Gå til innhold
Arkivverket

[#44747] Reiste til Amerika i 1881.


Gjest Solveig K Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig K Westgård

Karl Knudsen født på Nenseth i Bamble, Telemark. Den 23-2-1862, han var sønn av: Knud Andersen og Kirsten Eline Hansdatter.Karl reiste til Amerika i 1881. Avreise 20-5-1881 fra Kristiania, med skipet S/S Cameo. Skipet gikk til Hull, England.Det gikk tog fra Hull til Liverpool, derfra gikk detstore båter til Amerika.Tror bestemmelsesstedet var Green Bay.Han gifta seg der borte og fikk barn.I 1909-1910 har jeg hørt at han skulle bo en plass som het Chetek.Jeg har så lyst til å vite litt mer om Karl.Hvor hanbodde og familie. Går det an å finne noen opplysninger om bror til min oldefar?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ta en titt på denne: 1900 United States Federal Census about Charles Knudtson Name: Charles Knudtson Home in 1900: Dovre, Barron, Wisconsin Age: 37 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Johanna Race: White Occupation: View image Immigration year: 1880 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Charles Knudtson 37 Johanna Knudtson 33 Benne Knudtson 9 1920 United States Federal Census about Charlie Knutson Name: Charlie Knutson Home in 1920: Chetek, Barron, Wisconsin Age: 54 years Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Jennie Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1881 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 211 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Charlie Knutson 54 Jennie Knutson 53 Bennie Knutson 28 Verna Knutson 211930 United States Federal Census about Charlie Knudson Name: Charlie Knudson Home in 1930: Chetek, Barron, Wisconsin Age: 67 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Jennie Race: White Age at first marriage: Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Charlie Knudson 67 Jennie Knudson 64 Bennie Knudson 38 Berna Knudson 31 Det som først og fremst taler for at dette er rett mann er at det er den eneste som 'passer' som kan knyttes til Chetec township.Det som kan tale imot er at imagen fra 1900 oppgir fødsel til januar 1862.Om du mener det er den rette så kan du få imagene senere.Det burde vel la seg gjøre å komme videre med disse om det er rett familie.hilse tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

En bror av min oldefar som utvandret i 1882 var prest i Chetek Lutheran Church fra 1889 til 1895. Der finnes interessante websider om slektsgransking i Barron county, men jeg har ikke funnet Charles Knudtson der. Der finnes også en Wisconsin-Scandinavian Obituary-side, men heller ikke der finnes han. Jeg vil foreslå at du legger inn en etterlysning på denne linken LenkeMvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke brennsikker på at dette er riktige folk. Men alle spor tyder jo på det.---Wisconsin Marriages, pre-1907Name: Charles KnutsonMarriage Date: 09 Oct 1888County: BarronVolume: 01Page: 0210Name: Jennie KnappenMarriage Date: 09 Oct 1888County: BarronVolume: 01Page: 0210--- Wisconsin Births, 1820-1907:Bennie Knutson 12 Apr 1891 Barron---Social Security Death Indexabout Bennie KnutsonName: Bennie KnutsonSSN: 395-07-9090Last Residence: WisconsinBorn: 12 Apr 1891Died: Sep 1963State (Year) SSN issued: ---I 1914 bor de i Dovre township: [url="http://www.rootsweb.com/~wibarron/census/1914/atlas_k.htm>Lenke---I 1935 omtales Bennies kone i Chetek som datter av Edith Speed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig K Westgård

Hei.Nå tror jeg vi er på rett spor. Navnet Knappen har jeg hørt min fam har nevnt før, Navnet Bennie er også kjent.Dette var kjempe spennende.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei! I also found the family in the 1910 Dovre, Barron county census: Charlie Knutson age 47 Johanne age 44 Bennie age 19 and Carl Hofstein age 29, nephew to 'Charlie'...Carl immigrated 1906 (it is hard to read...I think the date is correct). I could not find this Carl in later census years, but perhaps the last name 'Hofstein' is known in your family? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jhokie@earthlink.netellerjhokie@yahoo.comsier den 7 Aug 2001:If you are interested in the Chetek Knappens let me know. I have quite a bit of info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Jacobsen Hofsten finner vi i september 1918 i WW1 registration cards i USAHa sies da å være født 29 apr. 1881 i Norge. Han er i 1918 smed i Washburn i Wisconsin. Hans nærmeste pårørende er faren - Jacob Knutsen, Brevik, Bamle, Norway.Dette passer jo ganske bra med dåpsbarn nr. 49 her:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Klokkerbok nr. 8 (1878-1888), Fødte og døpte 1881, side 47.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7791&idx_id=7791&uid=ny&idx_side=-51>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss, Hedrum Historielag

HISTORIES: The History of the City of Chetek, Barron Co., (Bennie er nevnt, se lenger ned i tektsten): Howard Campbell Post, No. 179 American Legion, was organized in Chetek in November, 1919, by Dr. John H. Prill. The post derived its name from two of the boys who gave their lives on the battlefields of France during 1918, Fred Howard and Oliver Campbell. The post received its charter on December 15, which was signed by the following charter members: John H. Prill, Edwin Williams, Harold Olson, J. E. Harrison, Ben Ganske, Henry Tiffany, Leon Olsen, Orrin Robinson, A. W. Smith,*** Bennie Knutson***, Hans Brusen, Edwin Vickery, Ben Gehler, Earl Hutzler, Al Kraus, Otto Kinnitz, Frank Barker, Ben Larson, Loyd Mogenson, Arthur Nelson, Claude Olson, Oscar Slettin, Gerold Thalocker, Ray Mair, 0. L. Frederickson, George McGinnis, Henry Anderson, Raymond Tiffany, Ed Hatcher, Peter Burke, William Strong, Rex Pelton, P. E. Andrus and William Koepp.Mer historie fra Chetek her:ftp://ftp.rootsweb.com/pub/usgenweb/wi/barron/histories/chetek.txtMvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Solvieg! I have written an email to the local library in Chetek asking if they have some information on whether Charles (Karl) Knutson died near Chetek. I also gave some of the family information provided from your querry. There might be an easier way to find what you want...but we will see if this works! Since you have this photo of Karl from 1953, he was still alive at about age 90 (depending on his birth year!). Right?? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig K Westgård

Hei!Jeg sender dere alle en stor takk, for den fantastiske hjelpen jeg har fått. Det er helt utrolig, jeg er veldig imponert.Samtidig ønsker jeg dere: Tor, Magne, Jon, Kolbjørn og Patty en riktig god og koselig jul.Finner dere mer opplysninger, så sier jeg tusen takk på for hånd.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Solveig! I just spoke with the librarian in Chetek. She gave me the email address of the local newspaper, so I could request an obituary for Bennie. The obituary might give us more information about his father. Also I mentioned the date of death of Bennie's wife Verna.... The librarain said she will look for more information also...but the library does not have any book listing local deaths. She did find a local history book, from the 1920s and will see if there is any information about the Knutsons there. Some large libraries have the local newspapers on microfilm...but this small library does not. That is why the local newspaper must be contacted for an obituary. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! Both Bennie Knutson and his wife Verna are burried in the Lake View Cemetery in Chetek. I am now trying to find out if Bennie's father is burried in the same cemetery. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.