Gå til innhold
Arkivverket

[#44630] Jon Olsen Stene f 1827 i Holtålen


Gjest Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Jakob Bjørshol

Jeg er gjort kjennt med at Jon Olsen Stene var født i Holtålen i 1804. I 1827 ble han gift med Ingeborg Anna Pedersdatter Røstadbakken. Jeg er videre gjort kjennt med at han var sønn av Ole Andersen Evenmo Holtålen f 1779. Jeg finner imidlertid ikke forbindelsen Anders Andersen Evenmoen - Ole Andersen Evenmoen - Jon Olsen Stene. Så langt jeg kan se døde Ole Andersen på Gilset i 1849 og hadde en datter Marit. Kan noen hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Solie McCrea

John Olsen Stene is my 3 great grandfather I have a little information on family and descendants and would be interested in any information you have also my direct e-mail is kraz@pacbell.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Den forbindelsen ser ganske klar ut, Jakob. Ole og Lucie ble forlovet 18.03.1804, den dagen sønnen Jon Olsen Stene ble døpt. (Han var født 03.02.1804). Går ut ifra de giftet seg samme året, skal se om jeg finner datoen. Marit var vel da født som 'ekte' senere. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Hei Randi. Meget bra opplysning. Jeg bor som tidligere nevnt ganske langt fra kilde til opplysninger om slekter i Trøndelag - fylkesbiblioteket og riksarkivet. Det vil si at jeg må få kildemateriell 'fjernlånt' via biblioteket her i Alta - ofte en møysommelig prosess dersom jeg ikke får treff i første forsøk. Det er derfor jeg er ute etter kildemateriell 'bevis'. Jeg har akseptert annenhånds opplysninger om Holtålen forbindelsen, men ønsker utskrift av primærkilder eller kopi av disse. Har du noen referanse. Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Lenge siden jeg har holdt på med den tråden der. Og jeg skulle ha vært flinkere til å 'hekte på' kildene. Bør vel få tak i bygdebøkene fra Holtålen/Ålen igjen, kan jo stå noe der. Skal huske på å spørre neste gang jeg er på biblioteket. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin Solie McCrea

Hei Roger, I do not show Ole Johannesen Stene as one of the children of John Olsen Stene and Ingeborg Anna Pedersdtr but the records in scanned books for 1841 are very faint and hard to read. The children I have for John & Ingeborg are: Ole f 1826 Lucia f 1832 Gurine f 1845 and Marit f 1853 there are quite a few gaps between some births giving giving the possibility of other children At my g grandfathers christening (Johan August Olsen Stene son of Ole and Ingeborg) were possible siblings to Ole, Gurine Johnsen Stene and one I don't have Johan Johnsen Stene. Maybe when I come in May I will see if the origional books are available to read better or a better copy of the scanned books. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Kristin, I found another child for John Olsen and Ingeborg Anna Pedersdt., Johan, born 28. Oct. 1841, bapt. 25. Dec. in Bakke church (Lade prgj.)Her is a link (line 115):LenkeBorn 28. oct., bapt. 25. Dec. 1841; JohanParents cottager John Olsen Dragvoldengen and wife Ingeborg Anna Pedersd.Witnesses: Madm. Thuen, servant Siri Steendahl, girl Ingeborg Jensaas ?, ......... s. ....., unmarried man Christian Steendahl and unmarried man Ole Steendahl.I have checked 1841 throughout 1847, Lade (Strinda).Best regards Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Det er vel stor sannsynlighet for at det finnes flere barn f. mellom 1832 og 1841. Etter oppkallingsskikkene kan en jo tenke seg en Peder og vel gjerne også en Marit. Begge disse navnene vil jo normalt være å finne blandt de første barna. Jeg har notert at Lucia er f. på Lade, man har ikke dåpen hennes. Inger: sies det noe om bosted i den dåpen du fant for Johan? (linken virker ikke). Er det noen som kjenner til eksakt hvor familien har bodd gjennom årene?AnneAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Det kan se ut som om diskusjonen avsporer fra det opprinnelige spørsmål, nemlig dokumentasjon på hvorvidt 'vår Jon Olsen Stene' kommer fra Haltdalen og i tilfelle når, og hvor har han Stene - navnet fra. Jeg har studert kirkebok fra Haltdalen fra ca 1750 og fram til 1826 og har de fleste data på Jon Olsen - hans foreldre - besteforeldre og for en stor del hans oldeforeldre helt frem til Jon sin komfirmasjon i Haltdalen i 1820. Det jeg fortsatt mangler er link fra Haltdalen til Ranheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Det er flere ulike 'linjer' med Stene-navnet i Trondheim. Dette har vi 'holdt på med' til tider tidligere. Stene navnet finnes også på Byneset, og en Stene-gren fra Stendahl og en på Moholt. Den Stene fra Holtålen som tok med seg Stene-navnet derfra, slo seg ned på Ranheim så langt jeg vet. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Men på den andre siden, er forgindelsen til Steinan/Moholt noe uklar, har ikke funnet ut av det Inger nevner, kan være noe i det. Vi får se om vi finner andre beviser, men jeg har notert meg dette da Ingeborg Anna Pedersdatter Røstadbakken og Jon Olsen Stene giftet seg:' 23.september 1826 forlangte uk Jon Olsen paa Stenan, født i Holtaalen paa Grødt, hans fader gdmd Ole Andersen paa Stenan, lysning til ægteskab med pigen Ingeborg Anna Pedersdatter, født paa Røstadbakken af gdmd Peder Olsen. Intet slegtskab. 5.juli 1827 copuleret uk. gmdsøn Jon Olsen Stene Holtaalen Stene 22 ½ aar Ole Andersen og pige Ingeborg Anna Pedersd. Røstadbak 23 aar Peder Olsen forlovere: Ole Andersen Stene, Ole Einersen Moholt' (Trolig fra Strinda Bygdebok jeg har dette, skulle gjerne funnet flere bevis for den tilhørigheten til Steinan). Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lette under Stene i Ålbyggen uten å finne noe. Det må vel være Steinan i Strinda det siktes til i tillysningen?Her er tillysningen i kirkebok for Strinda, nr 43 på høyre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Hei Randi Dette var meget bra. I hvilken kirke ble det lyst for og Jon Olsen viet. Bakke eller Lade? Jeg har sett raskt over Lade uten å finne noe. Ole ble døpt i Lade så jeg trodde kanskje også Jon og Ingeborg ble viet der.Mvh Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Takk, der var den opprinnelige kilden ja.Da Jon Olsen kom til Strinda ca 1830 var det sannsynligvis til Stene på Steinan. Iflg Strinda bygdebok ble Jon Olsen eier av Karen Smits (enke etter Hans Lauritz Smit) del av nedre Steinan i 1830. Denne delen av Steinan kjøpte senere Einar Pedersen på auksjon.Mulig Jon og Ingeborg Anna deretter havnet på Dragvoldmyr for en periode. Ved folketellingen 1865 bor de forøvrig på Bakke, muligens Bakkestranden.Ft.1865: sønnen Ole Johnsen Stene er Rådsdreng på Ranheim gård, og bor på Pompen. Blir senere tilknyttet Ranheim fabrikker/Jensens Brug. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Jakob, det er den lenken Astrid viser til:Fylke: Sør-Trøndelag Prestegjeld/sokn: Strinda (Lade)Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 606A10 Periode: 1815 - 1833 Oppbevaringssted: Statsarkivet i Trondheim Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Det som overrasket meg i lysningen er 'hans fader gdmd Ole Andersen paa Stenan'. Vil det si at foreldrene en tid også var bosatt der, men senere flyttet tilbake til Holtålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Ja, når det står 'hans fader', kan det ikke være en annen Ole. Han dro nå i hvert fall hjem til Holtålen igjen, for det var der han døde. Kanskje han bodde midlertidig for en stund da for familiebegivenhetenes skyld...eller han legtet hjem til heimbygda etter kort tilhold i byen? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Kanskje er det Ole Andersen som på et eller annet vis har en tilknytning til Strinda? Kikket litt på Ingeborg Anna Pedersdatter og hennes foreldre. Faren Peder Olsen Røstadbak f. ca 1763 kjenner vi ikke bakgrunnen til. Han var første gang gift med Ingeborg Andersdatter f. ca 1763 også med ukjent opphav. Kan det være en forbindelse mellom Jon og Ingeborg Anna som vi ikke kjenner til gjennom foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jakob Bjørshol

Jeg har i dag lett i kirkebok for Holtålen for om mulig å finne noe mere om Ole Andersen og Lucie Jonsdatter. I Afgangslister Kirkeåret 1823/1824 (ikke nermere angitt dato)står det: Ole Andersen Hougen, gaardmand, med kone Lusia Jonsddotter og 3 børn nemlig: Jon, Anders og Guri bortreist til Strinden. Jeg finner ikke noe om at han er kommet tilbake til Haltdalen og heller ikke noe om hans død og begravelse i 1849 som beskrevet i bygdebok for Haltdalen. Dette betyr ikke at det ikke stod noe om dette i kirkeboka - jeg fant det bare ikke. Er det noen som har detaljer omkring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi J. Aasheim

Det var da et interessant funn, Jakob. 'Bortreist til Strinden'. Visste ikke det fantes slike lister i Kirkebøkene jeg.Han kom vel ikke tilbake til Holtålen og døde der da, slik det står i bygdeboken, ikke alltid rett det som står der nei. Disse listene er vel mer å stole på. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.