Gå til innhold
Arkivverket

[#44661] Ekteparet Nicolai Chr. Fredrik Nagel og Louise Marie Nagel Beck. Hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette ekteparet døpte først en datter Nicoline Maria Johanne 30.03.1816 på Vinger i Hedmark. Senere døpte de minst 8 barn til mellom 1820 og 1839 i Garnisonsmenigheten i Oslo/Christiania. Dette er opplysninger hentet fra FamilySearch VRI. Jeg klarer imidlertid ikke å finne noen av dem i 1801 tellingen.Er det noen som drar kjensel på denne familien , eller som på noen måte kan kaste lys over opphavet til Nicolai og Laura? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Johan Arthur.Ja, jeg har registrert henne, men det kan ikke være den jeg søker. Hun fikk barn mellom 1816 og 1839. Jeg finner en enkefru Lovise Beck 71 år gammel i Bergen 1865. Hun var født i Hølands pr.gjeld, men om det er samme person vet jeg ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei RuneNicolaus Christian Frederik Nagel, sønn av stadskirurg i Kiel Nicolaus Nagel og Johanna Hedevig Dorothea Sibbern, er født i Segeberg i Holstein 8-9-1792, begav seg i 1809 til København, hvor han nogen tid studerede ved det kirurgiske akademi og samme år blev ansatt som companikirurg ved Kongens regiment, befordredes 15-11-1813 til bataljonskirurg ved den norske arme og kom nyttår 1814 til Christiania, hvor han blev ansatt ved 1. Akershuske skarpskytterreg.Under felttoget samme år foresto han et lazareth. Efter krigen oppholdt han seg på Kongsvinger, inntil han i 1818 flyttede til Christiania, hvor han samme år tok preliminæreksamen og 22-5-1822 norsk medisinsk eksamen med anne karakter (3,2). Ved armeforandringen i 1818 blev han ansatt som underlæge i artelleribrig. og 1819 utnevnt til bataljonslæge vede samme brigades anden batallion.Iflg. kong. res. av 6-6-1827 blev han tillige ansatt som læge ved Akershus Fæstnings straffeanstalt og vedblev som saadan til sin død i Christiania 23-8-1860 av Apoplexia pulmonum, foranlediget av en hjertesykdom.Gift på Kongsvinger 18-1-1815 med Louise Marie Bech, f. i Christiania 18-1-1815 døde 25-12-1853. Datter av materialskriver Ole Bech og Barbara Marie Olsdtr. - 13 barn (6 sønner og 7 døtre) av hvilke 11 overlevde faderen.Kilde Norges Læger 1800-1880 utgitt 1890mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er hun i 1801 LenkeIflg. Ovenstad så var Ole Bech f.29-10-1750. Kommandersersjant ved Nordenfj. inf.reg. til 5-8-1803. - Materialskriver ved Kongsvinger festning fra 5-9-1803. Forblev i Norge og blev strøken av den danske armes lister 10-8-1814. Avskjed fra dansk tjeneste 5-5-1815. Død 13-9-1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.