Gå til innhold
Arkivverket

[#44664] Foreldre til Johan Ristad, Narvik? En skikkelig nøtt!


Gjest Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg forsøker å hjelpe en bekjent med å finne slekten til hennes tippoldefar Johan Ristad. Opplysningene er sparsomme.Dette vet vi: Johan Ristad og Anne Martinsdatter Stennes (f. 1855)fikk en sønn (Johan Oskar)utenfor ekteskap den 03.09.1888.Gutten ble hjemmedøpt den 12.01.1889 og dåpen ble stadfestet i Ankenes kirke den 02.06.1889. Foreldrene skulle gifte seg men Johan Ristad døde da gutten var 8 mnd gammel.Johan Oskar og moren bodde i Narvik til gutten var 4 år. Da flyttet de til Ørsta. Vi finner (Johan)Oskar i 1900-tellingen hos besteforeldrene på morsiden: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeVi vet ikke hva Johan døde av eller hvor han er gravlagt. Han er ikke i dødsfallistene i Ankenes kirkebok for 1889 og heller ikke i navneregisteret til bidragssaker i Nordland fylkesarkiv. Ved dåpen til Johan Oskar er det bare oppgitt at han var ugift snekker. Det er ikke oppgitt fødselsår.Er det noen som har en idé om hvordan vi kan komme videre i letingen etter Johan Ristad og hans opphav?Med vennlig hilsen Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg vet ikke hvorfor lenkene ikke virker. Men vi finner gutten som Oskar Johannesen Steinnæs yttre. Gårdsnavnet er Steinnæs yttre.Mvh Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hvis du googler på Risted kommer du inn på diskusjon om samme person. Der sies det at Johan Risted var fra Risten gård på Byneset i Tr.heim kommune. Odd A.Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Ja! Tusen takk skal du ha Knut Hansen! Til Odd Annar Tangen: Takk for tipset! Men når jeg prøver med Risted får jeg opp masse lenker til matoppskrifter. Jeg gjør visst bare feil i kveld!Mvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Gå til http://groups.google.no/ og søk etter 'Johan Ristad'.Jeg mener å ha vært borti navnet 'Johan Ristan' et sted i Trøndelag (trolig et sted mellom Trondheim og Verdal), men kan ikke finne det i farten. Sender mer hvis jeg finner tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Tusen takk! Det ser ut til å vær de samme personene. Men såvidt jeg kjenner til brukte Johan Oskar navnet Steinnes - ikke Ristad.Mvh. Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Audun Steinnes

Hei, er det liv i denne debatten ennå?Jeg er oldebarn til Johan Ristad. Ting tyder på at han ikke døde i 1888, men det ble sagt for å stoppe spørsmål fra barn/ barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Steinnes

Jakten på Johan Ristad starter egentlig i Overhalla og Namsos. Et spor er 1917 og 'SS Knut Hamsun' som kom til New York og en av mannskapet het Johan Ristad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Finner på 'gravminner i Norge' en Johan Bernhard Ristad som døde 16.04 1930,gravlagt i Trondheim,kan det være ham ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.