Gå til innhold
Arkivverket

[#44687] Andreas Olsen Molle og Anne Marie Halvardsdtrs aner; Bergen - Vestlandet?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Andreas Olsen Molle og Anne Marie Halversd. ble viet 27. juli 1800 i DK, Bergen. Alle barna ble døpt i DK.Ad Anne Marie Halvardsdtr:Født: Aug 16 Døpt: Aug 20 År: 1779 Navn: Anne Marie Far: Halvor Nielsen Boge, matros Mor: Maren Andersdtr Houge Sokn: DKDen samme Maren Andersdatter er vertinne for Andreas Molle og konen Anna Marie da de er nygifte i 1801 i Rode 15-59 (Vaskerelvgaden 32). Maren flytter siden til datteren Else og hennes mann, Jonas Wulff, i Wulffsgården 12, og bor der i 1815. Her bor det også en sjømann, Kolben Hauge. Andreas og Anne Marie er blitt huseiere i 1815 i Rode 15-48 (Vaskerelvsmuget 12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Halvor Nielsen Boge og Maren Andersdtr Hauge hadde disse barna; med fadre:Niels Halverssen 1775: Bergithe Cathrine de Besche født Fasting, Elsebe Hysing, Doct. Medic. Johan August Buchner, Regimets Feldskiær Hempel, Jens Borring.Andreas Halverss f. 30/6-1777: Jan Jacob Møllers kone,Jomfr Beata ?(uleselig),Magnus Andreas Lanchenau,Christopher Halven,Claus Jørgen Castrup.Niels Halverss f. 16/8-1779: Christence Borrings,Elsebe Stolts,Frants Schultz Specher,Iver Bang,Ove Jensen Holmvår formor: Anne Marie Halversdtr f 16/8-1779: Barbara Vedeler,Inger Marie Ebbesen,Susanna Blydt,Martin Holbech,Jacob Bredal.Else Halversdtr f.7/10-1782: Mad Tafteberg,Jomfr Ide Besche,Jacob Erpecom,Anders Daae,Wollert KrohnElse Halversdtr ble gm Jonas Wulff.Catharina Margretha Halversdtr f.29/2-1784: Carolina Holterman,Mette Stuvitz,Jørgen Vedler,Herman Didrich Jansen,Jens SteenbergHans Johan Halverss f.21/11-1786: Ædel Hedvik?,Jomfr Magreth Hyssing,Robbert Walls,Peter Kolderup,Jens Mariager.Johanne Halversdtr, døpt i Domkirken, Bergen 17. april 1789: Mad. Elisabet M. Holbech, Sara Lau, Caspar Jordan, Friderich Chr. Neblung & Hans Hyssing.Rasmus Halverss, døpt i Domkirken, Bergen 21. desember 1792: Mad. Anna Wensel, Anna C. Meyer, Henrich Kramer, Ernst Mowinchel & Ludvig Wiese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er paret som vi tror kanskje er Andreas Olsen Molles foreldre og deres barn med fadre:Ole Nielsen og Marte Marie Reinholdsdtrs barn:Niels 1766: Frue de Chezaulx, Jfr. Ædel Marie Fasting, Hr. Hans Mossin, Henrich Blix, Andreas Molloe.Anne Marie Bahr 1766: Mad. Hr Hans Mossins, Jfr. Masille Blix, Jan Svane, Andreas Molloe, Hans Bryning.Anna Dorothea 1768: Anne Carine Blix, Judithe Sophie Blix, Ole Biørn Holm, Adjungeret Raadstue-Skriver, Philip Fleischer, Peter Dischingthun.Maren Dorthea Olsdtr 1773: Mad. Sem, Johanne Margrethe Bröcher, Consul de Chezaulx, Andreas Molloe, Osmund Bryning.vår mulige forfar: Andreas Molle 1776: Stifts-Provstinde Mossin, Mette Kirstine Angel, Niels Ivarsen Knapmager, Andreas Molloe Cathechet, Herman Fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Niels Boge fra Manger (nevnt i innlegg 1), var gift første gang med Anne Stephensdtr., og det vil si at det er trolig hun som er Halvars mor.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Harald,så langt så antar vi at Catrine Margrethe Molle og hennes søskens aner er som følger:Catharina Magrethe Molle (se innlegg 1)Generation 22. Andreas Olsen Molle ble født i Bergen (trolig 1776). Han dde 1816-11-17 i Bergen.3. Anna Maria Halversdatter ble født 1779-08-16.Generation 34. Ole Nielsen. (Hvor fra?)5. Marthe Marie Reinholdsdatter. (Hvor fra?)6. Halver Nilsen Bogøe. (Manger)7. Maren Andersdtr Houge. (usikkert sted)Generation 412. Niles Olsen Bogøe. (Manger)13. Anne Steffensdatter. (Manger, Nordhordland?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei ArnfridEn liten komentar til siste innlegg:Jeg fikk også med meg at M.M.Reinholdsdtr. dukket opp som fadder på Arkivforum. Vi får håpe at 'Døpte med fadrar i DK' blir utvidet til 1780, så kanskje vi knekker den nøtten.Vi har jo allerede et ganske sannsylig foreldrepar (skolapperen med frue). Jeg liker bare ikke helt at datteren er så konsekvent i bruken av Reinholdtsdtr.(aldri Reinertsdtr.)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med jakten på Maren Andersdtr Hauges foreldre ønsker jeg hjelp til å lese fadre ved disse dåpshandlingen i DK, Bergen:Niels:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-94>LenkeAndreas:LenkeNiels og Anne Marie:LenkeElse:LenkeCatharina Margareta:LenkeHans Johan:Lenke Johanne:LenkeRasmus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg registrerer følgende:Marthe Marie Renholdsdatter (Ole Nielsens kone og mor til hans barn: Tvillingene Niels og Anne Marie Bahr f 1766, Anna Dorothea f 1768, Maren Dorthea Olsdtr f 1773 og Andreas Molle f 1776) som ble gravlagt fra St Jacob (DK) 19. februar 1777 ikke står oppført som 'fattig' eller 'frie' [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8639&idx_id=8639&uid=ny&idx_side=-3>LenkeHennes mann, Ole Nielsen, var matros. Hva kan ha skjedd med barna da moren døde? Det er allerede kjent at Kateket i DK Andreas Molle var involvert i denne familien, i og med at han var fadder til flere, og fordi Andreas f 1776 fikk Molle som døpenavn.Kateketen Andreas Molle var forøvrig den som startet GRAASKOLEN (fattigskolen for Domkirkens sognebarn) ca 1750. Kateketen hadde ikke selv barn. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

By accident kom jeg over en gård i Sokndal som blir skrevet Mol, Maal i DAs/Stein N.Wisteds registreringer over døpte i Sokndal. Uten å ha gått i dybden, så ser jeg at Anders-navnet har vært brukt der. Når jeg søker på Bahr får jeg også opp treff fra Rogaland-sørover. Så et spørsmål, har dere funnet en passelig Anna Maria Bahr som Ole Nilsen kan ha oppkallt datteren sin etter ? mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Svein,Når det gjelder Molle-navnet så er vi vel etterhvert 100 % sikker på at det kommer fra Kateket Andreas Molle i DK. Gikk gjennom dåp med fadre igjen. Ser at Andreas Molle er fadder til 6 barn i perioden, hvorav 4 er barn av Ole Nielsen og Marthe Margrethe Reinholdsdatter. Hun er forøvrig fadder til omtrent like mange barn, også borgerbarn.Når det gjelder døpenavnet Bahr eller Rahr som Anne Marie får i 1766, så mener jeg vi fant en som kunne ha gitt henne dette navnet. Var det slik at det var Andreas Molles avdøde kone? Må sjekke litt mer her.Forøvrig er fortsatt Marte Marie Reinholdsdatters herkomst uasvklart. Vi tror hun er datter av skolapper Rinert / reinholdt, men har ikke sikre besviser.Ole Nielsen mener vi er sønn av Niels Boge fra Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.