Gå til innhold
Arkivverket

[#44677] Olaf Olsen Berg


Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Er det noen som kjenner til:Olaf Olsen Berg?Han bodde i Oslo rundt 1915 - 1920. Er vel kanskje født rundt 1880-1895. Vet noen hvor han kom fra og hvor han ble av?Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var nå veldig lite opplysninger, men får prøve.I 1900 bor det 18 Olaf Berg i Christiani, men ved å se på de som står oppført som sønn (s) fant jeg bare 1 som hadde far som het Ole. Men dette gjelder kun Christiania. FT 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei og takk for svar!Nei, det er ikke så mye opplysninger jeg har om Olaf Olsen Berg. Jeg kan jo nevne at han ble far til en datter, Agnes Otilie, som ble født 16.11.1917 i Oslo. En kilde opplyste at Agnes og moren bodde i Stensgt./Stenersgt. (jeg mener det var Stensgt.)i Oslo når Agnes ble født, men hvilken kirke hører den gaten til? Olaf og moren Inga Henriksdt. var ikke gift. Inga var fra Kongsvinger-distriktet, og var vel i Oslo som tj.pike på den tiden antar jeg. Hun flyttet tilbake til Kongsvinger med datteren Agnes, og Agnes har aldri nevnt noe om sitt opphav. Det er datteren til Agnes jeg prøver å hjelpe med dette.Jeg har sett på alle de kirkebøkene som er scannet for Oslo, og jeg har studert ft. for 1900 også ang. Olaf Olsen Berg, men det er ikke godt å vite om han var fra Oslo eller fra et annet sted. Agnes giftet seg 23.06.1941 i Brandval kirke, Solør, og da stod Olaf Olsen Berg som far, ikke noe mer opplysninger om hvor han kom fra eller når han nle født, men det stod at hun ble konfirmert i Vinger kirke i 1932, men hun står ikke der som konfirmant. Ellers så bodde hun på Galterud v/ konfirmasjonen, men Galterud hører egentlig til Sør-Odal, men kanskje litt hører til Vinger også (Kongsvinger). Jeg har ikke funnet henne som konf. i det som er scannet for kirkebøkene for Sør-Odal. Jeg er usikker på hvilken kirke Galterud hørte til i S-Odalen. Jeg har også skrevet til preste-kntr. i S-Odal, men har ikke fått noe svar.Det hadde vært artig å funnet ut om faren Olaf!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Livjeg foreslår at du tar deg en tur til Oslo Byarkiv, og ser i folketellingen 1917 på den gate adressen hvor Agnes er født, kanskje du finner noe, eller fødselsmeldingene i 1917. kanskje det står noe om hennes far på hennes kort.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei Berit!Tusen takk! Dette var veldig moro at du fant Agnes, og så fort! Olaf er jo fra Kongsvinger-distriktet, og da har jeg materiell så jeg finner videre på ham.Hjertelig!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Olaf Olsen Berg var født 18/8 1893 Gjermshusberget i Vinger. (V.I.s.348, i bygdeboka skrevet for Olaf Godtfred Berget. Døpt i Vinger kirke 22/10. 1893. Konfirmert 29/9 1907. Når utflyttet fra Vinger, ikke ført i avgangslistene. Hadde denne Olaf som kamdidat som far til Agnes Othilie, men manglet dokumentasjon. Skulle du trenge noe mere Liv så har jeg mere bakover. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei Finn!Jo, jeg takker for det du har bakover på Olaf.Jeg har også lurt på om det kunne være han fra Gjermshusberget, men ville gjerne finne ham som far i dåpen til Agnes, for å være sikker, og nå er det gjort, så det er bra!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.