Gå til innhold
Arkivverket

[#44649] Gran ,Inderøy,Maren Einarsdtr og Jørgen Gran


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Gran ,Inderøy,Maren Einarsdtr og Jørgen GranDesse 2 personene er også nevnt i innlegg 42045, innlegg nr to av H Bragstad.Tenkte det måtte gå an å finne ut litt meir om desse to...Jørgen Gran er både på Sør og Nord Gran på Inderøy.Han rakk å kjøpe Sør Gran i 1754, før han døde seinare på året. Men merkeleg nok finn eg ikkje dette i reg over døde 1733-1764..På ei hj.side finn eg at han er f ca 1692. På 1701-tellinga for Gran finn eg Jørgen Jørgensen, oppført som 10 år og Inderst. Trur det er rette mann, han er da f ca 1691... Spor etter hans opphav har eg ikkje..Når det gjeld kona, Maren einarsdtr er det lite å finne... 2 av barna deres er født så seint at dei vert med i reg over fødte 1633-1762:3-5-1734-dødf. sønn 22-4-1737-Helle JørgensdtrI Inderøyboka står dei 6 andre søskena nevnt opp med navn, alle f tidlegare...På 1701 tellinga, Mellom Gran er det ein Einer Amundsen Gran som nærer seg av gården.Han er 55 år, dvs f ca 1646.Han er i Inderøyboka nevnt: 1704 får bygselbrev på M Gran. 1718 er han også nevnt. I 1723 er det ein ny mann, Ole Olsen som er oppsitter.Det er vel naturlig at Einar A fall for aldersgrensa rundt 1718, han er da 72 år...I 1701 er han nevnt med ein sønn Hans, f ca 1690. Mare Einarsdtr er nevnt på den samme sida eg fann opplysninger om J Jørgensen. Det står at ho er f i 1689, og døde i 1767.Eg trur det er ein god kandidat til å vere far til Maren Einarsdtr.Er det andre som veit/holder på med disse folka, er det fint å få eit innspel på innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJeg veit ikke om dette hjelper deg når kun oppsitteren er nevnt med fornavn, men i skoskatten og parykkskatten for Inderøy i 1711 er ihvertfall oppsitteren Einer og kone nevnt på den ene Gran gården - sammen med dem er også en datter av paret, en soldat og 1 tøs innskrevet.... Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk igjen Mette! Det hjelper vel å få mest mulig info, sjølv om det kanskje ikkje går å koma stort lengre...Ser foresten at det kun er ein person i 1701-på Inderøy med navn Einer.Det er Einer Amundsen Gran. På 1666 tellinga er det fleire med navnet Einer, og dei kan vel koma fra andre stader enn Inderøy. Det er ein Einer fra Beitstad som er 20 år på den tida, på gården Bjørg... Og Amund er det fleire av, Amund på Skei/Henning,gnr 178- er 51 åri 1665. Så er det ein Amund på Bosnes/Inderøy, f ca 1611-d ca 1667.(Kona Berit er enke i 1668). Her er det vel kun eventuelle skifter som kan seia noko om slektskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenDet finnes dessverre ikke skifteopplysninger fra Inderøy sorenskriverembete, som blant annet Inderøy prestegjeld lå under, før i 1689. Jeg har kikka gjennom skifteregisterne for Inderøy fra dette året og et stykke oppover i tid, men jeg kan ikke finne noen Amund'er på Inderøy i denne perioden. Men jeg må innrømme at jeg har en stygg mistanke om at det er store mangler i registerne (som det var for naboprestegjeldet Ytterøy) i forhold til de faktiske skiftene som er innført i protokollene.Når jeg har tid, skriver jeg av familieopplysningene fra skiftene til folk fra Ytterøy prestegjeld (jeg tar også med Verran som fra 1766 ble innlemma Ytterøy, men før denne tid tilhørte Inderøy). I skifteperioden 1689-1693 mangler nesten halvparten av folka i registeret i forhold til dem det faktisk er skifte etter! I perioden 1692-1700 stemmer alt i forhold til hverandre, men i perioden 1700-1709 er registeret ufullstendig igjen, og det mangler ihvertfall 1/3 av personene. Men videre oppover i tid ser det riktig ut. Jeg har pløyd gjennom alle skiftene og har dermed også fått med meg alle de som mangla i registerne fra Ytterøy, Mosvik og Verran - og har nå komplette skifteregistere med familieopplysninger fra 1689 og foreløpig til og med 1761. I og med at det er så store mangler her for Ytterøy prestegjeld og Verran sogn, som da lå under Inderøy på den tida, er det jo også mulig at manglene finnes for resten av Inderøy... Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Jørgen Gran.Iflg. manntallet for Inderøy fra 1755, var enken etter Jørgen oppsitter på en av Gran-gårdene. Hun var i manntallet ikke nevnt ved navn, annet enn at hun var 72 år gammel. Barna Hans, Marit, Ingeborg, Berit og Eli bodde også på gården, disse var i alderen 19 - 26 år. Sønnen Hans Jørgensen var anført som soldat for gården.Når det gjelder Jørgens dødsår, 1754, og hvorfor dette ikke er anført i det aktuelle dødsregisteret, er vel mitt svar at kirkeboka for noen år er særdeles uleselig, og at dette dødsåret kan være hentet fra en annen kilde. Jeg har selv brukt dødsåret 1754 for egen del - har selv Jørgen som en av mine forfedre. Inderøyboka (1937) har omtale på s. 342, og bruker der 1754 som dødsår.Verdt å merke seg er at Maren Einarsdatter hadde tre søsken. Maren, Peder, Einar fikk arv etter broren Morten. Morten Einarsen var bonde på en av Verdals-gårdene i Inderøy, og gift med Marit Olsdatter. Morten døde i 1719, og da kona døde noen år seinere, fikk Mortens søsken noe arv. Peder Einarsen og Morten Einarsen var drenger i Refsåsen i 1701, og Peder døde 1764 i Refsås. Kanskje de hadde slektsmessig tilknytning til Refsås - som er nabogård mot Gran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.