Gå til innhold
Arkivverket

[#44659] Aremark : Barnefader Captein de Arnoldt Christiansø


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Aremark i Øymark kirke : Den 30 des. 1744 døpt et uækte drengebarn kalt Ulrich Fredrich.Moderen Enk. Kari Hansdatter Fange, utlagt til barnefader Captein De Arnoldt udi Christiansø.Faddere, Brynild og Michel Andersen Lund, Marthe Graabøl, Jacob Larsen Lund og Anne Bentsdtr.De tre første fadderne er barn av Anders Hansen Fange (lensmann og kirkens medhjelper),som også eide gården Lund. Han hadde også sønnen Captein Hans Andersen Fange som var gift med Maren Wulf.Har ikke funnet ut barnemorens mulige slektskapforhold til Fange/Lund.Men hvem er barnefaren Captein de Arnoldt ?Hvor ble det av Ulrich Fredich ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 2 var kanskje litt kryptisk.Denne Captein de Arnoldt som er utlagt som barnefar bidrar antakelig til at sønnen får navnet Ulrich Frederic.Det skal være (iflg en FS-opplysning) en Ulrich Fredrik Arnold (f.ca.1685) med foreldre Johan Arnold og Gjertrud Hermannsdatter Iserberg, som IKKE er omtalt på denne DINGTORP-siden som du sikkert kjenner til: http://www.pinaas.no/slekt/dingtorp.htmRelasjonene til Rakkestad/Aremark (og Spydeberg) utover 1700-tallet med utgangspunkt i disse Arnoldt-etterkommere (inkl. Borse) bør vel være av interesse i denne sammenheng.Ellers merker jeg meg at dåpen skjedde i Øymark og IKKE Aremark !! Både Lund og Fange er jo Aremak-gårder. Graabøl er i Øymark. Kanskje moren hadde en tilknytting der ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Først en liten ting, siden du er lokalkjent: Tror du det er SKJEBERG det siktes til med benevnelsen CHRISTIANSØ (innlegg 1). Skal dette være en pekepinne på barnefarens hjemstavn, eller tjenestested ?Jeg kunne for så vidt føyd på Skjeberg vedr. Østfold-plasser der Borse/Arnoldt-etterkommere holdt til utover 1700-tallet (men alt dette tror jeg du vet godt om).Det var under denne Houth-debatten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10820&sok=Hout&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=58#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Iver, ang.lenken din til Digetorp. (3)Det jeg tenkte på var Genrasjon 3, nr. 3 Hans Jacob Arnoldt 1669-1758, han hadde sønnen Christian Christoph Arnoldt som døde ugift i 1750. Vites det noe om ham ?Den Ulrich Fredrich Arnoldt som du nevner, hmm...Hvorfor Øymark kirke ble valgt ? Kari Hansdatter ble oppgitt å bo på Fange (Aremark) Fadderen Marthe Andersdatter (Fange) Graabøl,var gift med Thor Amundsen Graabøl ( sønn av Amund Halsteensen og Gjertrud Larsdtr.)Ang. dåpen 1744 står det: ....? attest med seg. (...? Problemer med å tyde). Kari har mulig oppholdt seg utenfor Aremark.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har selvsagt tenkt på Christian Christoph Arnoldt som døde ugift i 1750. Siden man har årstall for hans død, så burde det jo finnes noen flere data om ham. Og hans døds-alder burde da ha vært i nærheten av 45 år (dersom foreldrene inngikk ekteskap i 1702).Men det er ikke usannsynelig at også han hadde en militær løpebane og derfor kan han kanskje finnes i Ovenstads militærbiografier.Når Skjeberg nå ser ut til å være et mulig holdepunkt for å få Captein de Arnoldt identifisert, så er det ikke unaturlig at man tenker på Øvre Hornes (og Østby ?) . Så vidt jeg forstår, så satt Fredrik Joachimsen Borse fortsatt på Øvre Hornes i 1744 før han flyttet til Aremark i 1746/47. Finnes det lokalhistorisk stoff om folket på Øvre Hornes omkring denne tiden ?Christian Christoph Arnoldt er forøverig kun maks. 10 år eldre enn sitt søskenbarn Fredrik Joachimsen Borse. Vi vet ennå ikke om Christian Christoph tjenestegjorde i det militære, men vi vet med sikkerhet at søskenbarnet gjorde det.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Christian Christoph Arnoldt var, ifølge Ovenstad: Militærbiografier, bd. 1,s. 44, sønn av feltmarskalk Hans Jacob Arnoldt og Karen Tonsberg. Han VAR fenrik ved Livgarden til fots (København) 1733, kaptein ved Sjællandske gevorbne infanteriregiment 1736, avansert til major 1739, avskjed 1743, fikk oberstløytnats karakter 1747, tjenstgjorde ved 'vårt gevorbne infanteriregiment fra 1748 til sin død (ugift) 1750. Han KAN altså ha vært den omtalte barnefar, selv om det ikke er noe i karrieren som tyder på at han har tjenstgjort i Østfold.En annen mulig kandidat med militær bakgrunn er: Ulrich Ferdinand Arnoldt, som (fortsatt ifølge Overnstad, bd. 1, s. 44) ble sekondløytnant ved 'det gevorbne infanteriregiment her' 1738, fikk kapteins karakter 1743 og døde 21.1.1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk !!! Jamen gikk det fort å slå opp i Ovenstad !Det er vel ganske sannsynelig at en av disse to er den rette barnefaren.Umiddelbart ser den siste kandidaten sterkest ut, men her har vi foreløpig ikke peiling på annet enn navnet, men jeg vil ikke bli overrasket om han er sønn av den Ulrich Fredrik Arnold som nevnes i innlegg 3.I fall det skulle stemme, er også Ulrich Ferdinand søskenbarn med Fredrik Joachimsen Borse i Skjeberg/Aremark.I navneregisteret til ”Generalkonduktør Christopher Hammer og hans manuskriptsamling” står Ulrich Ferdinand Arnold (NB!) oppført med henvisning til side 671.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Den Ulrich Ferdinand Arnoldt kan være en god kandidat siden han var captein når Ulrich Fredrich ble født.Vegard Elvestads bok ' Generalkonduktør Christopher Hammer og hans manuskriptsamling 1720-1804 ' er desverre ikke til utlån, men jeg sendte en mail i håp om mulig hjelp til oppslag på s.671. Kanskje det står mer der enn i Ovenstad.Det som er litt spesielt med moren ,Kari Hansdtr., er at hun døpte sin uækte sønn, Ulrich Fredrich, som er et navn fra barnefarens familie. Hadde de kanskje planer om giftemål, eller kanskje de ble gift ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå mottatt s.671 i Vegard Elvestrand (ikke Elvestad (11))bok.Det er ikke noen spesielle opplysninger om Ulrich Ferdinand Arnoldt, men jeg tar med et utdrag her.Det gjelder Anne som er husholderske hos prostinne Hammer på Melbostad og hennes bror Hans Christian ' lykkejeger med kortsiktige interesser uten evne og vilje til å ta ansvar '. Det skal holdes skifte etter deres mor i 1747 og Anne forteller at hun ca 14 dager før skiftet har sendt ekspressbud til broren som er i tjeneste hos hr.Capitain Arnoldt i Christiania. Det må dreie seg om sekodløytnant,karaktisert kaptein Ulrich Ferdinand Arnold,som lover å formidle budskapet videre til Frederikshald hvor Hans Christian nå oppholder seg, med løfte om permisjon for å delta i skiftet. Men Hans Christian henviser ved ' Mundbud ' til et dokument han har utsendt på Hønefoss 2 jan.samme år som en Contrakt med hende. Han vil nøye seg med 100 riksdaler kontant for å reise utenlands sammen med kaptein Arnold. Begge tilhører Oberst Rømlings Regiment hvor de måtte søke avskjed i nåde. Vi vet at kapteinen døde allerede i januar 1748, men hva Hans Christian har bedrevet inntil kort tid før han døde i 1790 vet vi foreløpig ikke.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.