Gå til innhold
Arkivverket

[#44685] Hva betyr yrket 'Marqvetventer'


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Et par av mine aner fra ca 1814 i Christiania er oppført med yrke 'Marqvetventer' i Digitalarkivets 'Borgarar i Christiania 1815'.Jeg skulle gjerne vite hva dette yrket er. Litt rart for oss idag er at disse mine aner er ca 10-11 år i 1815 når de altså er registrert i yrket med dag, måned og år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Norsk historisk leksikon har følgende på oppslagsordet 'Marketenter':'..person som solgte forskjellige varer til soldatene i leir eller garnison, varer som ikke hørte til den militære forpleining. Det kunne dreie seg om tobakk, drikkevare o.a.'Dette høres også ut som en jobb som kunne vært utført av barn i den alderen du nenvner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det. I foran nevnte sted i Digitalarkivet, er yrket Marqvetenter, men jeg er enig i at forklaringen er korrekt, idet faren var kjøbmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.