Gå til innhold
Arkivverket

[#44614] søker hjelp til innsyn i MILITÆRE RULLER, øvre Hallingdal kompani


Gjest Olav Åge Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Åge Strøm

Det var med interesse jeg leste Thorbjørn Meringsdals innlegg nr 44573 om desertering. Jeg har og interesse av innsyn i disse rullene og trodde de var mikrofilmet for fjernlån. Det er de ikke. På grunn av mitt dårlige syn er det vanskelig for meg å lese i Statsarkivet.(Det går best i min egen lesekrok med godt lys div. hjelpemidler og tilpasset leseapparat)Saken gjelder Mikkel tambur. Han het nok Mikkel Olson, som gjorde militærtjeneste for gården Rygg i Hol i Hallingdal. Han fikk et uekte barn med Anne Aslesdatter i april i 1788 (Ole Mikkelsen). Hvem var denne Mikkel og hvordan gikk det med han.Reinton skriver i Hol bind I side 265 i et avsnitt om Holinger som var med i felttoget mot Bohuslen i 1788 'Av dei Holingane som var med finn ein i rullane av 1789. Etternamnet på soldatane er ikkje deira rette gardsnamn men legdsnamnet. Difor er dei her (i bygdeboka) sette i parentes. Knut Hermunson (Rygg) kom i staden for Mikkel Olson (Rygg) som tambur. Mikkel rømde frå kompaniet i 1787.Denne saka gikk tidligere i Astrid K. Natvigs debatt nr 41143 (Kjempenøtt Ole Mikkelsen Skurdalen)(se denne) hvor jeg deltok da vi her hadde felles aner. Vi kom til at Ole Mikkelsen var Mikkel tamburs uekte barn men hvem var Mikkel? Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Hallingdal uten å kunne plassere han. Jeg håper de militære rullene kan gi opplysninger som har betydning for den videre granskning som alder ol. Han må vel være innskrevet et sted, etterlyst og straffet om han kom tilretteJeg er meget takknemlig om noen har tid og mulighet til å hjelpe meg med innsyn. Med vennelig hilsen Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det stemmer, det, Gunn. Moren til Ole Mikkelsen Nørstedokken har vi nok funnet (atter en gang: tusen takk for all hjelp), men det Olav Åge Strøm (+ selvsagt undertegnede) håper på, er å finne ut mer om Mikkel Tambur. Følgelig hadde det vært strålende om noen hadde tilgang på militærrullene som Olav Åge etterlyser.Vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Takk for at dere viser interesse, men jeg tror ikke vi finner dette svaret i de digitaliserte kildene. I kb. er han bare nevnt som Mikkel Tambur ved sin uekte sønn Ole Mikkelsens dåp i 1788, men i Folk og fortid i Hol bind I side 265 Går det fram at han står innført i de Militære rullene. De har Reinton her brukt som kilde der han skriver om de Holingane som var med i overfallet på Bohuslen. ' Knut Hermundson Rygg kom med i staden for Mikkel Olson Rygg som tambur' fordi Mikkel hadde rømt i fra kompaniet. (se innlegg 1) Rygg var ikke deres rette etternavn men legdsnavn. Håpet er at de Militære rullene skal skjule opplysninger som kan avsløre hvem Mikkel Olson (Tambur) egentlig var. Jeg håper. Med vennelig hilsen Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Viser til innlegget om Tyttebærkrigen i 1788, nr. 44666. Da det er i forbindelse med holinger som deltok i krigen, Mikkel Tamburs rømning fra kompaniet er nevnt, hadde det vært flott hvis noen sitter på opplysninger, eller har tips, om de militære rullene som etterlyses i innlegget til Strøm.vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.