Gå til innhold
Arkivverket

[#44714] Skifte i Nordhordland , Stølen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 20. mai 1783 enkemannen Ole Thomassen og barna Peder Jacobsen, Hans Jacobsen, Niels Jacobsen, Anne Jacobsdatter, g.m. Jens O. Florvaagen, Marthe Jacobsdatter, 24, og Anne Jacobsdatter, 22 år og trolovet med Peder Hetlevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Yngve.Hvordan skal dette skifte tolkes, er dette barna til Anna Nielsdatter Støhlen ? Alle Jacobsenbarna har tilfeldigvis samme navn som barna til Jacob Nielsen Myhren, som eg har mistenkt var bror til Anna Nielsdatter Støhlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Yngve.For sjå om Bjørn Davidsen ser dette skifte og eventuelt kan legge inn fra sin database over fødte, hvem denne Jacob er, som er far til barna.Martha J. er jo født ca. 1759 og Anna J. født ca. 1761Da Anna N. gifter seg i 1762 med Ole T. er ho enke på Stølen. Begge hennes oppførte barn Anna J. er oppført med garden Myhren da de gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Oddvar, du får svar her:Eg finn ingen Jacob som får born med ei Anna Nilsdtr. i Askøy i det heile. Der næraste eg kjem på DA, er ein Uk Jacob Nielsen frå 'Hamre' som vert gift med ei pige Anna Nielsdtr. frå Varøen. Dei vert vigde i Sund 13.5. 1742. Dei får to døtre, båe kalla Birte eller så, meiner eg, kring 1750 - døypte i Sund - og då er bustaden 'Hamre'. Eg veit ikkje om noko Hamre i Sund, men det gjer kan hende du?Der er heller ingen Jacob som døyr i Askøy kring 1760 som kan høve her. At Anna bur på Stølen då ho vert gift oppatt, treng ikkje vera nokon peikepinn. Men at nokre av borna sidan kjem til Myren, kan tyde på at JNM er bror hennar.Dette ser ikkje ut til å vera lett. Eg har leita både i Hamre- og Fana-soknet utan å få napp der - og då veit eg rett ut sagt ikkje kven desse folka er eller kor dei døypte ungane sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ser ut til at han Jacob Nielsen Myren må vera bror hennar. Dei fleste borna er der når dei gifter seg. MEN: Jens O. F. som vert gift med Anne J. set seg til på Stølen - og det er nok difor Anne N. er der, hjå dottera, når ho vert oppattgift - og til ho døyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit no kor Hamre og Varøy er i Sund. Der er mykje som tyder på at den AN frå Varøy i Sund som vart gift med JN frå Hamre er syster til JN på Myren. Han kan nemleg ha vore son av NN på Varøy (sjå 1701 kor ein JNV = 3 år). JN(V?) vart g. i Bergen (DK) 1728, men frå Myren. Han øksler seg jamt frametter - med dåp både i Bergen og på Askøy. Men eg finn han ikkje død.Vi får sjå nærare på dette når det vert betre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Selv om det var Oddvar som etterlyste Bjørn i denne debatten, vil jeg likevel takke deg Bjørn for innleggene dine. Det var jeg som startet debatten, men har samarbeidet upåklagelig med Oddvar i et forsøk på å nøste opp i noen av de mange løse trådene fra Askøy rundt 1700. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er det fort gjort å gå seg vill i alfabetet, men jeg antar at Bjørn mener at JN-M er sønn av NL-V. Her med lenke til 1701 tellingen på Varøy. LenkeHer finner vi altså Niels Larsen 50 år med sønnene Rasmus 6år og Jacob 3 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker så mykje for bidraget Bjørn. Like interessant for meg også å finne en løsning på dette problemet. Så mykje eg har vært innom Hamre og Vardøy, så kan eg ikkje akkurat sjå at eg har vært borti Jacob Nielsen g. Anna Nielsdatter der. Likevel så synest eg at likehetstrekkene til Myhren er meir påfallende enn at denne Jacob Hamre skulle ha flytta til Støhlen. Vi får jo prøve i fellesskap å løse dette.De bemerkelsesverdige er navnelikhet med barna til Jacob Nielsen Myhren, som har ei søster som heter Anna Nielsdatter. Eg vil videre utifra ulike dåper etc. anta at dette er Anna Nielsdatter Støhlen g. Lars Nielsen Støhlen. Min tro er at det i skifte skulle stått nevøer og nieser, så er det dette med å kunne bevise at det står feil i skifte. Sjølsagt vil da mange hevde at det umulig kan stå ein slik feil og det må jo også eg forholde meg til.Det er likevel forbløffende mange likheter som eg ser. Jacob døper her sønnen Peder, som fadder finner vi Lars Nielsen, som eg ville tru var mannen til Anna Nielsdatter Støhlen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=2050&personpostnr=17041&merk=17041#ovre>LenkeHer døpes Hans riktig nok med en annen mor, men med ei Anna og Kari N. som faddrer LenkeHer døpes Anne, Anne N. er fadder, samt fadder Lars Johannesen som da er gift med Kari N. Myhren LenkeHer døpes Niels LenkeDe to yngste Anna J. og Marthe J. har vel du Bjørn i din database, hvis min teori er riktig skal Jacob Nielsen Myhren få disse to barn med Torborg Larsdatter. Kan du sjekke om dette er riktig og at alder stemmer noenlunde med skiftet Martha J. f. ca 1759 Anna J. f. ca 1761. Kan da nevne at de foregående avdøde koner til Jacob heter Marthe P. og Anne J.Ser vi på giftermål, så finner vi igjen på Myhren Hans J. Myhren Lenke Anne J. g. Jens O. Lenke Den andre Anne J. som nå gifter seg med Peder Hetlevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter å ha fått sjekket litt, så har eg opplysninger om at Jacob Nielsen Hamre døde på Hamre i Sund i 1788. Derved kan Jacob Nielsen Hamre g. Anna Nielsdatter Varøen utelukkes fra garden Støhlen.Videre har eg fått opplyst fra Bjørn Davidsen at Jacob Nielsen Myhren fikk sønnen Lars f.1751 og dattera Martha f.1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.