Gå til innhold
Arkivverket

[#44751] Sandsvær b.b.- Mari Hansdtr Bagstevold


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Hei,Mari Hansd. Bagstevold blir viet til Nils Andersen Aajordet 26/8 1814.Mari dør på Aajordet u/Berg 17/5 1852. Når Nils dør i 1868 er det søsknene som arver, så det synes ikke å være noen barn i ekteskapet.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei ArntTusen takk for hurtig svar!Det var dessverre ikke 'mi Mari'. Jeg forsøker å finne den rette Mari(a) som var gift med Petter Jørgensen Kjørstad/Laugerud. Jeg fant vielsen i skannede kirkebøker (Sandsvær 8/11 1822), der blir Maria kallt 'Pige fra Aas' og er 35 år. Den beste kandidaten jeg fant i 1801 var hun på Bagstevold.Har du (eller noen andre) en bedre kandidat?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

I Sandsvær bygdebok bind VI s. 63, gården Laugerud bnr. 89 står det om Petter Jørgensen, men det står dessverre ikke noe om hvor kona kom fraDette er det som står der: Petter Jørgensen Hovdebø, gnr. 62, f1782 d1834. Også kslt Kjørstad. Gift med Maria Hansdtr. Barn: Ingeborg Serine f1818, gift med Kristen Henriksøn Flogeland, se Kleiva gnr. 94. Hans Jørgen f1823, gift med Anne Olsdtr, se Haugen under Landsverk gnr. 108. Anne Johanne f1825, gift 1845 med Jens Andreassøn Schaar. Jørgen tv. fd1828. Johannes tv. fd1828. Berte Maria f1829, gift 1848 med Frantz Chr. Peckel, se Rogstad gnr. 90. Jørgen f1832.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei HildeJeg vet at det dessverre ikke står noe om Maria Hansdtr. under gården Laugerud. Jeg håper likevel å kunne finne henne. Det er ikke alltid bygdebokforfatterne har gått så grundig til verks for å finne ut hvor alle kom i fra. Jeg lurer også på om første barn (Ingeborg Serine f1818) under Laugerud er korrekt. Jeg finner henne ikke i skannet kirkebok, derimot finner jeg foreldrenes vielse 8/11 1822.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til kirkeboka med vielsen til Petter Jørgensen og Maria Hansdatter her: LenkeVielse nr. 34 , høyre side. Klikk på forstørrelsesikonet for å lese i 150% forstørrelse.Skal se om jeg finner flere opplysninger om dette paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Petter Jørgensen og Maria Hansdatter fant jeg en rekke barn av ekteparet listet opp.En datter ser ut til å være født før ekteskapsinngåelsen: Ingeborg Sirene Pettersdatter. LenkeHer er listen fra IGI med de andre barna født i Sandsvær:Hans Jørgen Pettersen f. 23 jan 1823, gift 3 jun 1843, SandsværAnne Johanne Petersdatter f 6 nov 1825,Sandsvær, gift 6 des 1845,Johannes Pettersen f. 2 mars 1828, Sandsvær, død 11 mars samme år.Bethe Marie Pettersdatter f. 7 jul 1829 Jørgen Pettersen ( oppkalt etter bror som døde tidligere) f. 1 mars 1832.gårdsnavn som er nevnt ved fødsler til et par av barna er skrevet Lauerud?Disse barndåpene skulle det være mulig å finne i kirkebøkene.Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Når det gjelder den dåpen til Ingeborg Sirene , så tror jeg nesten det må være en feilregistrering på IGI.Se på dåpen 16 april på høyre side i kirkeboka fra Sandsvær her. Samme året 1819. LenkeHer er en jente med navn Ingeborg Syrene døpt, Hun har helt andre foreldre. Fant ingen datter av Petter Jørgensen og hustru døpt det året.Da kan det godt hende at alle barna ble født etter ekteskapsinngåelsen.Skal se litt etter dåp av neste barn. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Jeg lurer på om denne Maria Hansdtr Aas kan være datter av Hans Simensen Aas og Anne Andersdtr Loe. Hun er da i såfall født 22.11.1788 på Aas i Eiker, dpt 30.11. I 1801 finner du denne familien på Brødre Aass på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om vi går tilbake til vielsen fra kirkeboka , innlegg 6, så passer den Maria Hansdatter som Magne har funnet svært bra!Hun er nevnt 35 år ved vielsen 1822, f. ca 1787 . plass Aas er nevnt som hennes bosted.Jeg ville holde en knapp på at dette er rett Maria.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Den Simen Hansen som du Gunn viser til i innleg 12 er hennes farsforeldre. Simen Hansen Hobbelstad 1719-1802 g m Maria Olsdtr Berg ca 1720-1801.Hans Simensen Aas dør i 1807, jeg har ikke funnet hans kones død. De hadde tilsammen 9 barn. Hvorav 3 sønner, Anders, Hans og Borger blir gift på Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det er mulig du kan få hjelp med dette spørsmålet om Brødre AAs om du henvender deg til Eiker historielag her: http://www.eiker.org/Jeg har dessverre ingen bygdebøker fra dette området, selv om jeg har bodd i Vestfossen noen år.Skal se om jeg kan finne flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant litt nevnt om Gården Brødre Aas her på denne nettsiden. Om du ser nevnt folketellingen 1801 så er omtalte Nils, han bodde på Brødre Aas på omtrent den tiden du søker opplysninger om. LenkePussig nok oppdaget jeg da at gården Brødre Aas lå rett ved min gamle skolevei mellom Vestfossen og Hokksund, jeg burde vært bedre kjent der. ( Men i unge år var jeg ikke så opptatt av slektshistorie)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg litt lokalhistorisk stoff om slekt på Brødre-Aas i EIKERMINNE 1982, s. 79 -116: LenkeHåper noen i historielaget har tilgang til heftet og kan slå opp i dette for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.