Gå til innhold
Arkivverket

[#44609] Ole Kain Iversen, døpt i Oslo Domkirke den 3. Februar 1804


Gjest Sissel Müller-Strömsaether
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Morfaren til Ole Kain var Ole Johansen Olden 'spækhøger' i Natmands Gaden 399/400, Christiania, hvis datter, Inger Olsdatter Olden, 14 år i 1801, fødte en sønn untenfor ekteskap den 26. januar 1804, døpt i Oslo Domkirke (Vår Frelsers Kirke) den 3. februar 1804, han fikk navnet Ole Kain og ble en av mine tipp-tipp-oldefedre. Jeg har følgende spørsmål:- Hvor kom Ole Olden fra? I folketellingen for Christiania 1801 er han 50 år gammel. Jeg kan ikke finne at han ble født eller gift i Christiania. Barna Inger og Anne finner jeg heller ikke som døpte der. Ole Olden hadde borgerbrev i Christiania av 1. November 1793, han døde i 1827.- Hvor kom hans hustru Kari Gulbrandsdatter (51 år i 1801) fra?- Ole Kains far var Iver Andersen, muligens den Iver Andersen som finnes i folketellingen 1801 som 'underkongstabel ver 15de artellerie compagnie', født i 1871. Ved Ole Kains dåp var han i tjeneste hos Ole Balle Thoresen, kjøpmann i Toldbod Gaden 59. I 1808 fikk han visstnok borgerbrev i Christiania, han døde i 1830 som logerende hos kjøpmann Nielsen på Hammersborg. Vet noen noe om hans familie?Inger Olsdatter og Iver Andersen ble nok aldri gift. Sporene etter Inger forsvinner, likeså sporene til Ole Kain, helt til han dukker opp i Nes på Romerike, hvor han giftet seg med Marte Eriksdatter i 1828. Etter det er livsløpet hans i store trekk kjent. Han flyttet til Aurskog i 1832 og ryddet småbruket som min far kommer fra.- Natmands Gaden finnes i folketellingen for 1801 (Grændsen), i 1865 er den forsvunnet. Måtte husene vike for nye bygg? Ble de flammers rov eller fikk gaten rett og slett et nytt navn? Natmand er jo ikke akkurat et 'edelt' yrke.- Var konfirmasjon plikt i Norge først på 1800-tallet? Jeg kan ikke finne at Ole Kain ble konfirmert, i hvert fall ikke i Christiania.Jeg venter ikke svar på alle spørsmål, men hvert lite korn som kan belyse Ole Kains livsløp tas imot med takk. Ole Kain og Marte hadde 7 barn, kanskje det finnes andre etterkommere, som leser denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

På etternavnsøk internasjonalt ser jeg at Kain er svært utbredt i Østerrike. Konfirmasjonsplikt var det til inn i det 1900 århundre. Nattmand var nok en betegnelse på en vekter/person som passet på at det ikke ble brand og som holdt orden og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først, han er nok ikke døpt ”Ole Kain” (som nok ikke hadde blitt godtatt av Pihl som døpte ham) , men ”Ole Kaji”. Den Ole Kai Iversen Oulie som gifter seg i Nes 1828 med Marte Erichsdatter skriver heller ikke Kain, men Kai..Pilestredet er dagens navn. Opprinnelig het den Rakker Strædet eller Natmands Gade, fra rundt 1820 Pilestrædeveien.No.399/400 lå omtrent ved dagens overgang fra Grensen til Pilestredet, på søndre side. (Til (2) nattmannen hadde var nok det vi senere kalte do-tømmer, altså en renovasjonsarbeider som stod lavt på den sosiale rangstigen).Olden dukker så vidt jeg vet plutselig opp i Christiania på begynnelsen av 1790-tallet og heller ikke jeg har funnet han gift eller nevnte barn døpt i Vor Frelsers Kirke, Slottskirken, Tukthusmenigheten eller Aker kirke eller Oslo for den saks skyld. (De eneste Olden jeg ellers har ”møtt”, er trøndere).Ved folketellingen 1815 er det datteren Anne Kierstine som losjerer i No.399 med ektemann Haavie. Så det er her Ole Olden dør 12.11.1827, ”Grændsen” som det står i ministerialboken. I No.400 bor 1815 Niels Winther m/kone. I begge hus er det losjerende soldater. No.399 ser ut til å være eiet av Ole Nadden i 1815.Perioden jeg arbeider med går frem til 1815, så deretter er det bare tilfeldige opplysninger jeg måtte ha – og ingenting i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

På navnsøk over hele verden på etternavnet Olden var det en del personer i Norge, men ikke mange som var registrert De eldste fantes i Olden i Sogn og Fjordane og Hjelmeland i Rogaland. For øvrig var navnet fordelt på Orkdal og Sør Frøya i Sør-Trøndelag, Of i Ringsaker og Vikedal i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble nok litt sent igår så jeg kan utfylle litt på noe jeg overså i etterlysningen. Sporene etter Inger forsvinner ikke, hun gifter seg med soldaten Ole Johansen i Vor Frelsers Kirke 14.11.1810. Søsteren er forøvrig første gang gift med sadelmakersvend Henrich Erichsen Møller (samme kirke 22.10.1806). (Vær oppmerksom på at det er en annen, samtidig sadelmakersvend som heter Henrich Erichsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Tusen takk for hjelpen!Nå har jeg i hvert fall en god del mer å gå ut fra. I MINI I 8 for Aurskog står han ved dødsfallet (11.01.1885) oppført fom Ole Kain Iversen, i familien er han bestandig blitt omtalt som Ole Kain, men jeg kan nok være enig i at det ved dåpen står Ole Kaji, kanskje prestene ute på landsbygda ikke var så nøye. At han kom fra Christiania og var født der i 1804 har familien sikre kilder på. Ettersom jeg ikke finner noe mer om ham i Christiania etter dåpen, er det godt mulig at han ble utplassert hos en familie i Nes, derav navnet Oulie. Når MINI-bøkene for Nes/Romerike for dette tidsrommet blir lagt ut, finner jeg sikkert mer. Bygdebøkene for Nes har jeg, så jeg kan også undersøke litt der. Interessant å få vite hvor Natmands Gaden lå, jeg har gått forbi der mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg ser du skriver at han fikk navnet Oulie. Idag er det fire Aulie gårder I Nes kommune. Jeg regner med at du kjenner til det. Jeg har to kusiner som bor på Aulifeltet på Rånåsfoss i Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Jeg er godt kjent i Nes kommune, jeg ble født og døpt på Årnes. Auligårdene kjenner jeg til, men det er godt mulig at Oulie bare henviser til det stedet han bodde da han giftet seg, under Oulie/Aulie var det også husmannsplasser. Jeg får nok smøre meg med tålmodigheit og vente til MINI-bøkene Nes/Romerike for dette tidsrommet blir lagt ut på nettet. Ellers takk for innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.