Gå til innhold
Arkivverket

[#44658] Julie Caroline Hansen, til USA ca. 1903


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Julie Caroline Hansen, f. 2.4.1888 i Oslo, døpt 23.9. 1888, konfirmert i Grønland kirke 6.4. 1902, bopæl Mandalsgt. 3 i Oslo. Ifølge brev fra min oldemor skulle hun i 1903 være i USA. Hun skulle ha reist til tante Josefine (det kan være Josefine Torersdtr., men ikke sikkert). Julie var datter av Julius Hansen og Caroline Andersdtr. Jeg har ikke funnet når Julie dro, men det må være etter konfirmasjonen 6.4. 1902 og senest i 1903. Er det noen som kunne hjelpe meg å finne henne i USA og hva som videre hendte henne, ville jeg vært meget takknemlig.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ho er ikkje enkel å finna blant utreiste, sikkert ikkje berre du og eg som har leita :-)Men her er ho iallfall saman med familien i FT 1900 Lenke Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for innlegg, Mariann.Jeg kjenner en god del til familien som ble igjen i Norge, også det fra folketellingen. Så vidt jeg har forstått, er det en del mangler i oversikten over emigranter på Digitalarkivet. Jeg regner med at hun kan være blant disse. Dermed vet jeg jo heller ikke hvor hun dro i USA. Jeg har ikke funnet henne på Ellis Island. Hun skulle til sin tante Josefine, som jeg antar er Josefine Torersdatter. Hun har nok reist før 1900, men heller ikke henne har jeg funnet. Er det noen som f. eks. kan finne dem i folketellingene i USA. Julia er som nevnt i føste innlegg f. 2.4.1888 i Oslo, mens Josefine er f. 24.2 1872 i Rælingen i Fet, men hun hadde nok flyttet sammen med mora til Oslo omkring 1880.Jeg er takknemlig for alle bidrag i letingen etter hva som skjedde med dem i USA.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vet du om Josefine hadde en søster Mathilde f. i juni 1874 (se lenke) og kanskje en bror John f. i juni 1886? Da er det mulig at denne Mathilde ble gift med en Peter Hektner. Disse finnes bosatt i Richland, ND. LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss, Hedrum Historielag

Hei.Her ankommer Josefine Thoresen (se lenke i Berits innlegg nr.4) til NY 3. juli 1899: New York Passenger Lists, 1820-1957/// Name: Josefine Thoresen/// Estimated birth year: abt 1871/// Age: 28 /// Gender: Female /// Port of Departure: Liverpool/// Place of Origin: Norwegian /// Ship Name: Cymric /// Port of Arrival: New York, New York ///Josefine reiser sammen med Julie Tveter og Josefine oppgir at hun skal til sin søster Hektne (se lenke i Arnes innlegg nr.5) som bor i Dwight ND. Julie skal til sin bror Tveter. Ser ut som de benytter etternavn på sine slektninger.4. okt. 1904 ankommer Josefine på nytt til Ellis Island fra Christiania, denne gangen med Oscar II. Hun har besøkt hjemlandet. Hun reiser sammen med sin mann Julius Andersen og barn Olga Andersen 2, og Astrid Andersen 6mnd. De reiser nå tilbake til Wakepeton i Nord Dakota. Det er vel på denne turen som Julie skulle ha vært med? Men hun kan jeg dessverre ikke finne. Jeg finner heller ikke noen av dem registrert ut fra Norge i 1904, så jeg antar at emigrasjonsprotokollene er noe mangelfulle fra denne tiden.I Folketellingen US1910 finnes den samme Josefine, nå som Josefine Anderson, f. i Norge ca 1872, innvandret 1899, bosatt i Ibsen, Richland, ND. Gift med danske Julius Anderson. Barn: Olga 7, Astrid 6, Mary 4, Ruth 1. Barna er født i North Dakota, bortsett fra Astrid som er født i Norge av dansk far og norsk mor!!!Regner med at dette bør være en god kandidat til den rette tante Sofie!I 1920 har Josefine og Julius flyttet til Montana med 7 barn:1920 United States Federal Census about Josephine Anderson Name: Josephine Anderson ///Home in 1920: School District 28, Teton, Montana ///Age: 49 years///Estimated birth year: abt 1871 ///Birthplace: Norway ///Relation to Head of House: Wife///Spouse's name: Julius ///Father's Birth Place: Norway ///Mother's Birth Place: Norway ///Marital Status: Married ///Race: White ///Sex: Female ///Year of Immigration: 1899/// Able to read: Yes///Able to Write: Yes Household Members: Name Age /// Julius Anderson 45, Josephine Anderson 49, Olga Anderson 17, Ester Anderson 15, Mary Anderson 13, Ruth Anderson 11, Elmer Anderson 9, Effrida Anderson 7, Helen Anderson 5.I 1930 bor de fremdeles i Teton, Montana. Nå har en del av barna flyttet ut og en er kommet i tillegg:1930 United States Federal Census about Julius Anderson///Name: Julius Anderson ///Home in 1930: Dutton, Teton, Montana ///Age: 56 ///Estimated birth year: abt 1874 ///Birthplace: Denmark ///Relation to Head of House: Head ///Spouse's name: Josephine ///Race: White///Household Members: Name Age/// Julius Anderson 56, Josephine Anderson 58, Mary Anderson 23, Elmer Anderson 19, Elfrida Anderson 17, Helen Anderson 15, Jack Walstad 4 5/12.En bra kandidat til Julie har jeg dessverre ikke.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg takker så mye for alle svar. Beklager min sene respoens. Det skyldes at jeg har vært uten strøm siden tidlig i går ettermiddag.Jeg har prøvd å finne ut om de kandidatene dere har funnet fram til, kan være de personene jeg er ute etter.Til Berit (4): Julie Skogsrud er ikke min Julie, men Josefine Torersdtr. kan være den riktige. Dette er et godt utgangspunkt for videre leting.Til Arne (5): Hun har ingen søster som heter Mathilde. Josefine Amalie Torersdtr. ble f. 24.2 1872 i Rælingen i Fet som uekte datter av Maren Oline Jensdtr. og Thorer Olsen Ramstad. Josefine ble født etter at Maren hadde vært enke i 2 år og var hennes siste barn. Ingen av hennes halvsøsken reiste til USA, men de som levde opp, bosatte seg i Christiania.Mathilde Hektner må da bli et blindspor i denne sammenheng.Til Kolbjørn (6): Josefines ankomst passer jo bra med den Josefine som dro 16.6.1899. Det er bare så synd at hun skal til sin søster Mathilde Hektner, for da faller også dette sporet, siden hun ikke har noen søster som heter Mathilde.Den Julie Caroline Hansen, f. 2.4.1888 i Oslo jeg er er ute etter, må ha reist mellom 6.4. 1902 og 31.12. 1903.Er det mulig å finne andre kandidater til Julie Hansen og Josefine Torersdtr?Jeg er takknemig for all hjelp i letingen etter dem.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Øivind Larsen

Tar opp igjen denne debatten etter å ha kommet over noen nye opplysninger. Julie Caroline Hansen, f. 2.4.1888 i Oslo var hos tante Karoline (sannsynligvis Karoline Torersdatter ifølge et brev datert 27.12. 1903 skrevet av min oldemor).Jeg har nå sett folketellingen i Kristiania for 1905. Da er hun tilbake hos foreldrene i Havegt. 23 i Kristiania.Kolbjørn Næss kom i innlegg (7) med masse opplysninger. Det som gjorde at jeg ikke trodde han hadde funnet riktig Karoline, var at hun skulle til sin søster Hektne. Jeg kan fortsatt ikke se at hun skulle ha noen slik søster.Men: min oldemor nevner i et brev 1.7. 1905 at hun ikke har hørt fra Josefine siden ”min bestemor døde”. Jeg har alltid trodd at dette gjaldt en annen bestemor. Nå ser jeg at det antakelig må være Maren Oline Jensdtr., som døde i Kristiania 29.4. 1904. Hvis en ser på de opplysningene som Kolbjørn kom med i sitt innlegg (7) så kan dette nå tolkes slik at Josefine var hjemme før mora døde og reiste igjen på høsten. Hun har til og med vært så lenge at hun har med datteren Astrid på 6 mndr. tilbake og som er født i Norge. Jeg har prøvd å finne Astrid døpt i Kristiania, men ikke funnet dette så langt.Hvis vi går ut fra at det er riktig Josefine som er tilbake på besøk, kan det også gi svar på at Julie Caroline Hansen er tilbake hos foreldrene i 1905. Hun ble med Karoline og familien tilbake til Norge og ble ikke med tilbake til USA i 1904.I det samme brevet min oldemor skrev 27.12. 1903 skriver hun også at Josef Mathisen, f. 1886 i Kristiania og som er Josefines nevø og Julie Caroline Hansens søskenbarn også er reist til tante Karoline. Josefs foreldre var Otto Mathisen, f.12.7.1846 og Elen Marie Andersdtr., f. f. 15.12. 1856. Jeg har ikke funnet dåp eller konfirmasjon for Josef. Mora stod delvis uten kirkesamfunn, delvis som adventist. Han burde vært konfirmert i Grønland kirke, men er ikke det. Her er familien i 1900: LenkeEr det mulig å få bekreftet at det er riktig Josefine Torersdatter Kolbjørn har funnet? Jeg har funnet ut at Dwight, Wapheton og Ibsen alle ligger i Richmond, North Dakota. En vielse kunne kanskje bekrefte om det er riktig Josefine.Er det også mulig å finne ut noe om Josef Mathisen?Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.