Gå til innhold
Arkivverket

[#44690] Elisabeth (Lisbeth Jonsdtr, g m Lars Larsen Aasen,Inderøy


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Lars Larsen , Bruker av gården Åsen, g nr 171, Røra/Inderøy.Han var f. 1750, og døde i 1785. Lars Larsen drev gården Aasen fra 1778 til 1785.Han var g m Elisabeth (Lisbeth) Jonsdtr. Om henne veit eg svært lite.Berethe Larsdtr , deres barn, f 1779.Etter at Lars Larsen døde i 1785, vart Lisbeth Jonsdtr g med Tobias Fredriksen.Han er nevnt i matr. i 1787.Tobias Fredriksen hadde gården Aasen til etter 1801.(K=Inderøyboka).På Lisbeth Jonsdtr mangles både fødselsår, årstall dei vart gift,og når ho døde.Merkeleg nok er det ingen Elisabeth/Lisbeth med Jon /joen som far å finne i døpte for Inderøy til og med 1764..Kanskje ho ikkje var fra Inderøy? Nokon som har ein ide` her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

På FS fann eg følgende:Lars Larsen f 13-6-1750. Døpt 24-6-1750.Fann også giftemål: Lisbet Jonsdr og Lars Larsen, Inderøy: Ble gift 12-3-1777.Søkte på f for Lisbet Jonsdr, men ingen forslag i Inderøy- bekr. kanskje det at eg ikkje fann noko på tidlegare søk??Men i Stod var det noko:Lisbet Joensdtr, f 19-2-1749. Foreldre Joen Rein og Randi.Kan vere eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Lisbet Jonsdatter, døde hun på Åsum (regner med at dette er Åsen), 56 år gammel, 29. sept. 1806. Begravet 7. okt., 'syg 1 1/2 Aar og døde af Omgangs-Syge, der var en ondartet Feber.'Vær oppmerksom på at det er mangler i kirkeboka for Inderøy omkring 1748/50 (lakuner), da boka ikke ble ført.Har sett gjennom manntallene for 1755, 1762 og 1766, men finner ingen passende Lisbet Jonsdatter der. Men at hun kommer fra Stod, kan jo virke som tatt ut fra løse lufta. Og hvorfor bruke Familyasearch som kilde, når kirkeboka for Inderøy ligger som database her på DA?I manntallet fra 1755, finner jeg bare en Lars Larsen i 'rett' alder, han var da 3 år, og sønn på Bosnes. Foreldre: Lars (30) og Kirsti (37).Ellers hadde Lisbet Jonsdatter og mannen Lars Larsen (gift 12.03.1777 - han var fra Vådal (Sparbu? - og var ungkar og dragon under major Rauchs kompani) flere barn:Siri (24.11.1777)Berit (24.06.1779)Lars (18.03.1784)Lars (18.03.1784) Med Tobias Fredriksen (gift 09.02.1786) :Fredrik (10.12.1789) - født på GausenLornts (22.11.1794)Tobias Fredriksen giftet seg på nytt med Johanna Johannesdatter (16.07.1807), og fikk barn med henne:Johan (11.02.1807)I tillegg hadde Tobias et barn med Johanna Olsdatter:Fredrik (21.09.1787)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, og tusen takk for innlegget. Det var ikkje så mykje Lars Larsen eg lurte på, han har eg ein del om.. Det var mest for å ilustere at det var samenfall i opplysninger både fra FS og DA baser at eg tok med han. Når det er gjort kan eg føye til: Foreldre Lars Larsen var :Lars Torbegsen og Beret Mikkelsdtr.Dei var brukere av Ner-Salberg/Inderøy. Lars Torbergsen fekk bøksel på Ner-Salberg i 1702, og var der i mange år. Eg har notert 1772 som det året han døde.Han skulle vera f ca 1700.Kona Beret Mikkelsdtr var f ca 1690, og døde 1763 73 år gml. Både DA arkivet og FS hadde jo samme opplysninger om sønnen Lars Larsen:f 13-6-1750 Ner-Salberg. Inderøyboka seier at det var i alt 7 barn, og fleire av Lars Larsen sine søsken er å finne her på DA. Ellers er det lite å finne om Beret Mikkelsdtr. Faren til Beret heitte naturlig nok Mikkel. Og det finnes omtalt ein Mikkel Salberg i 1702 som har ein part i ein Saltkjel på Ner-Salberg.S. 542 i Inderøy gårdshistorie seier at Mikkel Tørrisen Salberg var på Nedre Salberg til 1745. Men det kan jo vere feil også da, det er ein Mikkel Salberg på DA som er død i 1736, som er 70 år gml.Det er vel same mann, og kanskje var han ikke her lengre enn til 1736?Denne Mikkel Salberg kan vere samme person som i 1701 var på Moen i Sparbu, han er vekke fra Moen før 1702 -da han event. gjorde krav på saltkjelen på Ner-Salberg.'På tinget i 1702 lot Mikchel Toresen og Joen Olsen lese sin bøksel på den til leutenant ved Sparboeske Compagnie assignerede gård Ner Salberg på Røren, skylder til Hans kongl matst. 4 spd 12 mkl udi Inderøyens gjeld, som de nyder fri for bøksel, og udi trende år fri for service til leutenant og ei siden derifra drives af nogen officer, som skal begynnes fra 1702'.Så eg meiner at Lars Larsen var nok sønnen på Ner-Salberg.Men det er foresten mange som har dette navnet Lars Larsen i området Inderøy/Sparbu på den tida:LarsMikkelsen Solberg, f ca 1700, g m Ragnhild Olsdtr f ca 1690, og far til Lars Larsen Ystgård, f 1734, bruker av Ystgård/Sparbu.Vi har og ein Lars Larsen f ca 1697 Ystgård, g m? og som er far til Bernt Larsen Ystgård f 1718 Berstad/Sparbu.Desse to skal vere ulike personer, skønt det går an å trekke inn ein del samenfallende opplysninger her.(Kilde for dei to siste lars ene er Sparbu bygdebok).Men over til ho eg var på leit etter, Lisbet Jonsdtr. Sidan det ikkje finnest noko om henne i DA, må ein vel se andre stader?Du fant ut at hun døde i 1806 , 56 år gml. Da skulle hun vere f ca 1750, og skulle vel finnast i DA dersom det var komplett.. Men som du sa, så er det vist ikkje det? Og i manntalla var det heller ingen å finne.. Det styrker jo konklusjonen om at ho ikkje er fra Inderøy!! At ho er fra Stod er jo gjetning, men det er einaste personen på eit 'bredt søk'-som en kan gjere på FS- der det kjem fram rett navn-og passende årstall også viser det seg... 'Lisbet Joensdtr, f 19-2-1749' passer jo inn aldersmessig.Desutan er det ein god del personer som har flytta denne vegen fra Stod til Inderøy har eg sett.Men-det er KUN eit forslag! Hadde mann hatt meir om fadre til barna av Lars Larsen og Lisbet Jonsdtr kunne ein vel ha sett om det var nokon samenheng. Desverre er vel ikke fadre opplyst ved dåpen av barn her på DA under Inderøy.Er det ikkje opplyst i kirkebøkene heller?Lars Larsen og Lisbet Jonsdtr har jo i alle fall datra Berete Larsdtr døpt 24.6.1779 på Åsen.Du nevner enda flere barn her: Siri (24.11.1777)Lars (18.03.1784)Lars (18.03.1784) Kanskje fadrene er med der?Kanskje det er spor å finne fra hennes slekt da ho og Tobias Fredrikson får: Fredrik (10.12.1789) - født på GausenLornts (22.11.1794). Tusen takk for svaret i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.