Gå til innhold
Arkivverket

[#44633] Ole Arnesen og Marthe Jacobsdatter på Solberg i Hurum i 1801


Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

I Ft 1801 finner vi Ole Arnesen (80) og hans 2. kone Marthe Jacobsdatter (44) på gården Solberg i Hurum med sønnene Jacob, Anders, Morten og Bendt.Når jeg søker etter disse i de digitaliserte kildene for Hurum finner jeg dem tidligst ved den kortlevde datteren Annes dåp i 1791. De eldre barna jacob og Anders synes ikke å være døpt i Hurum.Dette tyder på at Ole og Marthe og de to eldste sønnene kom flyttende til Hurum og Solberg en gang mellom 1787 og 1791. Kan noen hjelpe med spor om hvor de kom fra??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen
Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Lars Ove...En rask titt på de digitaliserte kildene fra Sande viser at du nok en gang har satt meg på rett spor. Det skal bli spennende å følge dette sporet inn i et for meg nytt og ukjent område.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Av de digitaliserte kirkebøkene for Sande fremgår det at Ole Arnesen (født ca 1715/1720) var gift 1. gang med Anne Svensdatter (1715-1776). Paret og deres barn bodde på Vestre Veeberg i Sande til de en gang mellom 1770 og 1775 flytter til Mellem Lærum hvor Anne dør i 1776.Ole Arnesen gifter seg 2. gang i 1783 med Marthe Jacobsdatter Qvisle. Familien bor på Mellem Lærum til den rundt 1790 flytter til Solberg i Hurum.Marthe Jacobsdatter er datter av Jacob Enersen og Berthe Torgersdatter på Qvisle. Er det noen med tilgang til bygdebok/gårdshistorie for Sande som kan se om ovennevnte personer er omtalt på de nevmte gårdene...mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.