Gå til innhold
Arkivverket

[#44590] Gausdal; Ingeborg Simensdtr. f. ca. 1862


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Ingeborg ble gift i 1884 i Sel, og står da oppført som Ingeborg Simensdtr. Øverjordet, fødselsår 1862, og med far Simen Paulsen. Hun hadde med attest datert 17/12-1883.Ingeborg er her i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f00515&gardpostnr=764&personpostnr=4642&merk=4642#ovre>LenkeI ft-1865 i Gausdal finnes det faktisk bare èn Ingeborg i passende alder, med en Simen Paulsen som far:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Aud.Mulig dette er min oldemor Ane`s søster, også oldemors far hette Simen Paulsen og det var en søster Ingeborg. Har ikke klare opplysninger om Ingeborg akkurat nå, men skal sjekke litt og komme tilbake så snart jeg kan. Hvis det stemmer så er det masse slekt jeg kan sende liste over. Eller jeg kan førsøke og treffe deg på telefon.Har slektninger som kan hjelpe til og se i KB for Gausdal, vi får holde kontakt. Til info. mitt navn finnes i telf. kat. for Oppland/Hedmark. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette høres spennende ut, Ruth.Hadde vært moro om det viser seg at Ingeborg og Ane var søstre. Det er nemlig et barnebarn av Ingeborg som spurte om jeg kunne klare å finne ut mer om hans farmors slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg tror jeg kan hjelpe litt. Se denne lenken Lenke.Ruth vet kanskje om Øverjordet og Søndre Solset-eie er samme sted.I Gausdals-minner nr. 2 1987 står det litt om nedlagte bruk og boplasser i Bødal. Øverjordet: Den siste som bodde her var Simen Paulsen, gift to ganger. Første gang med Rønnoug Johnsen, andre gang med Mathea Kristiansdatter. Disses barn var: Ane, Johanne, Randine, Karen, Petter, Anton, Kristian, Martin, Erland, Rønnoug, Marthe, Severine og Gunda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk, Kåre.Dersom den Ingeborg som står oppført blant dine slektsdata er den Ingeborg jeg leter etter, så har du hjulpet meg mye!Men jeg bør vel først få sjekket om hun står blant utflyttede fra Gausdal til Sel før jeg kan regne meg som sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei til Aud og Kåre.Her kommer søskenflokken på rekke og rad, jeg har de samme som Kåre, pluss at han har et par jeg aldri har hørt om. Jeg vet hvor de fleste bodde og finner nok ut av de andre etterhvert.Øverjordet var borte da jeg vokste opp, og jeg har aldri hørt navnet Solset-eie. Men i FT 1865 finner vi Simen og fam.under Ødegården, og Ødegården hette tidligere Søndre Solset. En husmannsplass med navn Solset-eie er nok fullt mulig i denne sammmenheng, og Øverjordet lå riktig plassert i forhold til Ødegården.I FT 1900 er Simen og kone nr.2 på et sted som heter Sønsthagesveen. Jeg har bare hørt navnet Høljesvea(av navnet Helge) på plassen der det er sannsynlig at Sønsthagesveen var. Det bodde tre av barna hjemme, men jeg vet ikke fordelingen på første og andre kull. Skal finne det ut etter hvert når vi får sjekket KB. Går vel an og finne ut om vi snakker om samme Ingeborg. Stemmer dette blir det mange fjerne slektninger til Ingeborgs barnebarn.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Kirkebok for Gausdal Svatsum - Nykirke 1867 - 86 side 477: 1883: Attest af. 17/12-83: Pige Ingeborg Simensdatter fra Kraabølslien, født på Øverjordet, til Nordre Fron (for at ægtevies).Dette bør være din Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, utvilsomt!Etter så god hjelp fra dere kommer dette til å bli en kjempehyggelig 'julegave' jeg kan formidle videre til Ingeborgs etterkommere. Veldig moro!Tusen takk til både Ruth og Kåre for nyttige og viktig opplysninger!Dette betyr jo at du Ruth, også får en del nye slektninger etter hvert som vi får ting på plass :-)Min epost er aud.sandbu(krøllalfa)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.