Gå til innhold
Arkivverket

[#44748] Alethe Andersdatter, f. Sola i ca 1820. Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Alethe Johanna Andersdatter gifter seg i Rødøy, Nordland i 1846. Ved vielsen oppgis hun å være født på 'Sola på Jederen'f.ca 1820. Hennes far skal være Anders Nilsen.Jeg regner med at Sola dengang hørte til under Håland, men kan ikke finne henne. Er det noen som kan hjelpe meg å finne Sola-familien?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva med denne?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- ALETH JOHANNE ANDERSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 17 MAY 1818 Haaland, Rogaland, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: ANDERS NJELSSEN Family Mother: JOHANNE BENSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Birger Forsmo.Jeg satte meg til med 'Gard og Ætt' for Sola,Håland, Men der finnes ikke noen med det navnet noe sted. Så du må nok få fatt i kirkebok fra den tiden for det ligger jo ikke noe på nettet, og jeg finner ikke noen med tilknytning til de navn, de kan ha vært på besøk eller gjennomreis. Om du finner noe eksakt bosted i Sola har jeg boka. Tananger var en ganske bra havn og losstasjon, men der er de ikke lokalisert.Ingen med liknende navn i 1801.Hilsen Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Sol Kerry Johannessen! Takk for at du prøver å finne Alethe. I kirkeboken for Rødøy står det følgende ved hennes vielse den 26.7.1846: 'Alethe Johanna Andersdtr, Sola på Jederen, 26 år, Far Anders Nilsen'. Alethe døde på Gjerøy, Rødøy den 5.11.1852. Hun fødte 4 barn i Rødøy, den siste 26.10.1852.Det er det jeg forholder meg til. Jeg regner med at Sola dengang hørte til Håland. Det er derfor utelukket at hun bare var på besøk.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I kirkeboken for Rødøy finner jeg en som heter Gjertrud Johanna Bentsdatter, død 2.2.1860, 78 år. Jeg klarer ikke å lese hva som står foran hennes navn.Lenke I skifte1854 står denne Gjertrud oppført som enke og arving til Methe (Alethe) Johanne Andersdatter (Svein Edvardsen: Skifter fra Meløy/Rødøy side 64, nr 173 og 175).Kan hun være mor til denne Alethe eller morsøster?Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Berit Knudsen!Men så er spørsmålet: Hva gjorde at hun er oppført som arving til Alethe?Jeg har ikke klart å finne det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

1801 tellingen for Torvastad, Rogaland har en Gjertud Bentsdatter 22 år ugift , tjenestepike , kan dette være samme person som dør i 1860 i Rødøy? KAn hun være moren som har flyttet til datteren? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du Tove Tjøstheim Eek for innspill! Ja, det var jo det jeg også lurte på, men hvis du ser på innlegg 4 så skal jo moren være Johanne Bentsdatter. Men det som er helt sikkert er at faren hette Anders Nilsen iflg. oppl. ved vielsen.Hun kan vel netppe være søsteren, men kanskje en søster av moren. Jeg fant også denne Gjertrud, men den Gjertrud som var arving var 78 år da hun døde i Rødøy i 1860, altså f. ca 1782.Jeg finner heller ikke at hun var gift i Rødøy, men leter fortsatt.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til Johan Arthur Hansen for innspill!Men nå har jeg funnet ut av det. Ved skifte etter Gjertrud i 1861 blir dattersønnene oppgitt som arvinger og de har jeg som sønner til Alethe Johanne Bentsdatter, så da må hun være moren til Alethe som ble gift med Peder Ribe Christensen i 1846.Så da er det å finne denne Gjertrud gift med Anders Nilsen fra Sola, Rogaland.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.