Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Olav Sletvold

[#44744] Jon Jonssen Solem i Orkdal

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Prøvde meg med en lignende etterlysning for nesten 3 år siden (19443), men uten hell. Gjør nå et nytt forsøk:Leter etter anene til Jon Jonsen som ved 1801-tellingen var bruker (49 år) på gården Solem i Orkdal; kona var Gunil Jensdatter (40 år). Begge var gift i 1. ekteskap. Disse to var foreldre til Marit f. 1798. Faddere ved hennes dåp: Ole Kiønlie, Ole Erichsen Solem, Marit Kiønlien, Ingeborg Lykken, Randi Olsdatter Solem. Denne Marit ble senere gift med Anders Iversen Solbu som overtok gården på Solem.Vedr. datterens faddere er det nok slik at Ole Kiønlie sannsynligvis er Ole Joensen f. Foss. Ole Erichsen Solem var sannsynligvis sønn av Erich Larsen Solem og Ingeborg Engelsdatter. Marit Kiønlie er rimeligvis kona til Ole Kiønlie, og er datter av Ole Snausen. Ingeborg Lykken kom trolig fra Furuhaugen/Solem. Randi Olsdatter Solem er trolig kona til Rasmus Olsen Solem, en av Ingeborg Engelsdatters sønner fra ekteskapet med Ole Rasmussen Solem. Denne kartleggingen har imidlertid ikke hjulpet meg i noen sikker retning.Har også prøvd å linke denne Joen Joensen til Aunemoe, med far Joen Biørnsen, men fadderne til datteren Marit gir ingen holdepunkter for at dette er en rimelig hypotese.Er det andre som kjenner til hvor Jon og Gunil på Solem kom fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Petter Engh

Mitt svar løser ikke ditt spørsmål, men da jeg så navnet Solem tenkte jeg på min oldefars slekt som flyttet ifra Sel og Kvam i Gudbrandsdalen til Orkdal på 1850-1870 tallet. Søster til min tippoldefar, Kari Christensdatter, født 1. jan. 1824 ser ut til å flytte først. Hun var i tjeneste hos en Iva Solbu ifra 1850 til hun giftet seg den 23. februar i 1857 i Grøtte Kirke med Even Larsen Rensklev. De slo seg ned på plassen Brekkhågån som var en husmannsplass eid av Iva Solbu. Barna til Kari og Even brukte navnet Solbu. For øvrig er de tip-tippoldeforeldre til skihopperen Roar Ljøkeldsøy. Min oldefar, Paul Christensen, født 6. oktober 1860 kom også til Orkdal i 1877 og han brukte i ettertid tidvis navnet Solbu. Han bodde sikkert en tid hos tanten og onkelen og flyttet senere til Os kommune i Østerdalen.Far til Kari, Christen Olsen, født i 1791 i Sel i Gudbrandsdal og søsteren Rønnaug Christensdatter født 12.12.1811 flyttet på 1860 tallet til Orkdal og bosatte seg på plassen 44 b under gården Trætøien. Han var utkommandert i krig i 12 år og var noen år i Holstein. Han døde 6.3.1877 i orkdal og Rønnaug døde ugift den 1. mai 1891.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.