Gå til innhold
Arkivverket

[#44724] Nella Nilsdtr og Helken Jensdtr, Holand og Spildra i Meløy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heien av mine formødre var Nella Nilsdtr som var gift med Søren Einarsen Hun er navnt på moren Helken (Hilken) Jensdtr sammen med sine to brødre Peder 26 år og Jens Nilsen 25 år, Nelle (trolig Pernille i 1801 ft.) 14 år. LenkeHun er i skiftet på Spildern Øvre i Meløy 1810 (nr 1235-1238) oppgitt å være 14 år, og i 1801 å være 7 år. Hvis hun er datter av Nils Pedersen som var gift med Hilken (se skifte i 1794, nr 573-584) men der er datteren som nevnes kalt Marit Nilsdtr og var 3 år gammel. Peder var 10 og Jens var 7 år.Er det noen som kjenner til denne familien og Nils Pedersens slekt?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Dette ser ut til å vera ei nøtt. Det er ikkje klart av det du skriv i fyrste setninga, kva kjelde du refererer til, men eg går ut frå at det er skiftet på Spildra i 1810. Mor til Nella, Hilken Jensdtr, var vel dotter til Jens Kristensen og Marit Jørgensdtr i Breivik i Meløy. Han var født i Silvika og ho i Sandvika, begge gardar i Meløy.Det finst ei Marit Nilsdtr døypt i Meløy i 1791, men inga yngre Nella/Pernille Nilsdtr registrert døypt i Meløy kyrkje 1792-1795. Marit er oppført som dotter til Nils Pedersen Bjærangen. Marit kan vera ho som er fosterdotter hos Tarald Taraldsen og Karen Sørensdtr i Oldra i Meløy i 1801. Elles kan det reint teoretisk tenkjast at Pernille var født etter at det vart skifta etter faren (om han var den Nils Pedersen som det var skifte etter i 1794).Broren ti Pernille, Jens, må vera han som er fosterson hos Abraham Johansen og Berit Jonsdtr i Bjærangen i 1801. Jens er elles ikkje registrert i militære rullar i Meløy/Rødøy i 1809. Broren deira, Peder, kan vel vera han som er fosterson hos Nils Jensen og Kirsten Mortensdtr på Sandåg i Meløy i 1801. Ofte var det jo slik at fosterbarn var i slekt med fosterforeldra. Du kan kanskje bruke den hypotsens osm utgangspunkt for å koma nærmare ei avklaring av slektskapstilhøva.Den einaste Hilken Jensdtr registrert i Nordland i folketeljinga 1801 er ho som er ugift (!) og tenestejente i Djupvika i Meløy.Lukke til vidare! Eg er interessert i resultata av den vidare leitinga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Etter det førre innlegget har eg funne at Peder Nilsen truleg vart fødd på Meisøy i 1784 og Jens i Breivik i Meløy i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du ser av pekeren til 1801 ft har jeg funnet henne, hun er datter av Jens kristensen og Marit Jørgensdtr Slkifte 1779 og 1767 etter dem i BreivikJens dr på morsiden av benkestokk slekt etter Gabriel Hansen i Rana/meløy sin kone som het Margrethe og var datter av Birgitte Johnsdtr Aalborg.Har desverre ikke Benkestokkboken her, men sistnevnte stå ihvertfall i Benkestokkboken.eller så er nsten alle de du nevner som fosterforeldre etc, i slekt med meg, på andre måter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Steinar Olsen

Heitar denne debatten fram igjen siden jeg har noe nytt, funnet nettopHer er Marit f. i 1791 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Hun er på høyre side på linjen der det står PB (etter det jeg kan tyde det til) dvs litt nedenfor midten. Forskjellen er bare at presten skriver at Nils da er i BjerangsfjordenFant her nederst på siden Nilla Johanna på haugland, far er Nils Jensen født i 1803 Nordland fylke, Lurøy i Lurøy, Ministerialbok nr. 839A01 /1 (1767-1824), Kronologisk liste 1804, side 147-148. Permanent sidelenke: Lenke Og her på listen 16 p tr. LenkeAlder oppgitt ved konfirmasjon tyder på at hun er født 1803.Har ikke funnet ut om Hilken var gift med Nils Jensen, med Nella omtales ikke som uekte verken på fødsel eller konfirmasjon.Er det noen som vet noe om denne Nils Jensen på Haugland.hvis ikke navnet kan tolkes til Nils Jansen det er bare en Nils Jansen her på 1801 ft. her på Hjart. som er gift og i tjeneste mens koen tjente på en annen gård. Lenkeher er Hilken Jensdtr i 1801 Lenkeher er Nellas død registrert. kronologisk liste i Meløy kirkebok 1839. s. 104 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.