Gå til innhold
Arkivverket

[#44637] Melchior Batz, Eidsfoss verk 1690-årene - hvem var han?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg henter denne etterlysningen fram fra den lange Bartz-debatten - der den har vært 'gjemt bort' en god stund - fordi jeg ikke er sikker på om den hører hjemme der:I Hof bygdebok av Sigurd H. Unneberg (1964) nevnes på s. 320 en Melchior Batz som 'den som (muligens) sto for byggingen av masovnen' ved Eidsfoss Verk (slutten av 1690-årene). Han blir beskrevet som 'den i sin tid kjente fagmann på dette område'. Hvem var han? Hette han Batz? Eller kan navnet ha vært Bartz (eller for den del Barth)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Året for byggingen av masovnen var nok 1697. I hvert fall ble Eidsfoss verk anlagt det året av Caspar Carl Hausmann, som i tillegg til å være verkseier også var general. Flere av verkets ansatte har da vært av utenlandsk (muligens tysk) opprinnelse. Sannsynligvis var den første forvalteren - Nicolaus Bernhard Cop (Copp, Coep, Kop) - også det. Melchior Batz har nok vært an bekjent av verkseieren eller forvalteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden jeg allerede har løftet Melchior Batz ut av en annen debatt, tar jeg meg den frihet å også overflytte følgende relevante innlegg i den samme debatten:Gunn Huglen, Sandefjord, 22.4.2005 23:26 (97) Hei igjen! Jeg kan ikke hjelpe deg med Batz-navnet, dessverre, men på s. 281 i Hof bygdeboka står står Melchior Batz nevnt en gang til. Sitat: ' Verket settes igang. Det er meget sparsomme opplysninger å finne om virksomheten i de første 50 år. Forfatteren Yngvar Hauge forteller at Hausmann sendte et snes løse geseller og knekter til Eidsfoss. De tok til med å reise masovn og hammersmie ved elva ned mot Eikern.Hauge nevner også fagmannen MELCHIOR BATZ, som kanskje hadde tilsynet med bygningen av masovnen, ' den som senere ble så kritisert.'Den ildfaste kjernen i masovnen ble sammenfuget av engelsk sandstein. Utenpå ble det lagt et tykt isolerende lag av finhogd kleberstein og så et svært panser av råhogde gråsteinsblokker i finpisket kalk.Ovnen hadde en høyde av mellom ni og ti alen. Høsten 1697 kunne Hausmann sette driften igang.'Jeg har ellers ikke greid å finne noen opplysninger om hvem denne ' fagmannen ' var.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.