Gå til innhold
Arkivverket

[#44741] Margrete Andersdatter gift i Vår frue kirke, Trondheim i 1776. Foreldre?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Er det noen som kan vite hvem som er foreldrene til den Margrete Andersdatter 'av frue menighet' som gifter seg i Vår frue kirke den 5. nov. 1776 med ungkar Niels Rasmussen 'farende med monsieur Hoff paa Nordland'. Forloverne var Jon N. Normann og Hans E. Hoff. Niels og Margrete ble bosatt i Vår frue sogn i Trondheim og hadde barna:1. Maren Kirstina, døpt 4. juli 1777. Faddere var mad. Susanna Hebsch, mad. Karen Dybdahl, mad. Anne Margrethe Grøn, Søren Buschmann, hr. Lars Peter Holst og Ulrich Sten.2. Mathias, døpt 11. des. 1778. Faddere var mad. Kirsten Normann, mad. Helvig, Cath. Carlssen, monsieur Peter Flindt, monsieur Ole Normann og Andreas Svane.3. Dødfødt sønn i 1782.4. Niels Andreas f. 1787. Faddere var Guri Olsdatter Lund, Inger Jonetta Andersdatter, John Sigvardsen Berg, Hans Andersen og Esten Olsen. Ved denne dåpen var faren jektemann. Niels Andreas døde den 10.des. 1788. Jekteskipper Niels Rasmussen f. 1733, døde den 9. august 1795. Kanskje er noen av fadderne, f.eks. Inger Jonetta Andersdatter og Hans Andersen søsken til Margrete.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Prøver meg på nytt med denne etterlysningen! Denne Margrete Andersdatter 'af Frue Menighed' er fremdeles samme gåten. Jeg vet fremdeles ikke mer om henne, så hadde noen tips om henne så hadde jeg blitt svært glad!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Berit! Nei desverre! Har søkt etter dem, men finner dem ikke. Så jeg står desverre bom fast!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Finner et 'uægte' barn i Vår frue sogn som kan være den rette damen: Margrethe, døpt 13. april 1741. Foreldrene er Anders Olsøn og Berthe Larsdatter. Faddere: Berthe Larsdatter, Kirstina Larsdatter, Elen Pedersdatter, Christopher Olsøn og Iver Erichsøn. Det ser ut til at foreldrene måtte stå offentlig skrifte i Domkirken sogn (i alle fall ble de henvist til presten der) da leiermålet var begått der. Er det noen som kan ha tips når det gjelder å finne mer om denne Margrethes foreldre?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.