Gå til innhold
Arkivverket

[#44616] Antonette Larsend født ca 1782


Gjest Inger F.kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger F.kristiansen

Søker etter Antonette Larsend.Hun var mor tilHans Hansen Født 14/5-1815.Finner hun i FT 1801 da er hun tjenestepike på gården Edvold i Ness på Romerike.Der var Hans født.Hun var gift med Hans Hansen.Er det noen som kan hjelpe meg med denne fam. M.v.h Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Antonette Larsdatter dpt.12/1 1783 Nes Akershus.Foreldre Lars Kaas og Else Trolluns?(finner ingen med navnet Troluns)Men Trolnes finnes i Akershus.Finner heller ikke flere barn på dette paret.Antonette Larsdatter gifta seg 21/11 1809 med Hans Hansen.Barn: Else Marie 1811.Hans 1815.Lars 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Inger,Jeg tror du må inn i de orginale kirkebøkene for å finne mere her om Hans og Antonette.Fra deres vielse f.eks,der står sikkert mer om Hans.På Antonettes foreldre,er kansje flere opplysninger ved hennes dåp.Hvor de er fra og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det må du prøve Inger.Kan kansje bli spennende.Jeg har sjekka mere inne på family search.Fant noen inntressante slektsfiler på 'fine' familie-navn som kansje kan tilhøre din Antonette.Men merkelig hun ikke har brukt disse 'fine'slektsnavn på seg selv eller barna.Men det er ikke mange Lars Kaas.I telling 1801 Norge,fant jeg ingen.Og Trolluns,kan være feilskrevet for Trollum.For det finnes Ingen Trolluns.Men Trollum derimot.Skriver litt fra filene.De er litt uenig i enkelte datoer og steder.Men navna er de samme. Lars Kaas dpt.15/4 1747 Toten Oppland.Foreldre:Hans Eilert Kaas og ANTONETTE Møllerup.(mere på slekta står på Family search)Lars gifter seg med ELSE Kristiane Selmer TROLLUM.(Flere forskj.fødsels.år og steder)Foreldre:Erik Trollum og Sara Katrine Selmer.(Deres slekt står også inne på family search)På denne Lars Kaas og Else Trollum står kun et barn.Eline Sørine Kaas f.29/10 1786 Nes Akershus.Død.11/8 1866.Som du ser står ikke din Antonette oppført. Men mye her som peker på henne. Nes Akershus er nevnt.og 'farmor' Antonette.Trollum likeså.Men du ¨må sjekke det med kirke-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

Hei Nina. Det var så hyggelig at du har funnet enda mere om denne fam. Jeg fant Antonette døpt.Hennes foreldre er Lars Kaas og mor Else Trollum.Jeg fant ikke Eline Sorine Kaas.Fadderne til Antonette var. Eric og Nils Ullershov Embret FrydenLind Tore Maren Ullershov.Jeg tror at du har funnet den riktige Antonette.Jeg er ikke så flink til å søke på familie navn.Finner du noe mere så er jeg veldig takknemlig M.vhInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

Hei Nina Du har helt rett så mye jeg fant om denne slekta på familly search.Ja det var veldig moro.Nå står det igjen Hans Hansen hun giftet seg med.Er du like flink med å finne han.Jeg takker deg så mye,at du tar deg tid på natten. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Hei Inger. Jeg har selv strevet med denne Antonette Larsdatter som er min tip-tipp-oldemor.Hennes datter Else Marie Hansdatter fikk en sønn utenfor ekteskap. I kirkeboken for døpte i Ness for 3.8.1838 står moren Else Marie omtalt som fra gården Rakkestad på Ness, og bonden på Rakkestad Hans Jakob Hansen står oppført som en av fadderene.Hans Jakob Hansens far het også Hans Hansen, og jeg hadde en hypotese om at det var denne Hans Hansen på Rakkestad (1780-1822) som var gift med Antonette Larsdatter. Han ble riktignok senere gift med Tora Kristine Olsdatter med hvem han fikk en sønn (Hans Jacob, f. 1815) og en datter, og at Else Marie og Hans Jacob således var halvsøsken. Senere har jeg, som deg, oppdaget at Antonette og Hans Hansen hadde sønnen Hans (1817), og da kolliderte denne Hans med Hans Jacob, og teorien måtte forkastes, og der står jeg idag. Forbindelsen til Rakkestad er nok så enkel at Hans Hansen og Antonette var husmenn under Rakkestad, og at det var vanlig at bonden ofte stillte opp som fadder for sine husmenn og deres familie.Likevel stusser jeg litt over at Antonette som tilsynelatende kommer fra mer kondisjonert opphav enn hennes stilling som tjenestepige og husmanns kone skulle tilsi.Hilsen Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

Hei Jeg fant Hans Hansen konfirmert i 1830 der sto det far Hans Hansen Arnestadeie mor Antonette Larsd.Da jeg fant han døpt så sto det noe om Rakkesta men jeg husker ikke nå.Han er født 14/5-1815.Giftet seg med Anne Dortha Eriksd fra Nittedal. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Det var nok en brikke på plass. Du er kanskje klar over at Hans og Antonette hadde et 4. barn, Sigvard Hansen f. 7.8.1822, konfirmert 8.10.1837.Når det gjelder Antonetts mann, Hans Hansen, har jeg funnet med dette navn:1) Hans Hansen f. 1780 (Dom 17 Trin) på Nes, far Hans Hansen og mor Anna Christensdatter Rakkestad. Dette er far til den Hans Jacob Hansen nevnt i (11) og kan ikke være den vi søker. 2) Hans Hansen f. 18.7.1784 på Nes, far Hans Hansen og mor Mari Olsdatter Rakkestad. Dette er en mulig kandidat.Forøvrig må Hans ha avgått ved døden før 1865, ettersom Antonette Larsdatter er nevnt med riktig alder i Folketelling for 1865 for Nes med en ny mann, Ole Haagensen, på gården Hella.Mvh Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

Hei Evind Jeg var ikke klar over det.Har leitet lenge etter denne fam.Da jeg fant Hans Hanse gift med Anne Dorthe Eriksd sto det at han kom fra Stor Nes. Det var ikke så mange opplysninger da det er mange som hetter Hans Hansen.De bodde på Reistadeie i Veste Aker.Var foreldren til Elen Marie som var født 1854 i Kristiania.Så Antonnete må da bli tip-tippoldermor til min mann.Tenker riktig nå mener jeg men dette kan gå litt i sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi må nok til de orginale kirkebøkene for å finne mulige flere opplysninger.De digitaliserte har som oftest ikke med alt som står skrevet.Både ved dåpen til Antonette vedr. hennes foreldre,bosted o.l. Ved vielsen mellom Hans og Antonette,vedr.Hans.Og deres barns dåp.Om det kan være faddere ut av slekta.Eller om foreldrene til Antonette døde tidlig kansje.Jeg finner de ikke i telling 1801.I telling 1801 Kristiania,Tollbogt.Finner jeg mormor?Sara Katarina Selmer 76 år.Enke etter premierleutnant Trolum.Hun bor hos sin datter Fredrika Selmer med mann Arent Holst og barn.I telling 1801 Ascher Agershus er ei Kirstine Selmer 42 år. gift 1 gang.Men ingen mann står der. Hun lever på almisser.Om det kan være Else som står med sitt andre navn,vet jeg ikke.Derfor hadde fadderne til de første barna vært inntressant.Og om Else og Lars var gift,da de fikk Antonette.Antonette Larsen gifta seg 22/11 1828 med Ole Haagensen Nes Akershus.Den søstra? Eline(Helene)finner ikke jeg heller døpt på Nes.Men hun ble gift 19/12 1814 med sersjant Lars Dahl fra? Lindhol Eidsberg. 2 gng. med lensmand Sven Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. Christiania-Selmer skal du nok til Nes i Buskerud for å finne løsningen. Hun var gift med Erich Trollum (nevnt såvidt i Ovenstad) og hun hadde der en datter Else. Men dette har jeg (som sjelden 'reiser' utenfor Christiania) ikke kontrollert. Kvalifisert gjetning våger jeg påstand om at det imidlertid er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

Hei Nina Tusen takk for at du vil hjelpe meg.Fant Lars Kaas gift med Else Kirstine på familys.det var i 1768. De sto oppført da jeg fant Antonette døpt 1783 med Lars KAAS OG ELSE Kirstine.Det må være noe galt med den daton,da de giftet seg.Mvh INGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ville være varsom med å vektlegge hjemmesiden i lenken i (17), et par stikkprøver viste at den i beste fall var mangelfull. 'Eieren' skriver da også at det meste er avskrift (av hva?) og 'hjelp' fra velvillige. Sikkert nyttig som hjelpemiddel med mange korrekte data, men bør som andre andrehånds-, tredjehånds-......-opplysninger kontrolleres. Men jeg skal ikke blande meg mer opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei IngerPå family search hersker det stor forvirring når det gjelder Lars og Else. Lars sin fødsel,dåp er jo korrekt etter Toten sine kirkebøker.Else er på FS skrevet med vidt forskj. fødselsår.Og hennes giftemål med Lars likeså.Mange forskj.årstall.Ut fra det slutter jeg at ingen vet sikkert.Det er derfor jeg syns det hadde vært viktig å finne de orginale innførslene i kirkeboka på Antonette.Om vi der kan lære mere om Lars og Else.Kansje Antonette ikke vaks opp med foreldrene.At de døde eller noe.At de ikke var gift da de fikk henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.kristiansen

HEI Nina Jeg skriver nå ned hva jeg fant på familys. Antonette Larsen født 12.jan 1783 Nes Akershus foreldrene Lars Kaas og Else Trolluns. Takk for du henger på enda. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.