Gå til innhold
Arkivverket

[#44745] Bendict, 1666 opsidder på Lunde i Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I 1666-manntallet finner jeg Bendict, 32 år gammel opsidder på Lunde i Jølster. LenkeJeg skulle gjerne ha visst hva som Joleik forteller om denne mannen. Når var han bruker? Hadde han en sønn Ole som havnet på Fossheim?Noen som kan gjøre et oppslag for meg i Soga um Jølst? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er redd det er lite å finne om ham. Han var gift medAagote, som døde 21. juli 1688, og i manntallet står han med sønnene Rasmus og Jacob. Rasmus skal ha blitt gift med Marte Gundersdatter.Jeg har tenkt meg at Bendik må ha en eller annen forbindelse til Jacob Frantzen, forrige bruker på Lunde, jfr. at han kaller opp Jacob, men han var kanskje svigersønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningene.Jeg var ute etter foreldre til Ole Bendixsen på Fossheim, 55 år i 1701 [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=1701nba&gardpostnr=4247&merk=4247#ovre>LenkeBendicht på Lunde (34 år i 1664) er litt for ung til å være Oles far, men aldersangivelser er jo ikke pålitelig i denne perioden. Jeg lurte på om tjenestedreng Olluff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.