Gå til innhold
Arkivverket

[#44635] Hvor i all verden ligger Hølen Veø , i Rogaland?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hvor i all verden ligger Hølen Veø , i Rogaland? Iflg denne Vielsen:Elen Gurine Gunnarsen Leikvold, fabr. arb. Kalhammaren 32, fødested Hølen Veø 1885, konf. Trefolds 1904. Hans far: stenarb. Anton Mart. Emanuelsen, hennes far arb. Gunnar Kristenss.Leikvold. Forlovere: Jak.Kristoffersen Ø.Dalgt.19-Kristian Karlsen Doksmuget 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står vel ikke at hun er født i Rogaland? Iflg. din avskrift så ble hun født i Hølen Veø 1885. Trefolds. kan kanskje være i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Denne er ikke riktig, slik jeg ser det, faren er født Vaage i Finnås, og moren er Elen Gurine Hans-Esaiasdtr. Vigselen finner du også i Høyland kirkebok. Veø ligger jo i Møre og Romsdal, konf. som Berit fant med lenke til i Trefold.kirken oppgir de at hun er født 6.02.1888, og døpt 26.02.1888 i Høland ikke Høyland. Leikvold heter et område i utkanten av Stavanger, det finnes enten i Randaberg eller i Dom krk. Der er jo Veholmen i Høle. Mvh. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Synd at du Jan Frode ikke har gitt skikkelige opplysninger ang. vielsen eller lagt inn lenke til den.Hvor og når ble de gift ?Det er vel stor sjanse for at dette er den Eline som ble konf. i Oslo i FT 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eline som ble konfirmert i Trefoldighetskirken må da vel være den samme som ble gift i Stavanger i 1909. Det kan ikke være så mange med riktige datoer og så mange felles og ikke så vanlige navn.Høland kan vel mye mulig være Høyland. Jeg klarer ikke å lese bostedet ved konf. Det står: ......? og enten : eller i og så skolehjem Bærum pr. Sandviken. Men nå ligger jo Sandvika i Bærum og ikke omvendt.Foresten så står det vel i vielsen at hun ble født i 1888 og ikke 85.Jeg skjønner ikke helt hva Sol sikter til når hun sier at 'denne'? ikke er riktig. Og hun oppgir heller ikke hvor hun har sine opplysninger fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jan Frode;hvis du åpner lenken i innlegg 4, finner du at hun er konfirmert i Trefoldighetskirken i Kristiania. Der står det at fødestedet er Høland, som man skulle tro var prestegjeldet ved samne navn på Nedre Romerike, men den øvrige dokumentasjonen som har kommet, tyder på at det riktige skal være Høyland (som nå er den del av Sandnes kommune i Rogaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den Høyland-kirkeboka som dekker 1888, er ikke scannet/tilgjengeliggjort ennå, men så snart den kommer burde det være en smal sak å finne dåpen. Ved konfirmasjonen er både fødselsdatoen og dåpsdatoen angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok jeg nå har funnet den vielsen i Høyland som Sol nevner(6). Det er nok feil par hun fant der: Gunder Larsen og Elen Serine Hans Esaiasdt.Elines foreldre het jo Gunnar Christiansen Leikvold og Elen Eliasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eline i FT 1900 som jeg viser til (7) tror jeg ikke er din Eline. Det ble født en Eline i 1888 i Varhaug, men med andre foreldre.Det rare er at jeg kan ikke finne noen Gunnar Christiansen i FT-ene.Kirkebok for Høland i Akershus mangler også i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Berit.Det var lenken som Jan Peter Wiborg la inn, som ikke var rett. Nå har jeg snart gått gjennom alle kirkebøker i Høland,ja Akerhus, men er nede på Nannestad nå, ser videre.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Frode.Jeg har sett igjennom Høyland kirkebok, 1885-1886- 1887- 1888, hun er ikke født der, Elen Gurine.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Jan Frode.Det eneste jeg har klart å finne til nå er: Gunnar Leikvold og Elen Eliasdtr. blir gift 11.03.1875 i Nærbø, og Elen er født 23.03.1853, døpt 28.03.s.å. Hennes foreldre husm. Elias Evendsen Nessem og Guri Hansdtr. Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Elen Eliasdtr. flyttet trolig til Høyland etter vielsen, hun er nr. 6: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1609&idx_id=1609&uid=ny&idx_side=-85>LenkeGunder og Elen døpte ei datter Oline Christine, se nr. 21: LenkeGunder og Elen døpte en sønn Elias, se nr. 20: LenkeDette er sannsynligvis Gunder i 1865: LenkeOg da er det trolig han som ble døpt som nr. 63 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.