Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bente Borgen

[#44597] Kirkebøker i Lindås, oppslag på barna til Anders og Lisbeth på Høsteland ?

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

I 1865 bor Anders Hansen og Lisbet Eriksdatter på Høsteland i Sandnes sogn i Lindås. Han er logerende og dagarbeider, og de har fått deres første barn, nemlig Henrikke, f. 16. august 1865. Er det noen som har mulighet til å finne flere av barna deres og hvordan det gikk med familien ?Mvh Bente Borgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Borgen

Takk Gisle! Står det Kristina Henrikke ? Vet du om familien fikk flere barn ? Jeg har en tanke for at Henrikke er moren til Arent Johan Olsen f. 1891 som jeg søkte etter i mitt tema nr. 44359. Barna til Henrikke og Ole Martin Olsen var bortsatt flere ganger til ulike folk og foreløpig er tanken at det er han som i 1900 er utplassert i Masfjorden. Så gjenstår det å finne ut hvordan dette Fosse - navnet har sin opprinnelse, fo å endelig få avkreftet eller bekreftet tanken min.Mvh Bente

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gisle Hersvik

Ja, det ser ut til at det står Kristina Henrikke. Eg har ikkje leita etter fleire barn, men dei bør evt finnes i KB for Lindås. Sandnes sokn vart i 1875 overført til Masfjorden pr.gjeld, så om dei vart buande på same staden som dei er å finne i 1865 så burde evt konfirmasjon til Henrikke finnes i KB for Masfjorden.Eg falt litt av den debatten om Arnt Fosse, så eg kan nok ikkje bidra med noko meir for øyeblikket.MVH Gisle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Fleten

Kan ikke tyde at det står Kristina. Sammenlign med barnet som er døpt etterpå, det begynner med en B, Brithea ville eg tydet det til, men det er overkrysset, og skal sikkert ikke være med.i ft 1865 står det Henrika !!Andersd.!! og at hun er mannkjønn 1 år. Utropstegnet er nok fra han som har punchet folketellingen.Men nok om det, foreldra: Elisabeth Eriksdtr f.1833 kom fra St.Sleire Bn.11 Anders Hansen f.1837 kom fra Hosteland, Bn.05 De ble gift 16.05.1865 Anders skal ha vært verkstedsarbeider i Bergen har ingen opplysniger om de i Masfjorden etter dette, men de hadde en sønn: Edvard Andreas Andersen f.12.05.1876 i Årstad Maskinist og Fyrbøter gift 9.05.1899 med Marta Bertelsdtr. Kvingedal i Johanneskirken Han ble 06.11.1906 gm Ragnhild Hansdtr. Hatlevik Tok navnet Hatlevik, og bodde der på Bn.01 til han døde i 1955. Jeg hadde ingen opplysninger mellom 1865 og 1876, så jeg ser etter å lest gjennom ditt innlegg 44359, så har du fremskaffet en del tilførende opplysninge. Takk skal du ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Borgen

Takk skal du ha, Jostein! Så familien flyttet altså til Bergen ? Eller Årstad, broren er født der..... Skal da kikke i de andre folketellingene fra Bergen og se om jeg finner dem.Mvh Bente

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

De flyttet til Årstad. Broren Edvard (Idvard) bor sammen med Henrikke Andersdtr og familine i 1900LenkeMvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Borgen

Hei igjen, Arnfrid! Joda, ser at de bor der i 1900. Har nå fulgt familien tilbake, og det er ingen Tonning bak her, men Berge... hvor nå enn det kommer fra. Jeg har funnet at Arent og søsknene bodde hos flere ulike pleiefamilier i oppveksten. Mangler linken fra denne Arnt til arnt Fosse, men jobber med saken.Bente

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Vielsen til Edvard og Marta i 1899 viser at Edvard ble konfirmert i Masfjorden og at Martas far het Bertel Throndsen.LenkeForlovernes navn forteller oss vel egentlig ingen ting av interesse; Einar Eriksen og Johannes Nilsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Edvard bor på Sleire i Masfjorden (morens fødested) under konfirmasjonen i 1890Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Borgen

Takk igjen, Arnfrid! Spennende å finne noe omkring Henrikkes bror og dermed også hennes foreldre og litt om livet de levde. Litt kjøtt på beina, liksom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidun Berge Haugs

Hei Bente.Ar(e)nt Johan er min oldefar, sønn av Ole Martin Olsen Berge og Henrikke Andersdtr. Berge navnet kommer fra innvik eller utvik i Stryn (har ikke papirene foran meg). Ole Martin er sønn av Ole Olsen Berge og Christine halvorsdtr. Sagøen. Disse flyttet til Bergen og bosatte seg i Sandviken. Arnt Johan gifter seg med Eugenie Qvam 5 feb 1911 i domkirken. Min farfar er født 23.05. 1911 og blir døpt i korskirken. Min farfar hadde en bror Odd som er født i 1916, men han har jeg ikke funnet døpt. Jeg har alltid trodd at min oldefar emigrerte til amerika og døde der da min farfar var veldig liten, men så viser det seg at Arnt Johan først dør i 1931. Fikk også vite at Arnt Johan og Eugenie ble skilt ved dom. Legger ved lenkene der jeg har fått opplysningene (håper jeg har klart å gjøre det riktig..) Jeg har aldri hørt navnet Foss nevnt med han, men det betyr ikke at det ikke han har brukt dette navnet.. I alle sakene som omhandler Ole Martin (Polititidende) opplyser han mange ulike navn ved de ulike arrestasjonene. Jeg tror du har mange opplysninger som jeg kunne tenke meg hvis du ville delt de med meg. Jeg trodde f.eks at det bare var Arnt Johan som var i pleiehjem, ingen andre.. Var heller ikke klar over at de var i fattiglistene. Ang Foreldrene til Henrikke Andersdtr, datter av Anders Hansen Hosteland og Elisabeth Eriksdtr har jeg bare 3 barn på: Henrikke f 16.08. 1865 døpt 08.10.1865 på Lindås. Johanne Marie f 06.11.1874 døpt i Bergen, St, Jørgen og Edvard Andreas f 12.05 1876 døpt 02.07 1876 st.jørgen. Stusser på at de ikke hadde flere barn, fra 1865 til 1874 er det ganske mange år... Men jeg har ikke klart å finne flere.. Jeg har liksom vært litt usikker på om Henrikke kan være datter til Anders og Elisabeth. I vigselsattesten står det opplyst fødestad aarstad. I 1900-tellingen står fødestad Risnæs Sb. Har også funnet navnet hennes skrevet som Henrikke Leonora. Jeg holder på å fundere på dette for tiden derfor sikkert litt rotete skrevet her. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44264&sok=reidun+berge+haugs&startnr=&antall=&spraak=n&nr=1&antinnlegg=14#anker>Lenke Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.