Gå til innhold
Arkivverket

[#44684] Ønsker opplys om Olivia Olsdatter f ca 1854 og Carl Larsen f ca 1855,Trondheim


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om disse to? Jeg tror aldri de giftet seg med hverandre.Jeg vet ikke hvordan jeg kan lete videre bakover, når jeg ikke har noe holdepunkt som fedrenes navn ved feks vielse. Deres fødselsdato har jeg fra sønnen Carls dåp.De fikk sønnen Carl Olaf Karlsen Moe f. 17 nov 1888 og døpt 03 feb 1889 i Trondheim Domkirke. Carl Olaf ble konfirmert 04 okt 1903 på Løken i Høland. Han blir gift på Høland 18 aug 1913 med Laura Sofie Tingberg, og kaller seg Olaf Moe videre i livet. Kan ikke finne ham i FT 1900På forhånd takk for hjelpenMed vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved Carl Olafs dåp står det ingenting om foreldrenes fødested, men det sies at Carl Larsen hadde bopel Holtaalen og mora Olivia Olsen bodde i Dronningens gate 47. Det var hennes sndre leiermål.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

I FT1865 for Klæbu, på gården Nordsethsagen finner jeg en Oliva Olsdatter 14 år gammel. Dette er den eneste med 'riktig' navn og tilnærmet riktig fødselsår i FT1865 på landsbasis (har ikke søkt på andre stavemåter for Oliva). Oliva står oppgitt som 'deres datter' med far Iver Klaussen og mor Berit Johnsdatter, men ved å se på søskenflokken er det mye som tyder på at Berit har vært gift før ettersom de to eldste barna har patronymikon Olsen og Olsdatter, mens de 4 yngste har hhv. Iversen og Iversdatter. Har ikke noe 'bevis' for at dette er 'din' Oliva, men finner det ganske sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for engasjement begge to!Om det er riktig Olivia Ove har funnet, blir nok ikke lett å finne ut av. Men i FT 1900 står det at hun er født i Solør. Kanskje det kan gi nye opplysninger.Olav og Olivia i FT 1900 er nok helt sikkert de riktige.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.