Gå til innhold
Arkivverket

[#44679] Erich Olsen 'Krokholten' Overhalla


Gjest Helge Bergfjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bergfjord

Er det noen som kan hjelpe meg med hvem som er far, mor og kone til Erich, og hvor de kommer fra? Han har datter som heter Marie F 1807, finner henne i 1865 tellingen, og da er hun enke. Takker for all hjelp. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er nok dåpen til MarenIndividual Record FamilySearch™ Vital Records Index Maria Sex: F Event(s): Christening: 22 Nov 1807 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway Parents: Father: Erich OLSEN Mother: Margretha SALAMONSDRSource Information: Batch Number: C426872 Source Dates: 1779 - 1816 Film or Fiche Number: 125392 Collection Details: Overhalla; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Individual Record FamilySearch™ Vital RecordsMaria Christening: 22 Nov 1807 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Erich OLSEN Mother: Margretha SALAMONSDRHer er vielsen:Margrethe SALAMONSDRMarriage: Spouse: Erich KROGHOLDTVIGEN Marriage: 17 Feb 1805 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

To aktuelle Salamonsdatter LenkeKanskje den siste er mest aktuell da jeg ikke finner ekteskap mellom Erik og Margrethe - Maria kan være født utenfor ekteskapOdd Brde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takker for raske svar, men jeg var noe upresis i skrivemåten min. Jeg hadde konen hans, Margrethe og jeg nevnte også datteren deres 1865 tellingen. Men det jeg ønsket, var hjelp til finne hvem som er faren og moren til Erich Olsen og hvor de kommer fra. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

jeg sjekket en mulig kandidat som ble født i 1761, men han ble gift og kona døde ikke før i 1836. Så vidt jeg kan se ble din Erik gift med Margrete i 1804. Det var en Erik Olsen døpt i 1759 sønn av en Ole Ingebrigtsen Skjelbred. Bygdeboka har ingen av de to Ole Ingebrigt på Skjelbred med noen sønn med navn Erik, men det er flere de har uteglemt, så det betyr ikke noe, men sikker kan man ikke være her. Muligens giftermålet med Margrete kan gi navnet på faren.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Bergfjord

Takk for hjelp Anne. Ser at du er flink til å hjelpe både meg å andre. Har vært på reise den siste tiden, og har ikke hatt tid til å svare. Har du eller andre opplysninger om Erik er nevnt med fam. i byggdebok e.l. mener jeg har sett ham nevnt ett sted med fam. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det står ikke særlig om han i bygdebøkene som jeg ser. Tror det meste er hentet fra der konen hans var fra. Under Kvatningen står det bare at den første tinglyste husmannskontrakt er en sådan av 30. mai 1797 fra Erik Augustinussen til Erik Olsen på plassen Krogholtviken. Sønnen Elias Eriksen fikk festeseddel på plassen av gårdens senere eier. Han var første gang gift med Maren Nilsdtr Meosen og hadde med henne 2 barn. Elias og Ole Eriksen.Han står nevt så vidt under Grandenesset II under Grande fordi sønnen Erik får feste på en plass der.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bergfjord

Takk igjen Anne. Elias Eriksen var ny for meg, kjenner du til flere søsken? Elias må da være bror til min tip Marie f 1807 som jeg finner i 1865 tellingen i Vemundsvik og da er hun enke. Du og andre gode hjelpere for ha en riktig God Jul. Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Her er det jeg har på Ole og hans familie:Family Group Record for Erik Olsen KvatningenHusband: Erik Olsen Kvatningen AKA: Erik Krogholdtvigen, Erik Olsen Skilleås Born: 1761 Died: 26 Jan 1841 Marriage: 17 Feb 1805 -------------------------------------------------------------------------------- Other Spouse: Maren Nilsdotter Meosen (1762- ) Date: 3 Mar 1787 - Overhalla, Nord-Trøndelag -------------------------------------------------------------------------------- Events -------------------------------------------------------------------------------- 1. Alt Birth: 1767.================================================================================ Wife: Margrethe Salamonsdotter Selotten ================================================================================ Born: 1770 - Overhalla, Nord-Trøndelag Christened: 12 Apr 1770 Died: Buried: Father: Salomon Olsen Selotten (1730-1804) Mother: Siri Joensdotter Heglum (Abt 1737-1791) ================================================================================ Children ================================================================================ 1 F Marie Eriksdotter Kvatningen Born: 1807 - Overhalla, Nord-Trøndelag Christened: 22 Nov 1807 Died: Buried: Spouse: Ove Christian Pedersen Tørgran (1818-Bef 1865) Marr. Date: 24 Apr 1842 - Namsos, Nord-Trøndelag -------------------------------------------------------------------------------- 2 F Sirina Eriksdotter Viken Born: 1813 - Overhalla, Nord-Trøndelag Christened: 31 Oct 1813.Med den andre kona:Family Group Record for Erik Olsen Kvatningen================================================================================ Husband: Erik Olsen Kvatningen ================================================================================ AKA: Erik Krogholdtvigen, Erik Olsen Skilleås Born: 1761 Christened: Died: 26 Jan 1841 Buried: Marriage: 3 Mar 1787 Place: Overhalla, Nord-Trøndelag -------------------------------------------------------------------------------- Other Spouse: Margrethe Salamonsdotter Selotten (1770- ) Date: 17 Feb 1805 -------------------------------------------------------------------------------- Events -------------------------------------------------------------------------------- 1. Alt Birth: 1767.================================================================================ Wife: Maren Nilsdotter Meosen ================================================================================ Born: 1762 Christened: Died: Buried: Father: Nils Carlsen Meosen (Est 1730- ) Mother: Maria Joensdotter Risvik ( - ) ================================================================================ Children ================================================================================ 1 M Elias Eriksen Kvatningen Born: 1795 Christened: Died: Buried: -------------------------------------------------------------------------------- 2 M Ole Eriksen Kvatningen Born: 1800 Died: 31 Oct 1882 Spouse: Ingeborg Nilsdotter Grande (1801-1875) Marr. Date: 19 Sep 1830. Dette kommer ut merkelig, men forhåpentligvis finner du ut av det. Hvis ikke send meg en email til anne.hildrum@chello.noAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.