Gå til innhold
Arkivverket

[#44588] Mann ved navn Hjelmungen eller Åsen, død ca 1905-1925


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Er på utskikk etter en mann, trolig ved navn Hjelmungen eller Åsen. Bodde trolig i Ingedal omegn. Vil tro han døde ca 1915-1925. Noen som har noen kjennskap?Litt vag beskrivelse kanskje, men det er det jeg vet... Lurer på om dette kan ha vært sønn til lensmann eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Min tipp oldemor var ved folketellingen i 1865 i Berg i Østfold tjenestepike på gården Hjelmungen nordre. Gårdsnavn ble en del benyttet som etternavn. Det kan jo være et spor å søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I ft. for 1900 i Berg var det en ugift selveiende gårdbruker på en av Hjelmungen gårdene ved navn Andreas Aas, født i 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hmm, dette kan være spor å gå i.. Pappa mener på at han skal hete Hjelmungen eller Åsen, så Berg har vært et sted det mulig kan være.. Berg er jo nabo til Ingedal.. Hjelungen gårdene ligger ikke langt unna 'skillet'Var det aviser på den tiden? Som det finnes eksemplarer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Carola!Aviser var det helt klart på denne tiden, og de finner du sikkert mikrofilmede årganger av i hvert fall på bibliotekene i Sarpsborg og/eller Halden. Hvordan bestanden er på Skjeberg-bibliotekene vet jeg ikke, men filmene kan sikkert også bestilles.Hva jeg egentlig ville si var imidlertid at Andreas Olsen Aas på Hjelmungen og slekten hans er omtalt i Haakon Anker Veels 'Skjebergslekter gjennem 300 år' på side 98ff, så kanskje du ved å se der kunne få bekreftet/avkreftet om dette er mannen du søker.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen takk for tips!Skjebergslekter gjennom 300 år har jeg lånt fra biblioteket, og den har jeg her et sted! Da får jeg titte der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Og Hei igjen!Dette var blink!Hans Olaves Olsen Aas, født 30 sept 1854 i Rokke, død 5. mai 1917 av vådeskudd.Det jeg letet etter var en mann som skulle ha vært skutt ved uhell i skogen en liten stund før 1920 ... Og han skulle hete Aasen eller Hjelmungen.. Kan ikke tro annet enn at dette er min mann.Noen som har noe mer informasjon om døden til denne mannen?Kan kanskje historielaget ha aviser fra den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.