Gå til innhold
Arkivverket

[#44705] Farskaps & bidragsprotokoll for Sigdal


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har lenge prøvet å få verifisert opphavet til min morfar, Nils Petter Halvorsen f.12.5.1874 og døpt i Sigdal krk.6.9.s.å. Hans foreldre står oppført som Pike Oline Pedersdatter Barhaugen fra Sigdal og Ungkarl Halvor Hansen Gunnerudeie fra Modum. Foreldrene var ikke gifte. Oline har jeg funnet og jeg trodde også at jeg hadde funnet Halvor i 1865-tell på Saastadhagen i Modum. Nå viser det seg imidlertid at denne Halvor er gift, i allefall har han en datter i 1873 med Anne Kirstine Klemetsdatter og de får flere barn senere. Ved Halvors død er det kun kone og barn som er oppført - ikke noe særkullsbarn (dette er ikke å vente heller. Dersom faren var gift var ikke Nils Petter arveberettiget i det heletatt) Det er nok ikke første gang at en gift mann får barn utenom ekteskap, men det som forvirrer meg litt er at Halvor står oppført som ungkar ved Nils Petters dåp. Kanskje en farskapsprotokoll kunne kaste nytt lys over saken. Takker for innspill - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Det ser ikke ut til at kirkeboka sier så mye mere enn det du har funnet bortsett fra at det ertilføyet (noe utydelig)at det er begges første leiermål. Det skulle vel si at han ikke hadde flere uekte barn. Lengere ser det ikke ut til at jeg kommer heller. Jeg heller fant ikke flere i 1865 enn den du har funnet, men vi har en med samme navn i Eggedal. Gunnerud kan og være i Sigdal men Kb. sier Modum. mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk til Olav Åge.Siden Sigdal og Modum er så nære hverandre vil jeg tro at det var kjent om Halvor var gift,og at det også ville stått i kirkeboka. Jeg har prøvet å finne konfirmasjonen til Nils Petter for å se om farsnavnet er nevnt der - og om det står hvor Halvor kom fra, men jeg har ikke funnet konf. enda.Siden kirkeboka sier Modum får jeg tro det er riktig, men da er det som du sier denne Halvor som peker seg ut. Takk igjen Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Se hvor mange Halvor Hansen som er konfirmert i Modum i aktuell tidsperiode. Det er ikke sikkert han er født der men kommet inn i kb. der ved konfirmasjonen. I såfall etter 1865. Jeg har og vært borti tilfeller der de har vært i Amerika i 1865 men kommet tilbake senere. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk igjen Olav Åge. Dette var en interessant vinkling. Men de aktuelle skannede kirkebøkene for Modum ser ut til å stoppe i 1864, for så å begynne igjen langt senere. Er det noen som har mulighet til å sjekke ut dette for meg? Jeg bor litt klønete til. På forhånd takk - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Ja, det ser ut til at ikke alle kirkebøkene for Modum er kommet med ennå. Jeg heller har ikke disse mikrofilmene.Folketellingene forteller meg at Halvors navnekombinasjon er mere dkjelden. Halvor + Hansen. Det er ikke så veldig mange av de. Han må ha vært i Gunnerud i Modum i 1873-1874. Hvis han var der til etter 1875 så vil nok folketellingen for 1875 være en viktig kilde. Den ligger vel ikke på nettet men finnes på mikrofilm (rull) og er til låns i bibliotek. (Har selv brukt den for Sigdal noen ganger). Hvis du finner han der så vil nok den fortelle hans fødselsår og fødested og om han var gift . Opplysningene i FT. 1875 ville gjøre det enkelt å peile han inn i dåpsprotokollene M v h. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Dersom det er en vanlig farskapssak, med bidrag er dette å finne i amtmannsarkivet for Buskerud på statsarkivet Kongsberg. Der finner du samlet korrespondanse fra lensmannen både der mora og faren oppholder seg, evt. Modum og Sigdal.Det er her du må leite dersom han vokste opp og fulgte mora. Det var ikke uvanlig at de ble 'bortleide' for kortere eller lengre tidsrom. Dersom dette var tilfelle finnes det 'protokoll over bortleide fattige' disse er i kommunearkivet dersom de ikke er avlevert.Avleverte protokoller for Buskerud og Vestfold, er å finne i interkommunalt arkiv på Kongsberg, kontoret lå i det gamle badet på Kongsberg. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk til begge to, her var det mye nyttig nytt.Olav Åge: Jeg har forstått at det er flere som låner materiell fra arkiv/bibliotek, men jeg trodde man måtte ha et komplisert utstyr for å lese disse rullene. Maken til de lesemaskinene man har i arkivene f.eks. Men det er kanskje ikke nødvendig?? Kan man låne ruller på fjernlån? Kåre: Jeg skal straks ta kontakt med Arkivet i Kongsb.Amtmannsarkivet er en ny betegnelse for meg - tusen takk. Bortleid fattig synes jeg høres logisk ut,det kan jo ikke ha vært all verdens velstand, nei. Jeg har, som sagt, forsøkt å finne konfirmasjonen til Nils Petter uten hell. Tror jeg har vært igjennom de kirkene som er i Buskerud, i Sigdal er han ikke i konfirmasjonsalderen i allefall. Han kan jo ha blitt bortsatt ganske tidlig siden moren giftet seg igjen i 1877 med Ole Pedersen Vika og fikk flere barn med ham.Tusen takk igjen begge to - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Ja, du kan låne ruller på fjernlån. Også alle kirkebøkene kan du låne (De finnes både på rull og mikrofilmkort, Fich). I Riksarkivet ligger det en oversikt over mikrofilmsamlingen. Det er riktig at du må ha leseapparater, men mange bibliotek har slike så du kan lese de i biblioteket. Undersøk med biblioteket om de har. Jeg heller har ikke funnet Nils Petter som konfirmant. Trolig han som var på Eiker i 1900 hos en Ramstad fra Akershus synes jeg huske. Jeg bare lurer på om denne kan ha tilknytning til Sigdal. Det er vel flere steder men Ramstad er et kjent Sigdalsnavn. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk enda engang Olav Åge. Dette var virkelig nyttig informasjon. Jeg har også merket meg denne Nils hos Ramstad.Og ikke vet jeg om det er folk fra Sigdal, men på Aasen gård i Eiker har familien til Oline, mor til Nils Petter holdt hus tidligere mener jeg å huske.Det kan jo være at han er satt bort dit som liten, men det blir foreløpig kun gjetninger - innen jeg forhåpentlig får svar fra Arkivet i Kongsberg som jeg har skrevet til idag.Det kunne vært hyggelig å få knekket denne nøtten omsider. Enda engang, tusen takk for all god hjelp - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tøys og tull og pølsevev - det var Aasen i Sigdal det skulle være, ikke Eiker. Men jeg har foretatt forespørsler vedrørende bortleide fattige også, så det kan være at jeg kan finne ut noe den veien. Forhåpentligvis. Alt godt - Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kathe T. Røed

Jeg trekker fram denne tråden igjen i håp om at noen har tilgang til folketellingen for Modum for 1875. Ved forespørsel til Arkivet i Kongsberg fikk jeg rede på at det ikke var anført noen farskapssak, ei heller var Nils Petter oppført som bortleid fattig. Biblioteket i Stockholm som jeg forespurte om fjernlån var veldig lite interessert - det kostet for mye fikk jeg høre. Så da krysser jeg fingre for at noen kan sjekke folketellingen for 1875. (konf.innl. nr.10) Med vennlig hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk Berit. Jeg har stusset ved denne personen selv - absolutt en å vurdere dette. Er det mulig å finne ut av hva det står om foreldrene, rent bortsett fra at moren ser ut til å hete Guri (Asbjørnsdatter) og at Halvor er uegte. Fadderne har jeg klart å tyde. Og så gjennstår det vel å se om han har vært innom Gunnarudeie (et eller annet sted). Han virker å være hjemmedøpt av Thuri Ellingsdatter Aaverneie fra Modum i allefall. Hmmmm..... I 1900-tell. bor han sammen med Guri Engebretsdt. så Asbjørnsdtr. er kanskje ikke riktig lest? Trenger nok litt mer eksperthjelp her tror jeg. Med vennlig hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver med en ny lenke til dåpen, og her står det mere Lenke og her er lenke til den som jeg la inn før. Begge er perm. sidelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk igjen Berit. Det jeg kunne lese ut av dette er at Halvor er født 23.dec.1846 og døpt 14.febr.1847. Så ser det ut som om det står noe med Flaa og Juvet i Eggedal. Mon tro om det står Neerdalen etter pigen Guri Asbjørnsdatter?Fadderne ser ut til å være:Aase Kittilsdatter, Reier Olsen og Kittil Aslesen Reistadeiet. Ingebor Heljesdatter Wigsbraaten og Iver Olsen Haugan. Dåpen meldt av Knut Hansen Reistadeiet den 14. febr. 1847.Jeg skulle veldig ønske at noen kunne hjelpe meg å tyde det resterende - skjønner ikke bæret, som det heter. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser den første lenka fremdeles ikke er med, men nå skal den inn her samme hva. LenkeI klokkerboka tror jeg det står: 'Gift mand fra Flaa, Ha.. Erlingsen (overstrøket Ellingsen) født på Juvet i Eggedal og pike Guri Asbjørnsdatter = Neerdalen. Hendes første leiermaal men om ham vidtes han? intet i den henseende. Han blev gift den 26/9 1846 i Eggedal.'Ved vielsen i Eggedal står det: Hans Elensen Juvet, født i Flaae, 28 år, far Elen Guttormsen. Hans ble gift med Barbra Ellingsdt., 23 år, far Elling Ellingsen.Navnet Asbjørn vet jeg er knyttet til Juvet og Nerdalen litt lenger bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk (i bøtter og spann) Berit. Nesten litt småvittig: den faderen jeg har hatt tidligere var en gift mann fra Modum...............Jeg har fundert endel over navnet Nils Petter. Det er, så vidt jeg kan se ingen tilknytting til det navnet i familien til moren Oline Pedersdatter Barhaugen.Vet du, eller noen andre om det finnes type folketellinger eller lign. fra årene mellom - la oss nå si mellom 1845 og utover - som ikke er på nett, men tilgjengelig på arkiv. Takk igjen fra Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Flåsete uttrykt å nevne ordet vittig i en sånn sammenheng. Det har vel aldri vært og vil aldri bli vittig å få barn med en gift mann. (Det var nå heller ikke slik ment,men jeg ser at det kan virke sånn)Med tanke på folketellinger e.l. så er vel det den eneste måten å få verifisert om Halvor har hatt noe tilknytting til Gunnarudeie i Modum. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tja, min kone har fått tre barn med en gift mann, og hun virker som hun synes det er både morro og koselig (stort sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.