Gå til innhold
Arkivverket

[#44585] S&F: Karl Olsson Selvik, d. ca 1797


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fått skiftet etter han:'Skiftet etter Carl Olsen er datert 7. mars 1797. Han etterlot seg enken Marthe Christensdatter, og barna Ane, 15 år, Lydia 13 år, formynder for disse to Sjur Olsen Biøndahl I Vevring, Ole, 3, og Nelle, 6 1/2 år, hadde som formynder Zacharias Olsen Gillesvig. Lagverge for enken var Ole Østensen Gillesvig.'Jeg er interessert i å vite om man kjenner til hans opphav.Er og interessert i förste kona hans, da jeg ikke har noe mer enn skiftet etter henne heller:'Skiftet etter Nille Rasmusdatter Selvik er datert 22. september 1788. Hun etterlot seg enkemann Carl Olsen, og barna Ane, 7 år, og Lydia, 4 år. Som formynder for de to er ført opp Ole Olsen Heggernes i Vevring.'Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lufter dette igjen i håp om at noen vet hvor Karl Olsson og Nille Rasmusdtr kom fra.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, de kan godt være de rette! Gielle kan jo være Gjelsvik.Jeg har ikke noe mer enn det som stod i skiftene. Men etter alderen på barna kan man jo gjette seg til noenlunde hvor gammel hun var.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har kikket på FS og ellers her på DA og fylkesarkivet, men finner ikke noe mer om dem.Det må nok være noe om dem i en bygdebok fra ströket, men det har jeg ikke tilgang til.Ser ellers at den Carl Olsen du fant er den eneste som kan passe med alder. Disse gårdene ligger jo ikke så veldig langt fra hverandre heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan de ha bodd i Askvoll da Pernille ble födt? Det er jo ikke så langt unna heller og denne er den eneste jeg finner i S & F: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100079214501&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHer står faren som Rasmus Herland og denne Pernille ble f. i 1744.Den eneste Carl/Karl Olsen jeg finner i Förde er denne fra Ullebust - i luftlinje er det ikke så voldsomlangt unna Kråkenes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leter fremdeles etter Carl og Nelle. Har jo bare dödsåret på dem og alder på eldste barn, så det kan tenkes de var födt rundt om 1750 +/- 10 år.Det kan og tenkes at Sjur, Ole og Zacharias var brödre til Carl.Er det ingen som har bygdeböker fra dette området som kan hjelpe til litt?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Askvoll bygdebok / ved Abraham Loftheim, [svein Åge Knudsen], b. III, 1987, s. 141: Karl Ols. Selvik 27f. g. Nille Rasmusd. d. 1788, 38 år gml.S. 140: Ole Peders. Selvik 22a g. 1743 m. Alette Larsd. Marteinsbakken d. 1799, 85 år gml. barn: Henrik 1743-1791, Marte 1745-1828, Abelone 1745, Hans 1747-1797, Brita 1748, Karl ? -1797, Per 1754-84, Henrik 1758 d.e. 1784, Orlaug 1761-1843, Lovise ? -d.e. 1841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Nei, slik flaks skal en vel ikke ha ;-) Fant ingen Rasmus i området som boka omfatter (Førdefjorden) som kunne passe som farskapskandidat. Hvis vi antar at patronymet er korrekt, kan leilendingene Ole Rasmussen (d. 1763) g. med enke Anna Larsd. på Osland og Nils Rasmussen Rørvik (d. 90 år gml. 1839) være brødrene hennes, dessverre sier boka intet om hvor de kommer fra. Finner hele 3 Perniller blant døpte i Kinn, kan Førdefjorden ha tilhørt Svanø sogn på den tiden?:Pernelle f Cornelius Sælvigen Svanøe 0610 1756 Pernelle f Ole Garvolden Svanøe 17de Søndag 1756 Pernelle Johanne f Rasmus Alveren Svanøe 19de Søndag 1756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.