Gå til innhold
Arkivverket

[#44735] Forlist sjømann funden ved Totland Moster i 1928


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Forlist sjømann funden ved Totland Moster av Ingvaldsen. Ja slik er omtalen av en som ble begravet på Moster gamle kirkegård 13.07.1928. LenkeI forbindelse med registrering av gravstøttene kom jeg over denne sjømannen i databasen for Døde i Moster. Graven til sjømannen er slettet, men jeg ble litt nysjerrig på hvem kunne det være.I følge boken 'Skipsforlis i Bergensleden' gikk 3 båter ned rundt Bømlo i 1928, derav 1 ved Moster.Det er bare en forulykket person som det er usikkerhet om hvorvidt ble funnet ifølge 'SiB' og han omkom 20.01.1928 utenfor Sønstabøvågen, men i følge databasen for Døde i Bremnes ble vedkommende begravet der 04.02.1928.Er det noen som kjenner til forsvunnede personer i området rundt Bømlafjorden i 1928.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg antar at man må lete i avisene i området for tidsrommet rundt begravelsen. Og da er Hgsd Avis mest aktuell.Får prøve biblioteket i Bergen og se hva som finnes både for Bergensaviser og Hgsd Avis.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Bladet Sunnhordland, som kjem ut på Stord, er over 100 år og kan vel og ha stoff om denne karen.Det er tross alt 'berre' 78 år sidan 1928. Eg vil tru at nokon som var ungdommar i 1928 framleis lever og kan hugsa noko. Dessverre kjenner eg ikkje nokon gamle på Moster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Du har nok rett i det med Sunnhordland, Marie. Eg har heller ikkje snakka med eldre mostringer enda, men vil prøva.Eg burde jo kjenne gamle folk der, da eg er oppvoksen i Grindheimsvågen. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kva med Moster Sogelag? Kanskje dei kjenner til gamle skriv eller forteljingar om skipsforlis? Dei var vel med på utgivelsen boka om fraktefarten på Moster. Kanskje nokon kan ha komme over noko med tilknytning til skipsforlis... Berre ein tanke som slo meg. mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo HelgaJa. Sogelaget kan kanskje bidra. Er forøvrig medlem der.Har ikke kontaktet de, men har diskutert litt med min far som skal spørre litt rundt hvem som kan ha informasjon.Hvis du kjenner noen så bare oppgi navn til meg på epostadressen med mitt 'fornavn.etternavn@online.no', så kan jeg ta kontakt med vedkommende. Eller du kan snakke med de selv.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

HalloI letingen etter skipsforlis har jeg blandt annet brukt noen av bøkene til Erik Bakkevig, jeg har også vert i kontakt med forfatteren. (Navn på forfatter er nevnt pga kildehenvisning, har delvis skrevet av info). Har funnet 4 båter som sank i aktuelt område i 1928. Det var Irene Hope, Martha, Warrior og Norge.Irene Hope forsvant i området Sletta – Bømlafjorden på vei nordover 09.01.1928. Lars Kongsvik og Rasmus Jamne er fremdeles sakna.Martha (omtalt i pkt 1) sank i Sønstabøvågen 20.01.1928. Alle omkomne er begravet.Warrior sank 08.02.1928 ved Holmen Flatmøy i Føyfjorden (vest av Karmøy). Av manskapet er fremdeles disse sakna: * Gabriel Jansen, 45 år. Bopel Kopervik. * John Hegland, 17 år Kopervik. * Wollert Valen, 22 år VikebygdNorge gikk ned 20.02.1928 ved Trollholmen i Karmsundet. Følgende personer er fremdeles sakna; * Kaptein Knudson, Oslo. * Los Salvesen, Moss. * Båtsmann Abrahamsen, Farsund. * Resturantør Marcussen, Bergen. * Rummann Erik Olsen Økland, Valestrand. Har forsøkt å finne manskapet på Irene Hope, da den forsvant nærmest Moster. Har funne 3 Lars Kongsvik på Tysnes og 1 Lars Kongsvik på Askøen i Ft 1900 som er relevante i alder.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Har prøvd meg litt med elimineringsmetode når det gjeld dine 4 Lars Kongsvik.På gravminne databasen i DIS for Tysnes er der 2 stk. Lars Kongsvik som er gravlagde:1)Lars Kongsvik, bosted Kongsvik, f.08.03. 1887 død 28.02. 19572)Lars Nilsen Kongsvik, begr. 21. 04 1917, 83 år.Om du fann 3 stk. Lars Kongsvik på Tysnes i 1900 kan jo den tredje ha flytta event. kan grava ha blitt sletta? Nr. 2 her er vel også utelukka pga. alder.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Finn også ein Lars Kongsvik begravd på Møllendal i Bergen. Født 1887 død 1969, kanskje han du fann på Askøy?Finn så Lars Martin Kongsvik, busett Kongsvik på Uggdal f. 27.01. 1900 og død 1980.Så då er det vel berre 1 av dei i aktuell alder i 1900 som ikkje er registrert under gravminne.I tilleg finn eg ein Lars Martin Kongsvik under Valen, Sveen f. 1915 og død 1988,så han var det jo heller ikkje, var vel også litt i yngste laget. Du sa du hadde funne 3 stk på Tysnes i aktuell alder i ft. 1900. Min kandidat nr. 2 i førre innlegg er vel for gamal, så då finn eg altså kun 2 stk. Lars Kongsvik under rgavminne på Tysnes. Kan den sakna personen vera den 3. du fann i ft. 1900?Vil også tru som tidlegare sagt her, at du kan finna info i gamnle 'Sunnhordlands- aviser' om dette. Dei dekka vel også Tysnes vil eg tru?Kan elles fortelje at det var ei frå Røksund Amanda som var gift med ein Kongsvik i Haugesund (ikkje Lars, men kan jo ha vore i familie).mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!i FT. 1900 finn eg att 3 stk av dei som er reg. i gravfinne på Tysnes:1)Lars Nilsen Kongsvik f.1833 død 1917, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=f01223&gardpostnr=291&personpostnr=1731&merk=1731#ovre>Lenke2)Lars Nilsen f.27.01.1900 død 1980 (barnebarnet til nr.1 ?), Lenke3)Lars Andersen Kongsvik f. 1887 død 1957, Lenke4) Lars Nilsen kongsvik f. 1884 død ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.