Gå til innhold
Arkivverket

[#44713] 'øre-bol'


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Man leser om at folk kjøpte eller eide så og så mange øre-bol i en gård. - Hvordan omregner man et eller 10 øre-bol til nutidens språk / angivelse av 'mengde' ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo forsøke meg på en forklaring her som jeg har fra en utskrift fra http:www.dokpro.oio.no/umk/fagord.html:Øre: Vektenhet som var benyttet i middelalderen(se mark). Også nominal i det norske myntsystem fra 1875. Så går jeg videre på mark:Mark var en gammel vektenhet, og i middelalderen var en norsk mark ca 214 gram. Marken ble inndelt i 8 øre, som tilsvarte 24 ertuger. Det var igjen 240 penninger. Kong Hans sin utmynting brakte den kølnske mark til landet på slutten av 1400-tallet. Denne marken veide ca 230 gram. I det nye myntsystemet, det lybske. var inndelingen slik: 1 mark=16 skilling=192 penninger. Vet ikke hvordan dette omregnes til dagens verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

O.k., men dette måtte vel kunne kvantifiseres i 'mengde' eller størrelse av hvor stor del av gården dette gjaldt ? - (går jeg ut ifra.) --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Øre var egentlig en vektenhet og åttendeparten av en mark; en myntsum brukt ved fastsettelse av skylden på et bruk, men kunne vel også rett og slett brukes om eiendom. - man eide så og så mange øre i et gårdsbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En normalt god gård skyldte nok i det minste 1 markebol, og ofte mer, så ettersom det gikk 8 øresbol på 1 markebol, kan man si at den som eide 1 øresbol kun eide en mindre del av en gård.Det er ellers verdt å merke seg at det i regelen er snakk om ideelle parter i gårdene, ikke avdelte jordstykker. Eide man 1 øresbol i en gård, hadde man rett til 1 øre eller varer til samme verdi i årlig leie av brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Ok. - Dvs. at Ulvhild på Sem, som i året 1400 kjøpte 6 øresbol i Hval, egentlig kjøpte ca. 18 da åker og ca. 6 da utmark / eng. -- Ja ja; Alle moner drar. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Utover åkeren og engen(e) ligger det selvsagt utmark, veidesteder, fiskeri, brenneved etc til hver gård, etter lokal sedvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

6 øresbol kan bety en hel gård eller også kun 10% av en gård, etter de ulike gårdenes størrelser. Største gården som er kjent sønnafjells, var på hhvis 11,5 og 12 markebol à 8 øresbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Om du benytter deg av søkefunksjonene: http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlså vil du kunne finne frem til de (fleste) referanser som finnes om gårder i Norge. Husk å bruke 'Eker%' altås 1800-talls stavemåte og trunkert i feltet for 'Herred' så får du frem alle gårdene på Øvre og Nedre Eiker.Knyttet til mange gårder er det referanser (og linker) til DN og noen til andre kilder (f.eks. Biskop Eysteins Jordebog). Man kan altså i moderene tid, gjøre mye fra sin egen stue, men man må være bevisst på kildenes mulige begrensning.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk.- Jeg er klar over at man i disse moderne tider kan gjøre mye fra sin egen stue. - Innimellom er det imidlertid åpenbart et lite problem for de med litt 'umoderne' forhold til all denne nye muligheten. - M.a.o. er mitt søkeresultat = 0. - Så da har jeg vel ikke 'trunkert' riktig går jeg ut ifra. - Vel, vel; Jeg er da lærevilig om ikke annet. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Korreksjon:Endre 'Eker%' til '%Eker%, så vil det virke. Mulig du ikke engang trenger trunkeringstegn (%) i etterkant. Dette finner du ut av. Prøve og feile er nemlig metoden jeg har hatt mest glede av. : )Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Alv:Jeg ser at jeg har tenkt Eiker, da din referanse var Ulvhild på Sem. Dette er hustru Ulfhild Torgautsdotter, enke etter sysselmann og riksråd Benedikt Nikolasson. Men du finner også frem til Hval på Ringerike ved søke på sognnavnet, eller kun gårdsnavnet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal dere ha. Nu har jeg litt å studere i kvell. - Jo, jeg tenkte naturligvis på Ulvhild og for å forsøke å se om det var noen spesiell begrunnelse for dette 'gårdskjøpet'. - Men altså, hovedinteressen for dette var Sem. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.