Gå til innhold
Arkivverket

[#44694] Nils Svendsen, f. 1697, Sverige


Gjest Beate hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate hanssen

Hei! Kan noen hjelpe meg med dette? Har en forfar som heter Nils Svendsen, f. 1697, Sverige, d. 1767, Svennhågen, Trondenes/TR.I alle fall etter folk og slekt i gamle trondenes, så var denne mannen fra Sverige.han ble gift ca. 1728 med Maren Tomasdatter, f. 1708, d. 1758, Halsebømark, Trondenes.Kan hende er det noen som har Nils i papirene sine, eller som vet hvor jeg kan finne ut mer om svensker innvandret til norge i denne tiden? Hvor i sverige var Nils fra?Sliter også litt med foreldrene til Maren Tomasdatter. Faren het Tomas (etternavnet?), f. 1680, g. ca. 1707 med Lucia Askildsdatter, f. 1688, d. 1768, Trondenes. Var de fra Trondenes? Eller fra en annen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Hej Beata! Skulle gärna hjälpa dig att leta efter Nils men det är omöjligt att finna en person i Sverige på 1600-talet när man inte vet födelseplats. Var skall man börja leta? Det saknas också ofta så gamla kyrkoböcker. MVH Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ville forsøkt å lete i de svenske lappmarkene. Veldig mange i området kom fra de ulike samebyene i Sverige, og navnene kan tyde på samisk tilknytning (selv om også andre brukte dem). Det finnes diverse skattelister, husforhør, etc på Statsarkivet. Det meste på microfilm. Samene måtte søke om tillatelse for å oppholde seg i Norge (i alle fall fra c1750), så ofte finnes det spor av forflyttinga også hos 'lappelensmannen'.Mvh Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden Svennhågen er et gammelt samebosted kan det jo være at Nils Svendsens far og bodde i Trondenes. De samenme som var i Trondenesområdet var ofte født/døpt i Sverige. på trekilen.com vil du i avskriften av 1701 ft finne en Svend nevnt blant 'finner' bosatt på fjellet i Trondenes. (helt nederst på siden. Se på linken til Exelfiler. http://www.trekilen.com/excel.htmlDet kan og være en ide å sjekke Trondenes Bygdebok (skånland og Trondenesdelen)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest beate hanssen

fant ut da jeg bladde i lysaker sine bøker at Nils også hadde en bror som hette Erland (erlend) Svendsen. Jeg mener å huske at det stod at de var svensksamer.Ant ble broren gift med Nils sin svigermor Lucia Askildsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Det finnes utgitte bøker om samer som kom til Troms. Er man riktig heldig, så kan man komme så langt tilbakers som til tidlig 1500-1600 tallet. De samene som bøkern omhandler, var ofte i fra Jukkasjervi sogn, (tror det ligger utenfor Kiruna en plass). Ofte flyttet de litt i mellom før de endelig bosatte seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ailin Benjaminsen

Hei de heter: Familieregister Karesuando 1720-1923 - 2 bd • Familieregister Saarivuoma og Talma 1719-1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.