Gå til innhold
Arkivverket

[#44730] Hva er gevorben soldat?


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Dersom jeg ikke leser merknadene til dåpen av Martin, nr.87, Lenkehelt feil, mener jeg at det står at barnefaren er gevorben soldat i Kristiania. Hva betyr gevorben soldat?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for avklaringen.Er det noen som vet hvor lang tid det var vanlig å verve seg for?Iver og Johanne gifter seg i aug.1840 og dem får en datter i feb.1841, slik at han kan ikke ha hvert soldat veldig lenge.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Som gevorben soldat (vervet yrkessoldat) kunne han godt ha familie. Jeg har hatt noen notater om vervingstid etc., men finner det ikke nå, det jeg hadde var dessuten for det meste fra begynnelsen av 1700-tallet og kunne være svært forskjellig fra det som var aktuelt i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Det står noe før navnet på Iver når han gifter seg, men jeg klarer ikke å tyde det. Dem er nr.28 LenkeKan muligens ha noe med en tittel å gjøre?I dåpen til datteren står det bare navnene på foreldrene, ingen titler.Er det noen oversikter over vervede soldater i Christiania for det aktuelle tidsrom?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

'Indsidder' betyr at vedkommende bodde til leie, han var ikke husmann og hadde ikke pliktarbeide på garden. Indsidderen hadde utkomme fra annen næring eller håntverk og betalte husleie. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.