Gå til innhold
Arkivverket

[#44728] Hvordan finne opplysninger om personer fra Schlesvig-Holstein?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen av Digitalarkivets mange brukere som har en ide om hvor jeg kan finne opplysninger om personer født i nevnte område?Jeg har i forbindelse med et ekteskap i Nykirken i Bergen fått opplysninger om at brudgommen Christian Johannes Wilhelm Christiansen var født 15.10.1811 i Clucksburg, Schlesvig. Han var enkemann og kjøpmann i 1850 og hadde en datter Cathrine f. ca. 1841 i Trondheim fra første ekteskap. Far til Christian J.W. Christiansen var skipper Lorentz Christiansen.Jeg lurer altså på hvordan jeg kan finne mer om denne Christian og hans far, og hvem som var hans mor. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere som har bidratt her. Det burde være mulig å finne ut mer om Christian og hans far Lorentz gjennom de ulike linkene som dere har lagt ved.Til Tore, jo etter nærmere ettersyn, denne gangen med brillene på, så er det G og ikke C. Jeg finner stedet på kart nå. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

godti Landesarchiv Schleswig-Holsteins i Prinzenpalé i Schleswig har de mikrofilmer at alle eldre kirkebøker (for Sch.-Hol.). Der finnes det også en folketelling for Sch.-Holst. fra 1803 (som nå er under dataregistrering for internett, se Dansk Dataarkiv).Arkivet i Schleswig er uansett meget sentralt, ved sidenav Glücksburgs eget byarkiv og det lokale evanlegiske kretsarkivet (hvilket går frem av Elin G Lihaugs oversikt på NSFs webside referert til ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til Hr Vigerust for nyttige opplysninger. Jeg vet ikke hvor enkelt det eventuelt er å fjernlåne mikrofilmer fra Tyskland, men jeg skal sjekke det med Biblioteket i Bergen. Jeg har også registrert 1803 tellingen for Sch-Hol, men jeg tror ikke det aktuelle området jeg søker var klart ennå. Forøvrig finner jeg flere Lorentz Christiansen i nevnte telling, men jeg vet ikke mer om mannen enn navnet. Jeg tror derfor veien må gå om Chr. J. W. Christiansens fødsel/dåp i 1811, for om mulig å finne hvem denne Lorentz var gift med.PS. Jeg ser også av de tilsendte lenkene for området at jeg kan kjøpe genealogisk hjelp til søk, men forløpig er det ikke aktuelt.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.