Gå til innhold
Arkivverket

[#44673] Trenger hjelp til tyding av tekst i kirkebok fra Oslo Domkirke, dåp 01.04.1839.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har litt problemer med øynene idag, og trenger hjelp til å tide teksten i forbindelse med dåpen 01.04.1839 av Laura Augusta Petrine Olsdtr. post 84 folio 128. Lenke Jeg ser at hun er datter av Karen Svendsdtr, Vaterland og enkemann , m...arbeider Ole Olsen. Men hva mere står det der og i merknadsfeltet ute til høyre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er lenken til ekteskapet deres 08.02.1842 i samme kirke. Så vidt jeg klarer å tyde var hun 44 år og datter av Svend Johnsen og Ole var 45 år og sønn av Ole Christensen Ekkerøen. Hva mer kan man lese med hensyn til yrker, fødested, og hans tidligere ekteskap? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Født 12. Novbr. 1838, døpt 1. April 1839; Laura Augusta Petrine. Uægte. Karen Svendsdatter i Vaterland - hun er Enke - Som Fader meldte sig Enkemand Muurarbeider Ole Olsen.Faddere: Madm. Marie Johannesen, Ingeborg Torkeldsen, Jomf. Grønberg, Muurmester Johannesen, Muurmester Mortensen og Petersen.Ei heller. (dvs Ikke hjemmedøbt.)Opgaven skeede af Faderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Viet Februar 8de, 1842; Ole Olsen Ekkerøen, Enkemand og Muursvend, og Karen Svendsdatter, ved kongelig Bevilling af 16de October 1841 skildt fra sin forrige Mand Kant(?)hugger Halvor Jacobsen og meddeelt Tilladelse at indtræde i nyt Ægteskab.Han er født i Vadsøe men boer her. 45 Aar. Far: Fisker Ole Christensen Ekkerøen.Hun er født i Hole. 44 Aar. Far; Huusmand Svend Jonsen Grefsrudeiet.Forlovere: Skræddermester J: Halvorsen og Snedker Lars Knudsen her af ..?..Tillysningsdagene: December 5., 12., 19. 1841.Han naturlige Kopper efter Klokker Olsens Attest. Hun ligesaa ifølge sin Præsteattest.Hans forrige Ægteskab er hævet ved Konens Død og Skifterettens Attest af 16de December 1841 fremlagt. Hendes forrige Ægteskab er hævet ved kongelig Resol: af 16de October 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen, jeg sliter med betennelse på et øye. Det er derfor en smule problematisk å lese kirkebøkene i dag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.