Gå til innhold
Arkivverket

[#44737] Anna Dalfoss, f. 1885, i Aurskog senere Rakkestadsetra i Høland(T 44438)


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg fant det best å lage et nytt tema, det gamle er 44438. Jeg beklager at det var nødvendig.Dineus Andreasen skal i følge Aurskog kirkebok, MINI I 8 1878-1937, 6.06.1885 ha fått en en datter, Anna Emilie, med Oline Engebretsdtr. Hun ble døpt 20.09.1885 som nr 31( Det er bilde 65/330 på de skannede kirkebøkene). Oline kom fra plassen Høgmoen i Aurskog. I det fotografiske opptrykket av bygdeboken er det på side 168 i bind 1. Oline flyttet 11.12.1890 Vestmarka til Eidskog. (Dette er på side 296 i samme kirkebok)Det står ingen ting om datteren, Anna Emilie. Oline Engebretsdtr inngikk ekteskap med Milian Johansen(Bosted Dalfoss), 21/5-1891, bilde 88 i Eidskog/Vestmarka 1884 - 1897 MINI 4.De flyttet senere til Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskogen i Høland. I bygdeboken boken for Høland og Setskog, bind I, står det på side 116 om Rakkestadsætra bl.a: 'Oline haddde en datter: Anna. 1885, tok navnet Dalfoss'. Det står en hel del ting ellers om folkene der, men jeg rakk bare å ta en liten titt. Hun er ikke nevnt sammen med ekteparet i FT 1900. Jeg har lett i kirkebøker for Aurskog og Vestmarka og finner henne ikke som konfirmert. Jeg kan heller ikke finne hennne i kirkebøkene for Høland, men har ikke lett like nøye der. Jeg har i tilegg forsøkt meg hos medlemmer av Eidskog slektshistorikerlag, og under Eidskog i forumet, uten resultat. Jeg takker for all hjelp så langt. Er det noen som vet noe om Anna Emilies skjebne?MVHK.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en liten raritet som jeg fant på FT 1900. I Eidskog på Dalfos bor det far og 2 sønner som heter Dalfos, men de er midlertidig bosatt på Sætermoen i Høland.Og da undrer jeg på om grunnen til at Anna tok navnet Dalfos kan være at hun ble gift med en av disse sønnene? Finnes det noen gård eller plasser i Aurskog eller Høland som heter Dalfos som hun kan ha tatt navnet etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for svar, faren og de to sønnene tilhører en familie som flyttet til Dalfoss, etter at familien til Annas stefar flyttet derfra. Anna Emilie tok derfor stefarens navn må vi gå ut i fra, men det er jo en teori at hun kan ha giftet seg med en av sønnene til den nye brukeren på Dalfoss i Eidskog. Navnet Dalfoss stammer fra Eidskog ikke fra Høland, men det er viktig å være klar over at Dalfoss i Eidskog, og plassene vi snakker om i Setskog i Høland ikke er så langt fra hverandre. Selv om avstandene er store innover der. Dette er en pussig historie, som jeg er opptatt av å finne et svar på. MVH K.P.HansenK.P.Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

En hjelpsom dame, har forklart at Anna Dalfoss døde ugift i Setskog. Hun ble ikke konfirmert der, men i Kristiania. Det kan være årsaken til at hun ikke finnes i FT 1900. Jeg takker for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.