan ikke sjekke der heller.Håper noen med bygdeböker fra området kan hjelpe meg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge bygdebok for Askvoll bind III var Ole sønn av Ole Christensson Gjelsvik/Hatlelid 13c og Synnøve Olsdtr. Hegrenes 34b. Synnøve f. ca 1720 - 1790 var datter av Ole Andersson Hegrenes d ca 1742 og Guri Gunnarsdtr. 1680-1759. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her kommer litt til. I følge samme bygdebok var Ole Christensson sønn av Christen Zachariasson Hatlelid/Gjelsvik 55a. Ole var født 1724 og døde 1795. Boken har ingen opplysninger om hvem som var Christens hustru. Christen 1699-1726 var sønn av Zacharias Arneson Gjelsvik 1675-1752. Men jeg finner ingen Arne på Gjelsvik som kan være far hans. Her er Zacharias i 1701 med sønnen Christen.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. Guri Gunder/Gunnarsdtr. i innlegg nr.7 og 8. Bygdeboken skriver at Ole Andersson var tjener hos Gunnar Gunnarson på Hegrenes i 1701. Jeg tror at Guri var datter av den samme Gunnar og kona Agate Samsonsdtr. Det begrunner jeg med at Ole og Guri døpte sin andre datter for Agate.Jeg er imidlertid ikke sikke på om Agate er mor til Guri. For bygdeboken skriver at Agate Samsonsdtr. var først gift med Knut Hegrenes i 1645/46. Hun døde forøvrig i 1696. Gunnar døde i 1706.Det er skifte etter Agate her.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=skifsfjo&gardpostnr=827&merk=827#ovre>Lenkeog skifte etter Gunnar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, Rune-:)Ja, jeg tenkte og at denne Gunder måtte være far til Guri. Fant dem jo i ft 1701: LenkeSkal se å få sjekket disse skiftene, takk for det.Ellers har jeg Guri f. ca 1680, död 1759. Da skulle en tro at Agathe var hennes mor.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre er ikke Guri nevnt i skiftene verken etter Gunder eller Agathe-:(Så det blir nok et spörsmålstegn ved henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.