Gå til innhold
Arkivverket

[#44682] Leander Kristiansen .Hamarøy slesvig holstain


Gjest Jan Egil Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Larsen

Spørsmålet mitt er om det er noen som har kjennskap til denne familien.Leander Olai Kristiansen er født på Hamarøy i 1860. Hans foreldre er Chrestian Danielson..F ca 1822 og Mor.. Bertina M Pedersdt.F 1820..Begge er født på Hamarøy.(Mener jeg).Leander ble gift med Mette Marie Jørgensen..F 1864 Trondenes.Leander og Mette er mine Oldeforeldre..De fikk flere barn, bl.a en datter som fikk navnet Borghild Barbara. Borhild er født i Sulitjelma. Leander jobbet der som linebanefører.. Borghild er min Bestemor.Etter min hukomelse så fortalte hun at Faren kom fra Slesvig Holstein? Dette ser jeg i ettertid ikke stemmer..Kan det være at det var en av forfedrene som kom fra nevnte sted? Er det noen som kjenner til dette..eller noe om familien,så la meg få høre da.Mvh Jan Egil

bilete1773.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Disse opplysningene har du vel fra før:Her er i allefall Leander med søsken i folketellingen 1865 for Hamarøy [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1849&kenr=005&bnr=0015&lnr=00>Lenke. Finner ham i skannet kirkebok for Hamarøy: født 28.5.1861, døpt 11.8.1861, sønn av Christian Danielsen Rødtangen og hustru Bertine Marie Pedersdatter. I 1875 fungerte han som dreng på Øverås, Hamarøy Lenke.Ifølge folktellingen var begge foreldrene til Leander født på Hamarøy. Ved giftermålet 16.9.1847 står det at brudgommen Christian Vinther Danielsens fødested og oppholdssted var Carlsøe og brudens fødested var Røttang. Brudgommens far var Daniel Olsen Carlsøe og brudens far var Peder Hansen Røttang (i f.t. 1865 skrevet Rødtang, Rødtangen).Carlsøe var en gård på Hamarøy, og i 1865 var det en Hans Danielsen som bodde der med kona Ingeborg Jonsdatter. Lenke. Har sjekket om dette kan være en bror av Christian:Finner dette i VRI:Christian Winter Event(s): Birth: 26 Apr 1823 Place:Christening: 03 May 1823 Place: Hamaroy, Nordland, Norway Parents: Father: Daniel OLSEN Mother: Else Maria JOHANNESDRHan hadde følgende søsken: Ole, f. 17.5.1819, Ellen Dorthea, f. 1.4.1821; Else Dorthea, f. 29.12.1825; Hans Petter, f. 24.9.1828; Daniel Olai, f. 13.7.1831 og Martina Maria, f. 17.5.1835. Det var også en annen bror, Johan Ung, f. 23.9.1828 (dagen før Hans Petter?? Eller kanskje en feilregistrering). Han ble døpt samme dag som Hans Petter, vil tro at de var tvillinger…Daniel Olsen, f. 16.7.1790, Carlsøe, ble gift 24.11.1815, Hamarøy, med Else Maria Johannesdatter/Johansdatter, f. 11.7.1790 – iflg. IGI. Dette må sjekkes mot kirkebøkene. Her er Daniel i f.t. 1801 for Hamarøy Lenke. Hans mor het Else Dorthea, det samme som hans datter, f. 1825.Dette kan muligens være Else Maria i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.